Fiiliskerho erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten toiminnassa
Laurila, Jonna (2017)
Laurila, Jonna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317801
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana on Järvenpäässä sijaitseva Setlementti Louhela ry:n erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten toiminta. Erla tarjoaa turvallista ja mielekästä aamu- ja iltapäivätoimintaa lievästi ja keskivaikeasti kehitysvammaisille peruskouluaan suorittaville lapsille ja nuorille.
Opinnäytetyön tarkoituksena on testata ja arvioida erilaisia toiminnallisia menetelmiä tunnetaitoja kehittävässä pienryhmätoiminnassa. Tavoitteena on kerätä tietoa fiiliskerhotoiminnan nykytilasta, pohtia kehittämisideoita ja kuulla lasten mielipiteitä toiminnasta. Tutkimuksen aineisto on kerätty yksilöhaastatteluiden, havainnoinnin, tiimiltä saadun tiedon sekä toimintakerroilta saadun palautteen avulla.
Tutkimus osoitti, että tunnetaitoja tukevalle toiminnalle on tarvetta ja siitä on koettu olevan hyötyä. Lapsilta, ohjaajilta ja yhteistyötahoilta saatu palaute on ollut positiivista. Tunnetaidot ovat tärkeitä ihmissuhteissa ja erilaisissa ryhmissä toimimisessa. Taitojen oppiminen vie aikaa ja vaatii useita toistoja sekä aikuisten tukea. Toiminnallisten menetelmien ja luovan toiminnan avulla lasten on helpompi ilmaista itseään ja tunteitaan.
Työllä on hyvä yhteys toimialaan, sillä tunnetaidot ovat jatkuvasti läsnä ihmisten ja ryhmien kanssa työskennellessä. Tuloksia ja menetelmiä voidaan hyödyntää erilaisissa toimintaympäristöissä eri-ikäisten ihmisten kanssa tehtävässä tunnetaitoja tukevassa toiminnassa. Työ tukee myös omaa amma-tillista kehittymistäni ohjaajana.
Opinnäytetyön tarkoituksena on testata ja arvioida erilaisia toiminnallisia menetelmiä tunnetaitoja kehittävässä pienryhmätoiminnassa. Tavoitteena on kerätä tietoa fiiliskerhotoiminnan nykytilasta, pohtia kehittämisideoita ja kuulla lasten mielipiteitä toiminnasta. Tutkimuksen aineisto on kerätty yksilöhaastatteluiden, havainnoinnin, tiimiltä saadun tiedon sekä toimintakerroilta saadun palautteen avulla.
Tutkimus osoitti, että tunnetaitoja tukevalle toiminnalle on tarvetta ja siitä on koettu olevan hyötyä. Lapsilta, ohjaajilta ja yhteistyötahoilta saatu palaute on ollut positiivista. Tunnetaidot ovat tärkeitä ihmissuhteissa ja erilaisissa ryhmissä toimimisessa. Taitojen oppiminen vie aikaa ja vaatii useita toistoja sekä aikuisten tukea. Toiminnallisten menetelmien ja luovan toiminnan avulla lasten on helpompi ilmaista itseään ja tunteitaan.
Työllä on hyvä yhteys toimialaan, sillä tunnetaidot ovat jatkuvasti läsnä ihmisten ja ryhmien kanssa työskennellessä. Tuloksia ja menetelmiä voidaan hyödyntää erilaisissa toimintaympäristöissä eri-ikäisten ihmisten kanssa tehtävässä tunnetaitoja tukevassa toiminnassa. Työ tukee myös omaa amma-tillista kehittymistäni ohjaajana.