Näytä suppeat kuvailutiedot

Gender Play : Sukupuolen ilmaisua soveltavan teatterin keinoin tutkiva työpaja sateenkaarinuorille

Puukko, Kristiina (2017)

dc.contributor.authorPuukko, Kristiina
dc.date.accessioned2017-10-11T07:42:44Z
dc.date.available2017-10-11T07:42:44Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2017100915873
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/134219
dc.description.abstractTyön tilaaja oli Hyvinkään nuorisopalvelut. Toiminnallisen opinnäytetyöni tarkoitus oli suunnitella ja ohjata työpaja, jossa sateenkaarinuoret saisivat turvallisessa ympäristössä pohtia sukupuoli-identiteettiin liittyviä kysymyksiä sekä harjoitella sukupuolen ilmaisuun liittyvää kehon- ja äänenkäyttöä sekä maskeerausta. Työpajassa käytettiin soveltavan teatterin työtapoja, jotta aihetta päästäisiin käsittelemään myös tunne- ja asennetasolla. Työskentelyssä ei pyritty valmiiden ratkaisujen löytämiseen vaan asioiden käsittelyyn yhdessä. Tilaajan kanssa tavoitteiksi asetettiin näkemysten avartaminen ja nuoren oman ilmaisun tukeminen. Työpajaan osallistui kahdeksan Sateenkaarevat-ryhmässä käyvää 14–26-vuotiasta nuorta. He reflektoivat työskentelyä työpajan aikana sekä suullisesti että kirjallisesti. Lisäksi keräsin työpajan jälkeen palautteet nuorilta ja tilaajalta. Suunnittelun pohjaksi haastattelin molempia ryhmän ohjaajia sekä neljää työpajaan osallistunutta nuorta. Tietoperustani koostui sukupuolen moninaisuutta ja ilmaisua koskevasta kirjallisuudesta ja muutamista tutkimustuloksista. Lisäksi hyödynsin aiempaa tietotaitoani ja kokemustani soveltavan teatterin menetelmistä ja työpajojen ohjaamisesta. Työpajasuunnitelmaa voi hyödyntää aiheen käsittelyssä myös muiden kohderyhmien kanssa. Lisäksi työpajassa käytetyt soveltavan teatterin työtavat soveltuvat monenlaisten ilmiöiden tutkimiseen. Opinnäytetyöni tarjoaa lukijalle mahdollisuuden pohtia käsityksiään sukupuolesta sekä sen ilmaisusta. Työskentelyssä nousi esille samoja teemoja kuin kirjallisuutta ja tutkimuksia lukiessani. Sateenkaarinuoret kokivat, että yhteiskunta haluaa vastauksen kahdesta sukupuolesta ja sukupuolia pitää ilmaista tietyllä tavalla. He kertoivat odotusten suututtavan ja aiheuttavan paineita. Nuoret nostivat esiin, että erityisesti feminiinisenä pidetty käytös on miehille kiellettyä. Maskuliinisuuden he kokivat olevan sallitumpaa kaikille. Nuorilla oli näistä kokemuksia jo päiväkotiajoilta. Kasvattajat olivat puuttuneet sukupuolen ilmaisuun, jos käytös poikkesi sukupuolinormista. Tilaaja oli työpajaan erittäin tyytyväinen ja koki, että asetettuihin tavoitteisiin päästiin. Ohjaajat kokivat lisäksi työpajan ryhmäyttävänä, nuorien vahvuuksia löytävänä ja voimauttavana. Kuusi kahdeksasta nuoresta vastasi palautteessa saaneensa työpajasta rohkaisua sukupuolen ilmaisuunsa. Työpajan harjoitteista erityisesti pukeutumisen ja meikkaamisen koettiin tukevan kokemusta. Puolet nuorista kertoivat työskentelyn herättäneen uusia havaintoja, ajatuksia tai kysymyksiä sukupuolen ilmaisuun liittyen. Kaikki nuoret osallistuivat aktiivisesti työskentelyyn. Käsitykseni mukaan kokemus oli nuorille positiivinen ja merkittävä. Hyvinvoiva sateenkaarinuori -tutkimushankkeen mukaan sateenkaarinuoret voivat keskimäärin huonommin kuin heteroseksuaaliset ja cissukupuoliset nuoret. Sateenkaarinuorten haasteet johtuvat yhteiskunnan sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvistä normatiivisista käsityksistä. Näin ollen erityisesti sateenkaarinuoret tarvitsevat tukea. Tämä työpaja oli nuorille yksi mahdollisuus turvallisessa ympäristössä ilmaista itseään, oli sukupuolen ilmaisu normien mukaista tai ei. Viesti nuorille oli: Sinulla on oikeus omanlaisen sukupuolen ilmaisuun. Olet hyväksytty ja rakastettu juuri tuollaisena kuin olet. Ole oma itsesi.fi
dc.description.abstractThe thesis was subscribed by Hyvinkään nuorisopalvelut -youth services. The purpose of this dynamic thesis was to plan and lead a workshop, where, in a safe environment, young lgbtq+ people could contemplate questions about gender identity and practice body movements, postures, voice tones and doing make-up related to gender expression. The working methods of the workshop were adapted from applied theatre practices, hence the subject at hand could also be processed in an emotional level. The goals were not set up to find ready-made solutions, but to discuss the issues together. Together with the subscriber, the goals were titled as to open up perspectives and to support young people in their own expressiveness. Altogether, eight young lgbtq+ people from age 14 to 26 attended the workshop. They reflected their work during the workshop both through discussions and in writing. Also, I collected feedback from subscriber and from young people. I interviewed both group leaders as well as four young participants for the plan basis of the workshop. My basis of knowledge consisted of literature dealing with gender diversity and gender expression and some research results. Furthermore, I utilized my previous know-how and expertise of leading workshops and methods used in applied theatre. The plan basis of this workshop can be used in processing the subject with other target groups. Also, the working methods used in the workshop are easily adapted for researching all kinds of phenomenon. My thesis provides its reader a possibility for self-reflection and contemplation regarding ones perspectives on gender and gender expression. During the workshop, I recognized that the themes discussed were similar, to the ones I had found in literature and research results. Young lgbtq+ people had the experience of society demanding to fit in the binary gender idea or to express the gender in a certain, normative way. They told that these demands gave them pressure and felt like provoking. Young people especially brought out that for a male expressing feminine behaviour was forbidden. Being masculine was seen more acceptable for everybody. Young people had had similar experiences since kindergarten. Educators had immediately criticized gender non-conformative behaviour. The subscriber felt that the goals were achieved. Both group leaders experienced that the workshop was empowering and encouraging young lgbtq+ people. Six out of eight young people gave feedback that the workshop had given them self-esteem expressing their gender. Especially dressing up and doing make-up were seen as supportive experiences. Half of the young people told that through the working methods they had noticed new things, thoughts and questions regarding gender expression. My perception is that this workshop was a positive and a meaningful experience for them. The wellbeing of lgbtq+ youth is, on average, on a lower level than the wellbeing of heterosexual or cis-gendered young people. The challenges lgbtq+ young people are facing in the society are rooted into the normative conceptions regarding gender and sexuality in the society. This workshop was one opportunity for these young people to express their gender in a safe environment, regardless of the gender norms and/or them being gender non-conformative. The message given to the young people was: You have the right to express your gender your own way. You are accepted and loved just the way you are. Be yourself.en
dc.language.isofin
dc.publisherHumanistinen ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleGender Play : Sukupuolen ilmaisua soveltavan teatterin keinoin tutkiva työpaja sateenkaarinuorillefi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/2062
dc.organizationHumanistinen ammattikorkeakoulu
dc.subject.ysanuoret
dc.subject.ysaseksuaalivähemmistöt
dc.subject.ysasukupuolivähemmistöt
dc.subject.ysateatteri
dc.subject.ysasoveltava taide
dc.subject.ysatyöpajat
dc.contributor.organizationHumanistinen ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordtyöpajat
dc.subject.keyworddraamamenetelmät
dc.subject.keywordsukupuoli-identiteetti
dc.subject.keywordsosiaaliset normit
dc.subject.keywordnuoret
dc.subject.keyworditseilmaisu
dc.subject.specializationJärjestötoiminta
dc.subject.degreeprogramfi=Yhteisöpedagogiikka|sv=Samhällspedagogik|en=Community Education|
dc.subject.disciplineKansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot