Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalisen median viestintäsuunnitelma Arkkitehtuurimuseolle

Tainio, Vappu (2017)

 
Avaa tiedosto
Tainio_Vappu.pdf (1.752Mt)
Lataukset: 


Tainio, Vappu
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117533
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan museoiden suhdetta sosiaaliseen mediaan. Opinnäytetyön tilaajana on Helsingissä toimiva Arkkitehtuurimuseo, joka toimii myös kehittämistyön kohteena. Opinnäytetyössä kehitetään Arkkitehtuurimuseon toimintaa tapaustutkimuksena (case study). Kehittämistyössä tutkitaan sisältöstrategiaa käsitteenä ja työkaluna, sekä sitä, miten museot ovat luoneet omia strategioitaan vastaamaan sosiaalisen median haasteisiin. Työssä pohditaan lisäksi museoiden ja niiden työntekijöiden suhtautumista sosiaalisen median aiheuttamiin työnkuvamuutoksiin.

Tutkimusmenetelminä yhdistetään teemoitettuja yksilöhaastatteluja, havainnointia, dokumenttianalyysiä ja vertaisarviointia (benchmarking). Vertaisarvioinnin avulla etsin hyviä käytäntöjä kotimaasta ja ulkomailta. Sisällön tuottaminen sosiaaliseen mediaan on koko museon henkilöstön tehtävä. Sen vuoksi työssä kokeillaan työpajamuotoisesti yhteisöllisiä ideointimenetelmiä sitouttamaan henkilökuntaa.

Opinnäytetyön ja kehittämistyön tuloksena syntyy sosiaalisen median viestintäsuunnitelma, joka on käytännön työkalu Arkkitehtuurimuseon viestinnän suunnitteluun ja päivittäiseen työhön. Tämän lisäksi työssä annetaan kehittämisehdotuksia museon sosiaalisen median viestinnän edelleen kehittämiseen. Museoiden on huomioitava sosiaalisen median tuomat muutokset henkilöstörakenteessaan. Sosiaalisen median sisällöntuotannon tärkeitä osia ovat koulutus, tietoisuuden lisääminen ja henkilöstön välisen yhteistyön edistäminen. Museon johdolla on keskeinen rooli näissä muutoksissa. Kun museo näyttäytyy sosiaalisessa mediassa yhteisöllisenä, avoimena ja aktiivisena viestijänä, yleisön suhde museoon muovautuu samalla tavoin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste