Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opinnollistaminen, polku työelämään tai koulutukseen : Toimijat, materiaalit ja yritysyhteistyö järjestönäkökulmasta

Väätäinen, Leila (2017)

Avaa tiedosto
Vaatainen_Leila.pdf.pdf (959.0Kt)
Lataukset: 


Väätäinen, Leila
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101316033
Tiivistelmä
Työn tilaajana oli Espoon Järjestöjen Yhteisö EJY Ry/SEKTORI hanke. Sektori hanke tarjoaa ja välittää espoolaisille pitkään työttömänä olleille työhakijoille työkokeilupaikkoja sekä palkkatuettua työtä yrityksissä ja yhdistyksissä. Hankkeessa työskentelee projektipäällikkö ja kolme ohjaajaa. Hanke on työllisyyspoliittinen hanke, jota rahoittaa TE-toimisto ja Espoon kaupunki. Asiakasmäärä on vuodessa 140-160 henkilöä ja kohderyhmä on pitkään työttömänä olleet, vieraskieliset, korkeasti koulutetut, 50+ ja koulutusta vailla olevat työttömät työnhakijat.
Kilpailu eri palveluntuottajien kesken on kovaa ja siksi myös EJY ry:n Sektori hankkeessa halutaan uudistua ja kehittää uusia menetelmiä työttömien edesauttamiseksi avoimille työmarkkinoille tai koulutukseen. Opinnäytetyön avulla kehitetään opinnollistamisen malli, jonka avulla opinnollistetaan 2-3 tehtävänkuvaa yrityksissä, yhdistyksissä tai järjestöissä olevissa työkokeilu- ja palkkatukityöpaikoissa. Toimintaa laajennetaan myöhemmin koskemaan useampaa tehtäväkuvaa sekä pyritään saamaan verkostoon sitoutuneita työnantajia.
Kehittämistyön yhtenä menetelmänä käytetiin haastatteluita. Haastattelut tehtiin työnantajille, työntekijöille, ohjaajille sekä oppilaitoksen edustajille. Haastatteluilla selvitettiin opinnollistamiseen liittyviä odotuksia, pelkoja, uhkia ja hyötyjä. Verkostoa tavattiin säännöllisesti, jolloin myös verkoston tuki ja ideat olivat käytettävissä. Haastatteluissa keskityttiin tarkastelemaan suurelta osin osaamistodistusmallia, miten sitä toteutettiin eri organisaatioissa.
Haastatteluiden ja muun tiedon kokoamisen sekä selvittelyjen perusteella päädyimme kehittämään opinnollistamista näyttötutkintomallin mukaisesti, se perustuu suoraan opetussuunnitelmaan ja siinä oleviin osaamisen kriteereihin. Alkuun oli tarkoitus kehittää osaamistodistusmallia, mutta se ei istunut meidän organisaatioon ja katsoimme, että asiakkaan saama hyöty oli suurempi suorittaessaan tutkinnon osia tai kokotutkintoa osaamistodistuksen sijaan.
Konkreettisia tutkimustuloksia vaikuttavuudesta saadaan vasta pidemmän ajan seurannan jälkeen, joten kehittämistyö jatkaa matkaa vielä opinnäytetyön jälkeenkin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste