Kiusaamista ehkäisevä toiminta iltapäiväkerhossa : menetelmiä Setlementti Puijolalle
Korhonen, Ilkka (2017)
Korhonen, Ilkka
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017461
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää lasten kokemuksia ja ajatuksia kiusaamisesta, kuinka lasten vanhemmat toivoisivat kiusaamista käsiteltävän iltapäiväkerhotoiminnassa sekä koota kiusaamista ehkäiseviä menetelmiä iltapäiväkerhon käyttöön tulosten perusteella. Opinnäytetyön tilaajana oli Kuopion Settlementti Puijolan iltapäiväkerhotoiminta. Aineistoa keräsin kahdesta Puijolan iltapäiväkerhoryhmästä, jotka toimivat Kuopiossa Snellmanin ja Haapaniemen kouluissa.
Opinnäytetyön tietoperustan koonnissa hyödynsin tietoa lapsen kasvusta ja kehityksestä, ryhmädynamiikasta sekä kiusaamisesta. Koen tärkeänä, että ohjaustyön ammattilaiset, erityisesti lasten kanssa työskennellessä, ymmärtävät tietoperustan kokonaisuutta, jotta sitä osataan ottaa huomioon erilaisissa ohjaustilanteissa sekä toiminnan suunnittelussa. Lisäksi tietoperusta on läsnä kootuissa menetelmissä.
Aineiston keruussa käytin puolistrukturoituja haastatteluja, jotka toteutettiin lapsille kerhopäivän aikana. Tämän lisäksi lähetin lasten vanhemmille kyselyn. Toivomiensa menetelmien lisäksi he saivat halutessaan kirjoittaa omia ideoitaan kiusaamisen käsittelyyn iltapäiväkerhotoiminnassa. Haastattelujen perusteella voidaan todeta, että kiusaamisesta olisi hyvä puhua iltapäiväkerhoissa. Kyselyn mukaan vanhemmat toivovat eniten kiusaamista käsiteltävän pari-ja pienryhmäharjoituksilla, tositarinoita lukemalla ja kiusaamistilanteiden havainnointia tilannekuvien avulla.
Menetelmien koonnissa olen hyödyntänyt haastatteluissa ja kyselyssä saatuja tuloksia. Lisäksi olen käyttänyt tilaajaltani saatuja materiaaleja. Koottujen menetelmien avulla Setlementti Puijolan iltapäiväkerho-ohjaajat voivat käsitellä kiusaamisen teemaa tavalla, jollaista ei ole vielä kokeiltu. Menetelmiä voidaan soveltaa niin normaaliin iltapäiväkerhon arkeen kuin esimerkiksi kiusaamista käsittelevään teemapäivään. Kuinka monipuolisesti menetelmiä voidaan soveltaa iltapäiväkerhotoimintaan ja näkyvätkö tulokset esimerkiksi puolen vuoden päästä, tarjoavat uusia mahdollisia opinnäytetöiden aiheita.
Opinnäytetyön tietoperustan koonnissa hyödynsin tietoa lapsen kasvusta ja kehityksestä, ryhmädynamiikasta sekä kiusaamisesta. Koen tärkeänä, että ohjaustyön ammattilaiset, erityisesti lasten kanssa työskennellessä, ymmärtävät tietoperustan kokonaisuutta, jotta sitä osataan ottaa huomioon erilaisissa ohjaustilanteissa sekä toiminnan suunnittelussa. Lisäksi tietoperusta on läsnä kootuissa menetelmissä.
Aineiston keruussa käytin puolistrukturoituja haastatteluja, jotka toteutettiin lapsille kerhopäivän aikana. Tämän lisäksi lähetin lasten vanhemmille kyselyn. Toivomiensa menetelmien lisäksi he saivat halutessaan kirjoittaa omia ideoitaan kiusaamisen käsittelyyn iltapäiväkerhotoiminnassa. Haastattelujen perusteella voidaan todeta, että kiusaamisesta olisi hyvä puhua iltapäiväkerhoissa. Kyselyn mukaan vanhemmat toivovat eniten kiusaamista käsiteltävän pari-ja pienryhmäharjoituksilla, tositarinoita lukemalla ja kiusaamistilanteiden havainnointia tilannekuvien avulla.
Menetelmien koonnissa olen hyödyntänyt haastatteluissa ja kyselyssä saatuja tuloksia. Lisäksi olen käyttänyt tilaajaltani saatuja materiaaleja. Koottujen menetelmien avulla Setlementti Puijolan iltapäiväkerho-ohjaajat voivat käsitellä kiusaamisen teemaa tavalla, jollaista ei ole vielä kokeiltu. Menetelmiä voidaan soveltaa niin normaaliin iltapäiväkerhon arkeen kuin esimerkiksi kiusaamista käsittelevään teemapäivään. Kuinka monipuolisesti menetelmiä voidaan soveltaa iltapäiväkerhotoimintaan ja näkyvätkö tulokset esimerkiksi puolen vuoden päästä, tarjoavat uusia mahdollisia opinnäytetöiden aiheita.