Somen hyöty operatiivisessa kenttätoiminnassa : tutkimus sosiaalisen median hyötyyn vaikuttavista tekijöistä
Ovaska, Petteri (2017)
Ovaska, Petteri
Poliisiammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217670
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee sosiaalisesta mediasta saatavaa hyötyä poliisin operatiivisessa kenttätoiminnassa. Opinnäytetyö on puolistrukturoitu teemahaastattelututkimus, jossa haastateltavana kohderyhmänä oli viestintää, sosiaalista mediaa ja poliisin operatiivista kenttätoimintaa tuntevia poliisihallinnon asiantuntijoita. He käyttävät sosiaalista mediaa myös itse aktiivisesti työssään.
Poliisihallinnossa on linjattu yhdeksi tavoitteeksi vuorovaikutuksen lisääminen poliisin ja kansalaisten välillä sosiaalisessa mediassa. Tutkimus tuo esille sosiaaliseen mediaan ja operatiiviseen kenttätoimintaan vaikuttavia säännöksiä, keskeisiä määritelmiä ja kuvausta sosiaalisen median rakentumisesta sekä käytöstä siten, että siitä saavutettaisiin poliisitoiminnan kannalta hyötyä. Lisäksi valotetaan hiukan sosiaalisen median käytön tulevaisuutta.
Tutkimuksessa ilmenneet olennaiset asiat on koostettu yhteen ja tutkimuksen lopussa on listattu ajatuksia hyödyn saavuttamiseksi huolehdittavista asioista. Keskeisiä asioita sosiaalisen median käytössä ovat suunnittelu, tehty pohjatyö, riittävä resursointi, koulutus, vuorovaikutus, oma-aloitteisuus, tiedon tarpeeseen vastaaminen, johtaminen ja valmiiden toimintamallien kehittäminen erilaisiin operatiivisiin tilanteisiin.
Poliisihallinnossa on linjattu yhdeksi tavoitteeksi vuorovaikutuksen lisääminen poliisin ja kansalaisten välillä sosiaalisessa mediassa. Tutkimus tuo esille sosiaaliseen mediaan ja operatiiviseen kenttätoimintaan vaikuttavia säännöksiä, keskeisiä määritelmiä ja kuvausta sosiaalisen median rakentumisesta sekä käytöstä siten, että siitä saavutettaisiin poliisitoiminnan kannalta hyötyä. Lisäksi valotetaan hiukan sosiaalisen median käytön tulevaisuutta.
Tutkimuksessa ilmenneet olennaiset asiat on koostettu yhteen ja tutkimuksen lopussa on listattu ajatuksia hyödyn saavuttamiseksi huolehdittavista asioista. Keskeisiä asioita sosiaalisen median käytössä ovat suunnittelu, tehty pohjatyö, riittävä resursointi, koulutus, vuorovaikutus, oma-aloitteisuus, tiedon tarpeeseen vastaaminen, johtaminen ja valmiiden toimintamallien kehittäminen erilaisiin operatiivisiin tilanteisiin.