dc.contributor.author | Hirvonen, Hannele | |
dc.date.accessioned | 2017-11-10T05:11:01Z | |
dc.date.available | 2017-11-10T05:11:01Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2017110916811 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/134974 | |
dc.description.abstract | Tämän kehittämistyön aiheena on suomalaisten kansallispukujen tuotteistaminen. Työn tilaajana toimii Suomen käsityön museo. Työn tarkoituksena oli kerätä ideoita uusiin kansallispukuaiheisiin tuotteisiin ja samalla löytää Suomen käsityön museon museokauppaan uusia tuotteita myytäväksi. Lisäksi työn avulla kartoitettiin kansallispukujen parissa työskentelevien henkilöiden ajatuksia ja ideoita Suomalaisten kansallispukujen tuotteistamisesta.
Suomen käsityön museon museokaupassa myytävien kansallispukutuotteiden tavoitteena on tuoda esille suomalaista kulttuurihistoriaa, Suomen käsityön museon erityisosaamista käsityön kentällä sekä Suomen kansallispukukeskuksen tekemää merkittävää työtä kansallispukujen parissa. Tuotteiden avulla on tarkoitus madaltaa kynnystä lähestyä juhlapukuina tunnettuja kansallispukuja, välittää tietoutta kansallispukukulttuuristamme sekä luoda helposti saavutettavissa olevia kansallispukutuotteita uusille kohderyhmille.
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena on selvittää millaisia tuotteita potentiaaliset asiakkaat ovat halukkaita ostamaan ja millä hinnalla. Entä vaikuttaako tuotteiden valmistusmaa ostopäätökseen. Lisäksi pyydettiin vapaasti ideoimaan tuotteita ja kysyttiin mistä vastaajat kansallispukutuotteensa mieluiten ostaisivat.
Tutkimusaineistona oli viisi haastattelua, internetissä toteutettu verkkokysely, sekä yhteisöllinen ideointimenetelmä. Työtä varten haastateltiin kansanpukujen ja kansallispukujen tutkijaa, Suomen kansallispukukeskuksen kansallispukukonsulttia, Suomen kansallispukukeskuksen amanuenssia, Suomen käsityön museon museoassistenttia sekä museoassistentin sijaista. Verkkokysely lähetettiin Suomen käsityön museon uutiskirjeen mukana ja siihen vastasi 160 henkilöä. Suomen käsityön museon henkilökunnalle suunnatussa ideointipajassa käytettiin yhteisöllistä ideointimenetelmää nimeltään brainwriting. Ideointipajaan osallistui 13 henkilöä. Tutkimusaineistot kerättiin kevään 2017 aikana. Tutkimusaineisto tuotti runsaasti ideoita kansallispukujen kuosien, värien ja kerroksellisuuden hyödyntämiseen tuotteissa.
Tämän työn tuloksista voidaan päätellä, että kansallispukujen tuotteistamiselle ollaan avoimia ja vastaanottavaisia. Tutkimusaineiston perusteella voidaan määritellä halutuimmat tuotteet, joita ovat: kassit ja laukut, vihot, sateenvarjot, kynät, korut sekä huivit. Työstä käy myös ilmi, että kansallispukutuotteiden valmistusmaalla on merkitystä, sillä ensisijaisesti halutaan suosia Suomessa valmistettuja tuotteita. Kehittämistyöntuloksena syntyi tämä opinnäytetyö, jota voidaan käyttää apuvälineenä Suomen käsityön museolla uusia tuoteperheitä ja tuotteita suunniteltaessa. | fi |
dc.description.abstract | This thesis is about how to productize Finnish national costumes. The Finnish craft museum’s aim was to find new ideas for museum shop products. Also, it was important to survey what are the reflections for productizing from the people who works intensively with Finnish national costumes. The thesis was commissioned by the Finnish Crafts Museum.
The main reason to productize Finnish national costumes is an aim to find new and fresh ideas for products that are sold in the Finnish craft museum’s museum shop. Other targets are to get lower the threshold of national costumes, to get new customers and to get national costumes better-known in Finland. Also, economic benefits are something to strive to.
The upcoming Finnish national costume –exhibition in Finnish Craft museum showed that at this point there wasn’t that many exhibition related products in museum shop. Because a visit in museum store continues customer’s exhibition experiences there should be more exhibition related products on sale. The products must be reasonably-priced consumer goods. Also, the Finnish craft museums specialty and a remarkable work in handicraft field are the things behind productizing. Finnish national costumes are colorful and important part of Finland’s cultural history, show this part should be seen in a new way. There is almost 400 different kind of National costumes in Finland. Those costumes offer a lot of potential to put in new national costume products. National costumes are full of incredible details and rich layering of fabrics.
Data was collected by interviews, internet poll and a communal ideation method. In the poll people were asked which kind of products potential customers are willing to buy? Where they would like to buy them? And what is the perfect prize for those products? Also, we were asking to give ideas freely. And, we wanted to know which products aren’t suitable to put national costumes in? In the survey, there was also a question: Does it matter where the Finnish national costume products are made? or Does only product itself matter?
This research shows that productizing of Finnish national costumes is welcoming. And people are willing to have for example cloth bags, notebooks, umbrellas, pens, jewelry and scarfs with inspiration of national costumes. This thesis can be used as a helpful tool when productizing Finnish national costumes in the Finnish craft museum. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Humanistinen ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Kansallispuvuista tuotteisiin : Suomalaisten kansallispukujen tuotteistaminen | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/2063 | |
dc.organization | Humanistinen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | kansallispuvut | |
dc.subject.ysa | tuotteistus | |
dc.subject.ysa | kulttuurihistoria | |
dc.subject.ysa | tuotteet | |
dc.contributor.organization | Humanistinen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | kansallispuku | |
dc.subject.keyword | tuotteistaminen | |
dc.subject.keyword | tuote | |
dc.subject.keyword | tuotteistus | |
dc.subject.keyword | tuotekehitys | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Kulttuurituotanto|sv=Kulturproduktion|en=Cultural Management| | |
dc.subject.discipline | Kulttuurituotannon koulutusohjelma | |