Nuorisotyöntekijöiden kokemuksia nuoruusikäisen ammatillisesta kohtaamisesta : "Tämä on kasvatuksen tukena toimimista kunnioituksella ja arvostuksella."
Ulmanen, Aaro (2017)
Ulmanen, Aaro
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217663
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön kiinnostuksen kohde on nuoruusikäisen kohtaaminen ja ammatillinen vuorovai- kutus nuorisotyössä. Nuoruusikä on haasteellinen ikävaihe ja nuorisotyössä tehdään tärkeää ennalta- ehkäisevää työtä nuoruusikäisten terveyden ja tasapainoisen kehittymisen edistämiseksi.
Kehittämistehtävän tavoitteena on tuottaa tietoa nuorisotyöntekijöiden arjesta, siihen liittyvistä vuoro- vaikutuksen haasteista, hyvistä käytännöistä sekä kehittämistarpeista. Kehittämistyössä etsitään vas- tausta siihen, millaisia vuorovaikutustaitoja nuorisotyössä tarvitaan ja millainen ammatillinen osaami- nen ohjaa vuorovaikutusta.
Kehittämistyössä käytetty menetelmä on kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineisto kerättiin teemahaastat- telulla. Haastateltavina oli kuusi nuorisotyön ammattilaista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyt- täen. Aineisto luokiteltiin ammatillisen vuorovaikutuksen haasteisiin, nuorisotyötä ohjaaviin eettisiin arvoihin ja periaatteisiin, nuorisotyötä edistäviin asenteisiin, nuorisotyössä tarvittaviin tietoihin ja taitoi- hin.
Ammatillisen vuorovaikutuksen haasteina koettiin avoimen ja luottamuksellisen vuorovaikutuksen syn- tyminen nuoren kanssa, kävijämäärän suuruus, ohjaajien riittämätön määrä, riitatilanteiden selvittely, tilanteiden yllätyksellisyys, nuorten päihdekäyttö sekä tavat käyttää nettiä ja sosiaalista mediaa. Arvoina ja periaatteina mainittiin tasa-arvo, arvostaminen ja kunnioittaminen, erilaisuuden ymmärtämi- nen ja hyväksyminen, rehellisyys sekä oikeanlainen aikuisuus. Asenteissa korostuivat ystävällisyys, hyväntuulisuus, positiivisuus, luotettavuus, asiallisuus, rauhallisuus, selkeys, jämäkkyys, suoruus, aito- us, kärsivällisyys ja ennakkoluulottomuus. Tarvittavina tietoina mainittiin tieto ihmisestä, vuorovaikutuk- sesta, kulttuureista, kasvatusmalleista, käytösmalleista, sosiaalisesta mediasta, laeista, nuoren oire- käyttäytymisestä, päihteistä ja väkivaltailmiöistä. Haastateltavat kuvasivat tarvittaviksi taidoiksi itsetun- temustaidot, nuoruusikäisen kohtaamisen taidot, tekemisen taidot ja yhteistyötaidot.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että nuorisotyön ammattilaiset ovat sitoutuneet työhönsä, he tekevät työtä omaa persoonaansa käyttäen, heidän työtään ohjaa humanistinen ihmiskäsitys ja he ovat sisäis- täneet ammattieettisen ohjeistuksen. Työ on vaativaa ihmissuhdetyötä, johon digitalisaatio tuo omat haasteensa. Monikulttuurisessa yhteiskunnassa tietojen ja taitojen päivittäminen on ehdotonta. Työnte- kijät tarvitsevat tukea tiimityöhön ja erilaisissa tilanteissa syntyvien tunteiden käsittelemiseen.
Kehittämistehtävän tavoitteena on tuottaa tietoa nuorisotyöntekijöiden arjesta, siihen liittyvistä vuoro- vaikutuksen haasteista, hyvistä käytännöistä sekä kehittämistarpeista. Kehittämistyössä etsitään vas- tausta siihen, millaisia vuorovaikutustaitoja nuorisotyössä tarvitaan ja millainen ammatillinen osaami- nen ohjaa vuorovaikutusta.
Kehittämistyössä käytetty menetelmä on kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineisto kerättiin teemahaastat- telulla. Haastateltavina oli kuusi nuorisotyön ammattilaista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyt- täen. Aineisto luokiteltiin ammatillisen vuorovaikutuksen haasteisiin, nuorisotyötä ohjaaviin eettisiin arvoihin ja periaatteisiin, nuorisotyötä edistäviin asenteisiin, nuorisotyössä tarvittaviin tietoihin ja taitoi- hin.
Ammatillisen vuorovaikutuksen haasteina koettiin avoimen ja luottamuksellisen vuorovaikutuksen syn- tyminen nuoren kanssa, kävijämäärän suuruus, ohjaajien riittämätön määrä, riitatilanteiden selvittely, tilanteiden yllätyksellisyys, nuorten päihdekäyttö sekä tavat käyttää nettiä ja sosiaalista mediaa. Arvoina ja periaatteina mainittiin tasa-arvo, arvostaminen ja kunnioittaminen, erilaisuuden ymmärtämi- nen ja hyväksyminen, rehellisyys sekä oikeanlainen aikuisuus. Asenteissa korostuivat ystävällisyys, hyväntuulisuus, positiivisuus, luotettavuus, asiallisuus, rauhallisuus, selkeys, jämäkkyys, suoruus, aito- us, kärsivällisyys ja ennakkoluulottomuus. Tarvittavina tietoina mainittiin tieto ihmisestä, vuorovaikutuk- sesta, kulttuureista, kasvatusmalleista, käytösmalleista, sosiaalisesta mediasta, laeista, nuoren oire- käyttäytymisestä, päihteistä ja väkivaltailmiöistä. Haastateltavat kuvasivat tarvittaviksi taidoiksi itsetun- temustaidot, nuoruusikäisen kohtaamisen taidot, tekemisen taidot ja yhteistyötaidot.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että nuorisotyön ammattilaiset ovat sitoutuneet työhönsä, he tekevät työtä omaa persoonaansa käyttäen, heidän työtään ohjaa humanistinen ihmiskäsitys ja he ovat sisäis- täneet ammattieettisen ohjeistuksen. Työ on vaativaa ihmissuhdetyötä, johon digitalisaatio tuo omat haasteensa. Monikulttuurisessa yhteiskunnassa tietojen ja taitojen päivittäminen on ehdotonta. Työnte- kijät tarvitsevat tukea tiimityöhön ja erilaisissa tilanteissa syntyvien tunteiden käsittelemiseen.