Opiskelutulkkaus ammatillisessa erityisoppilaitoksessa
Antikainen, Hanna (2017)
Antikainen, Hanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818661
Tiivistelmä
Erityistä tukea tarvitsevien viittomakielen tulkkia käyttävien opiskelijoiden määrä kasvaa. Opiskelutulkin työ ammatillisessa erityisoppilaitoksessa eroaa yleisopetuksen puolella tehdystä opiskelutulkkauksesta. Ammatillisessa erityisoppilaitoksessa opiskelevat ovat aina erityistä tukea tarvitsevia ja se edellyttää tulkilta asiakkaan yksilöllisten tarpeiden huomioimista ja aktiivista yhteistyötä luokan opettajan ja ohjaa-jan kanssa.
Tutkimuksessa selvennetään, millaisia erityispiirteitä tulkkaukseen sisältyy. Tutkimusaineistona on käy-tetty ammatillisessa erityisopilaitoksessa toimivien viittomakielen tulkkien tekemää käsitekarttaa sekä ryhmäkeskusteluaineistoa. Ryhmäkeskusteluihin osallistui ammatillisen erityisoppilaitoksen opettajia, ohjaajia sekä heidän kanssaan työskenteleviä tulkkeja. Opinnäytetyö tuo esille ammatillisessa erityis-oppilaitoksessa järjestetyn tulkkauksen erityispiirteitä tulkkien hiljaista tietoa keräämällä. Siinä selvite-tään myös, millaisia ominaisuuksia tulkilla olisi hyvä olla, jotta hän olisi sopiva tulkkaamaan erityistä tukea tarvitsevalle asiakkaalle.
Tutkimuksen tulosten mukaan tulkkina ammatillisessa erityisoppilaitoksessa ei voi toimia kuka tahansa. Tämä edellyttää tulkilta vankkaa työkokemusta, tulkkaustaitoa ja tulkin työnkuvan sisäistämistä. Tär-keimmäksi ominaisuudeksi nimettiin kuitenkin tulkin oman motivaatio olla tulkkina ammatillisessa eri-tyisoppilaitoksessa. Tulkille kerääntynyt hiljainen tieto edesauttaa työn tekemistä.
Opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää kaikki ammatillisessa erityisoppilaitoksessa työskentelevät tulkit.
Tutkimuksessa selvennetään, millaisia erityispiirteitä tulkkaukseen sisältyy. Tutkimusaineistona on käy-tetty ammatillisessa erityisopilaitoksessa toimivien viittomakielen tulkkien tekemää käsitekarttaa sekä ryhmäkeskusteluaineistoa. Ryhmäkeskusteluihin osallistui ammatillisen erityisoppilaitoksen opettajia, ohjaajia sekä heidän kanssaan työskenteleviä tulkkeja. Opinnäytetyö tuo esille ammatillisessa erityis-oppilaitoksessa järjestetyn tulkkauksen erityispiirteitä tulkkien hiljaista tietoa keräämällä. Siinä selvite-tään myös, millaisia ominaisuuksia tulkilla olisi hyvä olla, jotta hän olisi sopiva tulkkaamaan erityistä tukea tarvitsevalle asiakkaalle.
Tutkimuksen tulosten mukaan tulkkina ammatillisessa erityisoppilaitoksessa ei voi toimia kuka tahansa. Tämä edellyttää tulkilta vankkaa työkokemusta, tulkkaustaitoa ja tulkin työnkuvan sisäistämistä. Tär-keimmäksi ominaisuudeksi nimettiin kuitenkin tulkin oman motivaatio olla tulkkina ammatillisessa eri-tyisoppilaitoksessa. Tulkille kerääntynyt hiljainen tieto edesauttaa työn tekemistä.
Opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää kaikki ammatillisessa erityisoppilaitoksessa työskentelevät tulkit.