Asiantuntijaroolit ohjaavat yhteistyötä : Yhteistyöllä moniammatillinen opas Oripään varhaiskasvatukselle
Muhonen, Liisa (2017)
Muhonen, Liisa
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017417
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö syventyi moniammatillisen yhteistyön kehittämiseen toiminnallisia menetelmiä hyödyntämällä. Moniammatillinen yhteistyö on lisääntynyt yhteiskunnassa erilaisten organisaatiomuutosten ja toiminnan järjestämisvelvoitteiden johdosta. Maakuntamuutokset ja erilaisten palvelujen uudelleenjärjestäminen vaativat tulevaisuudessa jokaista toimijaa kehittämään moniammatillista yhteistyötä kohderyhmä- ja tarvepohjaiseksi.
Tilaajana tässä opinnäytetyössä toimi Oripään kunnan varhaiskasvatus, Mannerheimin Lastensuojeluliiton Oripään paikallisyhdistys ja Oripään varhaiskasvatuksen vanhempainyhdistys. Tilaajien toiveena oli kehittää kunnan ja yhdistysten välistä moniammatillista yhteistyötä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyössä kehitettiin toimintatutkimuksen tavoin moniammatillista yhteistyötä tilaajien kesken. Kehittämisessä hyödynnettiin erilaisia toiminnallisia menetelmiä. Toimintatutkimuksen avulla tarkasteltiin myös opinnäytetyön tilaajien välistä moniammatillisen yhteistyön tilaa ja sen kehittämistä.
Opinnäytetyön tuloksista kehittyi toiminnallinen malli eli Kehittäjän opas. Kehittäjän oppaassa ohjeistetaan moniammatillista yhteistyötä toteutumaan tavalla, joka edesauttaa tilaajia kirjoittamaan yhdessä varhaiskasvatuksen historiaa tulevaisuudessa. Opinnäytetyön kehittämistyön tavoitteena oli lisätä yhteisöllisyyttä ja osallisuutta toimijoiden välille sekä osoittaa empaattisen vuorovaikutuksen tavoin jalkauttamisen hyödyt moniammatillisessa yhteistyössä. Tutkimusongelmana opinnäytetyössä oli selvittää, miten tätä kehitystä mahdollistetaan tilaajien toimintaan. Tutkimusongelmaan haettiin vastauksia tilaajia haastattelemalla, toimintasuunnitelmia tarkastelemalla, havainnoimalla ja toiminnallisen työpaja-työskentelyn avulla.
Tutkimusongelman ratkaisuksi muodostui asiantuntijaroolien hyödyt moniammatillisessa yhteistyössä. Opinnäytetyön tulokset osoittavat asiantuntijuuden, oman osaamisen tärkeyden ja tunnistamisen tavat sekä niiden hyödyntämisen edut moniammatillisessa yhteistyössä. Osallistava, toiminnallinen ja yhteisöllinen tapa toteuttaa moniammatillista yhteistyötä kehittää organisaation omaa toimintaa. Toimiessaan se myös vaikuttaa positiivisesti toiminnan tehokkuuteen, tuloksellisuuteen ja kohderyhmälähtöiseen ajattelutapaan. Kehittäjän opas vastaa opinnäytetyön tilaajien tarpeeseen saada aikataulutettu, monipuolinen, osallistava ja asiantuntijaroolein toteutettu malli taltioida yhdessä historiaa Oripään varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö mallinsi moniammatillisen yhteistyön asiantuntijarooleista muodostuvaksi kokonaisuudeksi. Lähtökohtana yhteistyössä toimivat kohderyhmä, yhteisöllisyys ja osaamisen monipuolinen hyödyntäminen. Toiminnallisia menetelmiä hyödynnettiin tässä opinnäytetyössä osallistamisen ja yhdessä tekemisen ideologialla, jotta opinnäytetyön tuotoksena kehittäjän opas mahdollistaa tulevaisuudessa moniammatillisen yhteistyön laajan hyödyntämisen eri organisaatioissa.
Tilaajana tässä opinnäytetyössä toimi Oripään kunnan varhaiskasvatus, Mannerheimin Lastensuojeluliiton Oripään paikallisyhdistys ja Oripään varhaiskasvatuksen vanhempainyhdistys. Tilaajien toiveena oli kehittää kunnan ja yhdistysten välistä moniammatillista yhteistyötä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyössä kehitettiin toimintatutkimuksen tavoin moniammatillista yhteistyötä tilaajien kesken. Kehittämisessä hyödynnettiin erilaisia toiminnallisia menetelmiä. Toimintatutkimuksen avulla tarkasteltiin myös opinnäytetyön tilaajien välistä moniammatillisen yhteistyön tilaa ja sen kehittämistä.
Opinnäytetyön tuloksista kehittyi toiminnallinen malli eli Kehittäjän opas. Kehittäjän oppaassa ohjeistetaan moniammatillista yhteistyötä toteutumaan tavalla, joka edesauttaa tilaajia kirjoittamaan yhdessä varhaiskasvatuksen historiaa tulevaisuudessa. Opinnäytetyön kehittämistyön tavoitteena oli lisätä yhteisöllisyyttä ja osallisuutta toimijoiden välille sekä osoittaa empaattisen vuorovaikutuksen tavoin jalkauttamisen hyödyt moniammatillisessa yhteistyössä. Tutkimusongelmana opinnäytetyössä oli selvittää, miten tätä kehitystä mahdollistetaan tilaajien toimintaan. Tutkimusongelmaan haettiin vastauksia tilaajia haastattelemalla, toimintasuunnitelmia tarkastelemalla, havainnoimalla ja toiminnallisen työpaja-työskentelyn avulla.
Tutkimusongelman ratkaisuksi muodostui asiantuntijaroolien hyödyt moniammatillisessa yhteistyössä. Opinnäytetyön tulokset osoittavat asiantuntijuuden, oman osaamisen tärkeyden ja tunnistamisen tavat sekä niiden hyödyntämisen edut moniammatillisessa yhteistyössä. Osallistava, toiminnallinen ja yhteisöllinen tapa toteuttaa moniammatillista yhteistyötä kehittää organisaation omaa toimintaa. Toimiessaan se myös vaikuttaa positiivisesti toiminnan tehokkuuteen, tuloksellisuuteen ja kohderyhmälähtöiseen ajattelutapaan. Kehittäjän opas vastaa opinnäytetyön tilaajien tarpeeseen saada aikataulutettu, monipuolinen, osallistava ja asiantuntijaroolein toteutettu malli taltioida yhdessä historiaa Oripään varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö mallinsi moniammatillisen yhteistyön asiantuntijarooleista muodostuvaksi kokonaisuudeksi. Lähtökohtana yhteistyössä toimivat kohderyhmä, yhteisöllisyys ja osaamisen monipuolinen hyödyntäminen. Toiminnallisia menetelmiä hyödynnettiin tässä opinnäytetyössä osallistamisen ja yhdessä tekemisen ideologialla, jotta opinnäytetyön tuotoksena kehittäjän opas mahdollistaa tulevaisuudessa moniammatillisen yhteistyön laajan hyödyntämisen eri organisaatioissa.