Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tyttöjen sosiaalisen vahvistamisen haasteet alakoulussa

Riikonen, Jarkko (2010)

 
Avaa tiedosto
Tyttojen sosiaalisen vahvistamisen haasteet alakoulussa.pdf (143.6Kt)
Lataukset: 


Riikonen, Jarkko
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057786
Tiivistelmä
Tyttöjen ja nuorten naisten masennuksesta ja henkisestä pahoinvoinnista on viime aikoina kirjoitettu lehdistössä paljon, ja eri mittarit antavat heidän masennuksestaan hälyttäviä lukemia. Kuitenkaan tyttöjen pahoinvoinnista ei ole juurikaan tehty tutkimusta. Tässä tutkimuksessa lähestyn asiaa aiemmin täysin tutkimattomasta
näkökulmasta. Tutkimukseni lähtökohtana on se, että alakouluikäisille sosiaalista sopeutumista ja tunne-elämän tukea ja kuntoutusta tarjoavalla pienluokalla ei Joensuussa ole 2000 -luvulla ollut kuin kaksi tyttöä. Tämä tosiasia on merkittä, koska pohjois-karjalalaisista yläkouluikäisistä tytöistä taas lähes viidennes kokee olevansa vaikeasti tai keskivaikeasti masentuneita.

Tämä tutkimus kertoo asiantuntijoiden, luokanopettajien ja erityisopettajien kertomana koulumaailman sukupuolisidonnaisista odotuksista ja siitä miksi tyttöjä ei ohjaudu tarvitsemiensa tukien piiriin. Haastattelututkimukseen osallistui yhteensä 15 opettajaa, jotka jokapäiväisessä työssään käsittelevät näitä asioita. Tutkimukseni osoittaa että tunne-elämän tukea antavalla pienluokalla ei ole tyttöjä siksi, että tytöt eivät yleensä käyttäydy aggressiivisesti. Haastateltujen yhtenevänä näkemyksenä on se, että eniten tytöt (ja pojat) tarvitsevat aikuisilta turvallista huomiota ja keskittyvää kuuntelemista. Kouluelämässä suureen rooliin nousee tutkimuksen mukaan myös eri sukupuolille ladatut rooliodotukset. Nämä roolimallit ovat nähtävillä sekä oppilaiden, että opettajien arkisessa toiminnassa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste