Oppipaja - "Avaimet Tulevaisuuteen" : Oppipajan toiminnan kuvaaminen sekä kokemuspohjaisen sisällön kerääminen ja analysointi
Matilainen, Janne (2017)
Matilainen, Janne
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217783
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on keskitytty Oppipajaan joka on käytännössä pienryhmässä ja työpajaympäristössä toteutettava peruskoulun yhdeksäs luokka jonka oppilaiden mahdollisuudet saada peruskoulun päättötodistus on vaakalaudalla. Opinnäytetyön tavoitteina on kuvata Oppipajan toimintaa siten että lukijalle avautuu Oppipajan toiminnan perusteet sekä motiivi ja tuottaa kokemuspohjaista tietoa Oppipajan toimintaan osallistuneiden oppilaiden toimesta ja pohtia haastatteluissa esille nousseiden seikkojen merkitystä osana Oppipajan kokonaisuutta. Lisäksi tavoitteena on vertailla eri ikäryhmien kokemuksia Oppipajasta ja pohtia syitä saatujen tutkimustulosten muutoksiin.
Alustuksena Oppipajan toiminnan ymmärtämiseksi opinnäytetyössä avataan peruskoulujärjestelmää, sen tavoitteita ja keinoja niiden saavuttamiseksi. Käsitteistössä avataan myös työpajapedagogiikan perusteita jotka ovat vahvasti osana Oppipajan toimintaa. Edellä mainitut käsitteet yhdistämällä pystytään luomaan kokonaiskuva Oppipajan toimintaperiaatteesta ja saadaan käsitys Oppipajan toiminnan motiiveista. Opinnäytetyö pohtii myös Oppipajan ja Nuorten Taidetyöpajan välistä synergiaa ja sitä mikä tekee toiminnasta valtakunnallisesti ainutlaatuista.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tietoperustaa on saatu havainnoinnin, lähdekirjallisuuden ja tutkimushaastattelujen avulla. Tutkimushaastatteluihin osallistui oppilaita kolmesta eri kategoriasta: ennen Oppipajaa, nyt Oppipajalla olevat ja jälkeen Oppipajan. Tällä menetelmällä päästiin tarkastelemaan, miten oppilaiden kokemukset ja käsitykset Oppipajasta vaihtelevat eri vaiheissa toimintaa. Haastatteluista saaduilla tiedoilla pystytään arvioimaan Oppipajan toimintaa ja antamaan kehitysideoita tulevaisuuteen.
Haastattelujen perusteella toiminnalla on ollut merkittävä vaikutus nuorten mahdollisuuteen saavuttaa peruskoulun päättötodistus.Oppilaille merkittävimpiä asioita Oppipajan toiminnassa oli tarjolla olevan tuen määrä, yhteisöllisyys ja joustavuus. Kehitystä kaipaaviksi seikoiksi tunnitsettiin ryhmänmuodostusprosessi ja siitä kumpuavat ongelmat Oppipajalla sekä muutos tuen määrässä 2-asteen oppilaitosten ja Oppipajan välillä. Haastattelujen kohderyhmien välillä oli havaittavissa arvostuksen kasvaminen suhteessa haastateltavien ikään – Oppipajan läpi käyneet nuoret arvostivat toimintaa enemmän kuin sen juuri aloittaneet. Toimintaa osattiin myös arvostella paljon kriittisemmin ja useasta eri näkökulmasta.
Työn tilaajana toimi Oppipaja joka on osa Nuorten Taidetyöpajaa ja Jyväskylän Nuorisopalveluita. Tutkimus toimii teoreettisena vahventeena Oppipajan toiminnalle, tuo arvokasta lisätietoa pajakoulu-käsitteen alla toimivista toimijoista ja avaa ideoita useille Oppipajaa koskeville jatkotutkimusaiheille. Tutkimuksen uskotaan antavan lisää perusteluja siihen että toiminta pystyttäisiin vakinaistamaan tulevaisuudessa osaksi Jyväskylän Nuorisopalveluita.
Alustuksena Oppipajan toiminnan ymmärtämiseksi opinnäytetyössä avataan peruskoulujärjestelmää, sen tavoitteita ja keinoja niiden saavuttamiseksi. Käsitteistössä avataan myös työpajapedagogiikan perusteita jotka ovat vahvasti osana Oppipajan toimintaa. Edellä mainitut käsitteet yhdistämällä pystytään luomaan kokonaiskuva Oppipajan toimintaperiaatteesta ja saadaan käsitys Oppipajan toiminnan motiiveista. Opinnäytetyö pohtii myös Oppipajan ja Nuorten Taidetyöpajan välistä synergiaa ja sitä mikä tekee toiminnasta valtakunnallisesti ainutlaatuista.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tietoperustaa on saatu havainnoinnin, lähdekirjallisuuden ja tutkimushaastattelujen avulla. Tutkimushaastatteluihin osallistui oppilaita kolmesta eri kategoriasta: ennen Oppipajaa, nyt Oppipajalla olevat ja jälkeen Oppipajan. Tällä menetelmällä päästiin tarkastelemaan, miten oppilaiden kokemukset ja käsitykset Oppipajasta vaihtelevat eri vaiheissa toimintaa. Haastatteluista saaduilla tiedoilla pystytään arvioimaan Oppipajan toimintaa ja antamaan kehitysideoita tulevaisuuteen.
Haastattelujen perusteella toiminnalla on ollut merkittävä vaikutus nuorten mahdollisuuteen saavuttaa peruskoulun päättötodistus.Oppilaille merkittävimpiä asioita Oppipajan toiminnassa oli tarjolla olevan tuen määrä, yhteisöllisyys ja joustavuus. Kehitystä kaipaaviksi seikoiksi tunnitsettiin ryhmänmuodostusprosessi ja siitä kumpuavat ongelmat Oppipajalla sekä muutos tuen määrässä 2-asteen oppilaitosten ja Oppipajan välillä. Haastattelujen kohderyhmien välillä oli havaittavissa arvostuksen kasvaminen suhteessa haastateltavien ikään – Oppipajan läpi käyneet nuoret arvostivat toimintaa enemmän kuin sen juuri aloittaneet. Toimintaa osattiin myös arvostella paljon kriittisemmin ja useasta eri näkökulmasta.
Työn tilaajana toimi Oppipaja joka on osa Nuorten Taidetyöpajaa ja Jyväskylän Nuorisopalveluita. Tutkimus toimii teoreettisena vahventeena Oppipajan toiminnalle, tuo arvokasta lisätietoa pajakoulu-käsitteen alla toimivista toimijoista ja avaa ideoita useille Oppipajaa koskeville jatkotutkimusaiheille. Tutkimuksen uskotaan antavan lisää perusteluja siihen että toiminta pystyttäisiin vakinaistamaan tulevaisuudessa osaksi Jyväskylän Nuorisopalveluita.