Mielenterveystyö osana lastenkodin palveluprosessia : Case Tuulimäen Nuorten ja Lasten Koti Oy
Laurell, Sari (2017)
Laurell, Sari
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418089
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tilaaja on Tuulimäen Nuorten ja Lasten Koti Oy, yksityinen pieni lastensuojelulaitos Pirkanmaalla. Tuulimäkeen sijoitetaan alle 18-vuotiaita lapsia avohuollon tukitoimenpiteenä tai huostaanotettuina.
Opinnäytetyöni on työelämän toiminnallinen kehittämistyö, jonka produktiosa on mielenterveystyön kuvaus Tuulimäkeen. Opinnäytetyöni tarkoituksena on tuottaa kirjallista materiaalia Tuulimäkeen siellä tehtävästä mielenterveystyöstä. Pyrin opinnäytetyössäni katsomaan Tuulimäen työtä ennaltaehkäisevän mielenterveystyön, kasvatuksen ja kuntoutuksen näkökulmista niin, että se palvelisi asiakkaana olevaa lasta ja perhettä paremmin.
Materiaali liitetään osaksi Tuulimäen laatukäsikirjaa. Tuulimäessä on käytössä laadunhallinnan järjestelmä, joka on sertifioitu. Viimeksi ISO 9001:2008 laatusertifikaatti myönnettiin Tuulimäkeen uudeksi kolmivuotiskaudeksi vuonna 2015. Laatujärjestelmän ylläpidon edellytyksenä on, että Tuulimäen toimintaa kehitetään jatkuvasti. Laatukäsikirjan päivittäminen ja toiminnan kuvaaminen ovat osa laadun kehittämistä. Tuottamani tieto ja materiaali tuovat näkyviin toimintaa ja sen perustelua sekä auttavat ohjaajia työssään. Niiden avulla voidaan selventää ja kehittää edelleen ohjaajan roolia, työn tarkoitusta ja kasvatuksen eri puolia sekä sen ydintä. Lisäksi kirjallinen produkti on avuksi uusien työntekijöiden perehdytyksessä.
Yhteisöpedagogien osaamisen keskiössä on eri iässä ja tilanteissa olevien kansalaisten osallisuuden lisääminen. Lastenkoti on pieni, monipuolinen yhteisö, ja haastava työpaikka. Lapsen ja nuoren sopeutumisen ja kasvamisen ohjaajana toimiminen lastenkotiyhteisössä avaa yhteisöpedagogille paljon vaikuttamisen mahdollisuuksia ja luo siten tilanteita tukea lapsen ja nuoren mielenterveyttä ja sitä kautta osallisuutta ja yhteiskuntaan sopeutumista, eri menetelmin.
Olen lähestynyt aihetta käyttäen apuna kirjallisuutta ja Tuulimäen laadunhallinnan dokumentteja, joita olen ollut mukana laatimassa. Olen osallistunut Tuulimäen koulutuspäiviin vuosittain ja tehnyt muistiinpanoja niistä. Olen käyttänyt apuna itsereflektointia ja reflektointia tiimissä. Olen dokumentoinut myös hiljaista tietoa näkyväksi.
Opinnäytetyöni on työelämän toiminnallinen kehittämistyö, jonka produktiosa on mielenterveystyön kuvaus Tuulimäkeen. Opinnäytetyöni tarkoituksena on tuottaa kirjallista materiaalia Tuulimäkeen siellä tehtävästä mielenterveystyöstä. Pyrin opinnäytetyössäni katsomaan Tuulimäen työtä ennaltaehkäisevän mielenterveystyön, kasvatuksen ja kuntoutuksen näkökulmista niin, että se palvelisi asiakkaana olevaa lasta ja perhettä paremmin.
Materiaali liitetään osaksi Tuulimäen laatukäsikirjaa. Tuulimäessä on käytössä laadunhallinnan järjestelmä, joka on sertifioitu. Viimeksi ISO 9001:2008 laatusertifikaatti myönnettiin Tuulimäkeen uudeksi kolmivuotiskaudeksi vuonna 2015. Laatujärjestelmän ylläpidon edellytyksenä on, että Tuulimäen toimintaa kehitetään jatkuvasti. Laatukäsikirjan päivittäminen ja toiminnan kuvaaminen ovat osa laadun kehittämistä. Tuottamani tieto ja materiaali tuovat näkyviin toimintaa ja sen perustelua sekä auttavat ohjaajia työssään. Niiden avulla voidaan selventää ja kehittää edelleen ohjaajan roolia, työn tarkoitusta ja kasvatuksen eri puolia sekä sen ydintä. Lisäksi kirjallinen produkti on avuksi uusien työntekijöiden perehdytyksessä.
Yhteisöpedagogien osaamisen keskiössä on eri iässä ja tilanteissa olevien kansalaisten osallisuuden lisääminen. Lastenkoti on pieni, monipuolinen yhteisö, ja haastava työpaikka. Lapsen ja nuoren sopeutumisen ja kasvamisen ohjaajana toimiminen lastenkotiyhteisössä avaa yhteisöpedagogille paljon vaikuttamisen mahdollisuuksia ja luo siten tilanteita tukea lapsen ja nuoren mielenterveyttä ja sitä kautta osallisuutta ja yhteiskuntaan sopeutumista, eri menetelmin.
Olen lähestynyt aihetta käyttäen apuna kirjallisuutta ja Tuulimäen laadunhallinnan dokumentteja, joita olen ollut mukana laatimassa. Olen osallistunut Tuulimäen koulutuspäiviin vuosittain ja tehnyt muistiinpanoja niistä. Olen käyttänyt apuna itsereflektointia ja reflektointia tiimissä. Olen dokumentoinut myös hiljaista tietoa näkyväksi.