Sosiaalisen median viestintäsuunnitelma Arkkitehtuurimuseolle
Tainio, Vappu (2017)
Tainio, Vappu
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117533
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan museoiden suhdetta sosiaaliseen mediaan. Opinnäytetyön tilaajana on Helsingissä toimiva Arkkitehtuurimuseo, joka toimii myös kehittämistyön kohteena. Opinnäytetyössä kehitetään Arkkitehtuurimuseon toimintaa tapaustutkimuksena (case study). Kehittämistyössä tutkitaan sisältöstrategiaa käsitteenä ja työkaluna, sekä sitä, miten museot ovat luoneet omia strategioitaan vastaamaan sosiaalisen median haasteisiin. Työssä pohditaan lisäksi museoiden ja niiden työntekijöiden suhtautumista sosiaalisen median aiheuttamiin työnkuvamuutoksiin.
Tutkimusmenetelminä yhdistetään teemoitettuja yksilöhaastatteluja, havainnointia, dokumenttianalyysiä ja vertaisarviointia (benchmarking). Vertaisarvioinnin avulla etsin hyviä käytäntöjä kotimaasta ja ulkomailta. Sisällön tuottaminen sosiaaliseen mediaan on koko museon henkilöstön tehtävä. Sen vuoksi työssä kokeillaan työpajamuotoisesti yhteisöllisiä ideointimenetelmiä sitouttamaan henkilökuntaa.
Opinnäytetyön ja kehittämistyön tuloksena syntyy sosiaalisen median viestintäsuunnitelma, joka on käytännön työkalu Arkkitehtuurimuseon viestinnän suunnitteluun ja päivittäiseen työhön. Tämän lisäksi työssä annetaan kehittämisehdotuksia museon sosiaalisen median viestinnän edelleen kehittämiseen. Museoiden on huomioitava sosiaalisen median tuomat muutokset henkilöstörakenteessaan. Sosiaalisen median sisällöntuotannon tärkeitä osia ovat koulutus, tietoisuuden lisääminen ja henkilöstön välisen yhteistyön edistäminen. Museon johdolla on keskeinen rooli näissä muutoksissa. Kun museo näyttäytyy sosiaalisessa mediassa yhteisöllisenä, avoimena ja aktiivisena viestijänä, yleisön suhde museoon muovautuu samalla tavoin.
Tutkimusmenetelminä yhdistetään teemoitettuja yksilöhaastatteluja, havainnointia, dokumenttianalyysiä ja vertaisarviointia (benchmarking). Vertaisarvioinnin avulla etsin hyviä käytäntöjä kotimaasta ja ulkomailta. Sisällön tuottaminen sosiaaliseen mediaan on koko museon henkilöstön tehtävä. Sen vuoksi työssä kokeillaan työpajamuotoisesti yhteisöllisiä ideointimenetelmiä sitouttamaan henkilökuntaa.
Opinnäytetyön ja kehittämistyön tuloksena syntyy sosiaalisen median viestintäsuunnitelma, joka on käytännön työkalu Arkkitehtuurimuseon viestinnän suunnitteluun ja päivittäiseen työhön. Tämän lisäksi työssä annetaan kehittämisehdotuksia museon sosiaalisen median viestinnän edelleen kehittämiseen. Museoiden on huomioitava sosiaalisen median tuomat muutokset henkilöstörakenteessaan. Sosiaalisen median sisällöntuotannon tärkeitä osia ovat koulutus, tietoisuuden lisääminen ja henkilöstön välisen yhteistyön edistäminen. Museon johdolla on keskeinen rooli näissä muutoksissa. Kun museo näyttäytyy sosiaalisessa mediassa yhteisöllisenä, avoimena ja aktiivisena viestijänä, yleisön suhde museoon muovautuu samalla tavoin.