Joukkorahoitus osana lastenkirjallisuusfestivaalin rahoitusta : Hyrräpöllön marraskuu -kampanjan tapaus
Niemensivu, Anni (2017)
Niemensivu, Anni
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111817318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111817318
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada lisää tietoa joukkorahoituksen käytöstä kulttuurialalla sekä erityisesti Lastenkirjallisuusfestivaali Kirjahyrrän rahoittamisessa. Keräämällä olemassa olevaa tietoa joukkorahoituksesta ja toteuttamalla kerätyn tiedon perusteella oma kampanja saatiin kokemusta siitä, miten joukkorahoituskampanja kannattaa toteuttaa. Tavoitteena oli selvittää, onko joukkorahoitus sellainen rahoituksen muoto, jota Lastenkirjallisuusfestivaali Kirjahyrrän kannattaa käyttää tulevaisuudessa.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kokeilemalla kehittämisen periaatteita. Joukkorahoituksen soveltuvuutta tilaajalle ja kulttuurialalle selvitettiin toteuttamalla kampanja ja havainnoimalla sen menestystä ja kehitystarpeita.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Hyrräpöllön marraskuu -joukkorahoituskampanja, jonka suunnittelu ja toteutus kuvataan työssä tarkasti. Viimeisessä luvussa analysoidaan kampanjan vahvuudet ja heikkoudet ja pohditaan, miten kampanjan olisi voinut toteuttaa paremmin. Esille nousi mm. kampanjointiin tarvittavat resurssit sekä rahan pyytämiseen usein liittyvä kiusallisuuden tunne, joka voi varsinkin perinteisesti epäkaupallisella kulttuurialalla vaikeuttaa kampanjointia.
Opinnäytetyö voi toimia hyödyllisenä oppaana kulttuurialan tahoille, jotka harkitsevat joukkorahoitusta.
Opinnäytetyön tilaaja oli Lastenkirjallisuusfestivaali Kirjahyrrä.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kokeilemalla kehittämisen periaatteita. Joukkorahoituksen soveltuvuutta tilaajalle ja kulttuurialalle selvitettiin toteuttamalla kampanja ja havainnoimalla sen menestystä ja kehitystarpeita.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Hyrräpöllön marraskuu -joukkorahoituskampanja, jonka suunnittelu ja toteutus kuvataan työssä tarkasti. Viimeisessä luvussa analysoidaan kampanjan vahvuudet ja heikkoudet ja pohditaan, miten kampanjan olisi voinut toteuttaa paremmin. Esille nousi mm. kampanjointiin tarvittavat resurssit sekä rahan pyytämiseen usein liittyvä kiusallisuuden tunne, joka voi varsinkin perinteisesti epäkaupallisella kulttuurialalla vaikeuttaa kampanjointia.
Opinnäytetyö voi toimia hyödyllisenä oppaana kulttuurialan tahoille, jotka harkitsevat joukkorahoitusta.
Opinnäytetyön tilaaja oli Lastenkirjallisuusfestivaali Kirjahyrrä.