Kahvia ja kohtaamisia : Kouluhyvinvoinnin edistämistä nuorisotyön keinoin Schildtin lukiossa Jyväskylässä
Ojala, Katariina (2017)
Ojala, Katariina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091215012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091215012
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää nuorisotyötä Schildtin lukiossa sekä selvittää sitä, miten nuorisotyön keinoin voidaan edistää hyvinvointia lukiossa. Tutkimuksellisessa työssä on samalla tavoitteena löytää vastauksia siihen, mitä on kouluhyvinvointi lukiossa. Pohjana työlle on toiminut yhteisöpedagogiopintoihin kuuluva nuorisotyön syventävä harjoittelu lukiossa, ja siitä syntynyt idea kokopäiväisestä lukionuorisotyöntekijästä ja hänen tehtävien ja roolin määrittelystä. Opinnäytetyön tilaajana toimi Schildtin lukion Viitaniemen toimipiste, joka on osa Jyväskylän lukiokoulutusta. Schildtin lukion Viitaniemen ja Voionmaan toimipisteissä opiskelee yhteensä noin 1200 opiskelijaa.
Opinnäytetyö on merkityksellinen ammattialalle, koska lukionuorisotyön tekeminen työssä esitellyssä mittakaavassa on vielä uutta. Työn tarve tilaajan näkökulmasta olikin lukionuorisotyön tekemisestä puuttuva malli ja raamit. Opinnäytetyön tuloksena kehitetty malli laadukkaasta ja hyvinvointia edistävästä nuorisotyöstä lukiossa on siis oiva työkalu niin tilaajana toimineelle lukiolle, kuin myös muille lukioille ympäri maan. Sitä voidaan käyttää apuvälineenä suunniteltaessa ja toteutettaessa nuorisotyötä lukioille.
Työn teoriapohjana toimii nuorisotyön arvopohjaa ja menetelmiä käsittelevä kirjallisuus sekä tutkimustieto koulunuorisotyöstä ja kouluhyvinvoinnista. Kouluhyvinvointia käsitellään sosiaalisen, psyykkisen ja fyysisen ulottuvuuden kautta. Nuorisotyön tarkastelussa keskitytään erityisesti nuorisotyöhön koulukontekstissa ja sille tyypillisiin toimintatapoihin ja ominaisuuksiin.
Opinnäytetyön menetelminä on käytetty sekä kyselyä että haastattelua. Kysely toteutettiin kaikille ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoille ja haastatteluihin osallistui yhteensä neljä opiskelijaa. Lisäksi opettajien näkökulmaa aiheeseen selvitettiin sähköpostikyselyn avulla.
Opinnäytetyö on merkityksellinen ammattialalle, koska lukionuorisotyön tekeminen työssä esitellyssä mittakaavassa on vielä uutta. Työn tarve tilaajan näkökulmasta olikin lukionuorisotyön tekemisestä puuttuva malli ja raamit. Opinnäytetyön tuloksena kehitetty malli laadukkaasta ja hyvinvointia edistävästä nuorisotyöstä lukiossa on siis oiva työkalu niin tilaajana toimineelle lukiolle, kuin myös muille lukioille ympäri maan. Sitä voidaan käyttää apuvälineenä suunniteltaessa ja toteutettaessa nuorisotyötä lukioille.
Työn teoriapohjana toimii nuorisotyön arvopohjaa ja menetelmiä käsittelevä kirjallisuus sekä tutkimustieto koulunuorisotyöstä ja kouluhyvinvoinnista. Kouluhyvinvointia käsitellään sosiaalisen, psyykkisen ja fyysisen ulottuvuuden kautta. Nuorisotyön tarkastelussa keskitytään erityisesti nuorisotyöhön koulukontekstissa ja sille tyypillisiin toimintatapoihin ja ominaisuuksiin.
Opinnäytetyön menetelminä on käytetty sekä kyselyä että haastattelua. Kysely toteutettiin kaikille ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoille ja haastatteluihin osallistui yhteensä neljä opiskelijaa. Lisäksi opettajien näkökulmaa aiheeseen selvitettiin sähköpostikyselyn avulla.