Tärkeimmät asiakaskokemusten mittarit : Musiikkitalon B2B myyntiprosessin aikana
Löytynoja, Sari (2017)
Löytynoja, Sari
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217658
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee myyntiprosessin rakentumista ensikontaktista jälkityöhön asiakkaiden kokemusten perusteella. Opinnäytetyön tavoite on selvittää Helsingin Musiikkitalo Oy:lle mitkä ovat tärkeimmät asiakaskokemuksen mittarit business to business asiakkaiden kokemuksiin perustuen myyntiprosessin aikana.
Opinnäytetyötä varten on haastateltu Musiikkitalon yritysasiakkaita neljästä eri asiakassegmentistä. Haastateltavat asiakkaat olivat käyttäneet Musiikkitalon tilapalveluita kuluvan vuoden aikana. Haastatteluaineistoa on analysoitu sisällönanalyysin, sekä teemoittelun kautta etsimällä vastauksis-ta yhtäläisyyksiä.
Opinnäytetyössä selvitetään, mitkä ovat Musiikkitalon asiakassegmentit, millainen on niiden kulkema palvelupolku, eli mitä kontaktipisteitä siihen liittyy. Palvelupolkuun pohjautuen on rakennettu kokemushaastattelupohja, jonka avulla on selvitetty, millainen asiakkaan kokemus on ollut palvelu-polun tiettyjen kontaktipisteiden aikana.
Opinnäytetyönä toteutettu tutkimus osoittaa, että reagointialttius, selkeys ja sujuvuus vaikuttivat eniten Musiikkitalon yritysasiakkaiden kokemuksiin. Muita asiakaskokemukseen vaikuttavia mittareita, joita lähdetään jatkossa tutkimaan ovat esimerkiksi ystävällisyys, informatiivisuus, joustavuus, hinta sekä, asiakkaan kuunteleminen ja/tai läsnäolo.
Tutkimuksesta oli paljon hyötyä Musiikkitalolle, koska tällä hetkellä toiminta ja tieto on perustunut oletuksiin, eikä dataan. Jatkossa tästä opinnäytetyöstä esille nousevat mittarit olisi tarkoitus integroida Musiikkitalon tuotannonohjausjärjestelmään.
Opinnäytetyötä varten on haastateltu Musiikkitalon yritysasiakkaita neljästä eri asiakassegmentistä. Haastateltavat asiakkaat olivat käyttäneet Musiikkitalon tilapalveluita kuluvan vuoden aikana. Haastatteluaineistoa on analysoitu sisällönanalyysin, sekä teemoittelun kautta etsimällä vastauksis-ta yhtäläisyyksiä.
Opinnäytetyössä selvitetään, mitkä ovat Musiikkitalon asiakassegmentit, millainen on niiden kulkema palvelupolku, eli mitä kontaktipisteitä siihen liittyy. Palvelupolkuun pohjautuen on rakennettu kokemushaastattelupohja, jonka avulla on selvitetty, millainen asiakkaan kokemus on ollut palvelu-polun tiettyjen kontaktipisteiden aikana.
Opinnäytetyönä toteutettu tutkimus osoittaa, että reagointialttius, selkeys ja sujuvuus vaikuttivat eniten Musiikkitalon yritysasiakkaiden kokemuksiin. Muita asiakaskokemukseen vaikuttavia mittareita, joita lähdetään jatkossa tutkimaan ovat esimerkiksi ystävällisyys, informatiivisuus, joustavuus, hinta sekä, asiakkaan kuunteleminen ja/tai läsnäolo.
Tutkimuksesta oli paljon hyötyä Musiikkitalolle, koska tällä hetkellä toiminta ja tieto on perustunut oletuksiin, eikä dataan. Jatkossa tästä opinnäytetyöstä esille nousevat mittarit olisi tarkoitus integroida Musiikkitalon tuotannonohjausjärjestelmään.