dc.contributor.author | Koshelenko, Natalia | |
dc.contributor.author | Arkoma, Ulla | |
dc.date.accessioned | 2010-05-06T06:07:32Z | |
dc.date.available | 2010-05-06T06:07:32Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201005057888 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/13442 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyömme tavoitteena oli kirjoittaa Pietarin uudenlaista kulttuuria esittelevä matkaopas. Tarkoituksena oli myös luoda malli siitä miten kulttuurituottajat voivat toimia matkailun kentällä. Tuotimme kahden opiskelijan yhteistyönä Kulttuurimenun eli kulttuurioppaan, jonka sisältö poikkeaa tavanomaisista matkaoppaista. Kulttuurimenuun on koottu sellaisia käyntikohteita, joita Suomessa julkaistut matkaoppaat eivät yleensä esittele. Pietarin käyntikohteet on muokattu yhden päivän mittaisiksi ohjelmapaketeiksi erilaisia kohderyhmiä ajatellen. Lähestyimme oppaan sisältöä elämyksellisyyden ja luovuusajattelun kautta.
Matkaoppaita ja matkatoimistojen Pietarin markkinointia tutkimalla havaitsimme, että Pietaria esitellään pääasiassa tunnettujen kulttuurikohteiden, kuten Eremitaasin, Mariinskij-teatterin, palatsien ja kirkkojen kautta. Pietari on kuitenkin elävä ja monitasoinen kulttuurikaupunki ja matkailijoille on mahdollista järjestää uudenlaisia elämyksiä suuntaamalla katseet pienempiin teattereihin, gallerioihin, museoihin tai erikoisiin tapahtumiin. Lähes huomaamattomat kohteet sisältävät usein mielenkiintoisia tarinoita ja voimakas elämys saattaa syntyä tarinan kautta. Kulttuurimenu on koottu tutkimalla, mitä muuta Pietarin kaupungin kulttuurielämä tarjoaa, kuin tunnettuja monumentteja ja kulttuurinähtävyyksiä.
Kulttuuri- ja matkailualan yhteistyö ei tällä hetkellä vaikuta kovin vakiintuneelta käytännöltä, mutta yhteistyön tarvetta on. Opinnäytetyön merkityksenä on tuoda esiin yhdenlainen kulttuuriulottuvuus: matkailu, jossa kulttuurituottajien osaamista voidaan hyödyntää. Tärkeänä merkitystekijänä on myös kansainvälinen vuorovaikutus ja kansainvälisten resurssien hyödyntäminen. Esittelemällä kulttuuria matkailualan kautta voidaan samalla tukea paikallisen taiteen ja kulttuurin vientiä.
Kulttuurimatkailu on tällä hetkellä hyvin suosittua ja sitä pyritään kehittämään koko ajan. Tuottamaamme matkailun ja kulttuurialan yhteistyömallia, kulttuuriopasta Pietarin kävijöille, on mahdollista hyödyntää missä tahansa maassa ja kulttuurikohteessa ja muotoilemiamme yhden päivän matkapaketteja voi helposti muuttaa ja parantaa tarpeen mukaan.
Kulttuuri- ja matkailualan yhteistyömallia voidaan kehittää paneutumalla tarkemmin matkailualan käytäntöihin sekä tutkimalla matkailijaryhmiä ja heidän valintojaan. Kulttuurioppaan käsikirjoitusta voidaan edelleen kehittää toimittamalla opas painotuotteeksi. Materiaalista on mahdollista tuottaa myös päivitettävä multimediaversio. | fi |
dc.description.abstract | The objective of our thesis was to develop a guide that would present contemporary culture of Saint-Petersburg City. We aimed at creating a model that would enable cultural producers to operate in the field of tourism. The result of our joint project is Cultural Menu i.e., cultural guide that is totally different from other existing guides. In this Cultural Menu we have gathered up such sights and destinations that are not usually mentioned in already published Finnish travel-guides. Our handbook offers one-day cultural trip packages for different target groups. The content of this guide is borne by firsthand experience and creative mindset.
When evaluating travel guides and offers of various travel-agencies, we have noticed that Saint-Petersburg is mainly presented by already well-known sights such as Hermitage, Mariinsky-Theatre, palaces and churches. Saint-Petersburg is lively and multifaceted cultural city, where the cultural pro-ducers can offer unforgettable experience to visitors by redirecting their attention from popular destinations to smaller theatres, galleries, museums and different unusual events. Often places invisible to the naked eye may have interesting stories and evoke strong emotions while listening to these stories. This guide is composed by investigating what else Saint-Petersburg’s cultural life offers besides well-known monuments and cultural attractions.
Currently the cooperation between culture and tourism does not seem to be a settled practice, al-though such cooperation is obviously necessary. What makes this thesis unique is that it highlights the cultural dimension where the expertise and skills of a cultural producer can be utilized in the sphere of tourism. Another point which is important in this project is intercultural interaction and utilization of knowledge held by Russian people living in Finland. Also, by presenting culture via tourism we can enrich local arts and cultural exports.
Nowadays cultural tourism is a live issue, which is under continuous development. The model we elaborated in this thesis can be easily replicated to other countries and destinations depending on the preferences of visitors; thus one-day packages can be changed and improved satisfying the needs of the target groups.
Cultural and tourism cooperation model can be further developed by delving into the tourism industry and investigating the tourist target groups, their preferences and choices. In addition, our cultural guide can be further improved by turning it into a real market product. Also, the material can be used for creating an easily updated multimedia version i.e., website. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Humanistinen ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Poimintoja Pietarista : kulttuurivinkkejä Pietarin matkailijoille | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/2063 | |
dc.organization | Humanistinen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | Pietari | |
dc.subject.ysa | Venäjä | |
dc.subject.ysa | matkailu | |
dc.subject.ysa | kulttuurimatkailu | |
dc.subject.ysa | kulttuurielämä | |
dc.subject.ysa | kulttuurituotanto | |
dc.subject.ysa | elämysmatkailu | |
dc.subject.ysa | kulttuuriala | |
dc.subject.ysa | matkailuala | |
dc.contributor.organization | Humanistinen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | kulttuuriala | |
dc.subject.keyword | kulttuurimatkailu | |
dc.subject.keyword | elämyksellisyys | |
dc.subject.keyword | kaupunkikulttuuri | |
dc.subject.keyword | kohderyhmät | |
dc.subject.keyword | kansainvälinen yhteistyö | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Kulttuurituotanto|sv=Kulturproduktion|en=Cultural Management| | |
dc.subject.discipline | Kulttuurituotannon koulutusohjelma | |