dc.contributor.author | Nikula, Ilari | |
dc.date.accessioned | 2010-05-10T07:50:56Z | |
dc.date.available | 2010-05-10T07:50:56Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201005078398 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/13718 | |
dc.description.abstract | Syrjäytyminen on nostettu Suomessa nuorten keskeisimmäksi uhaksi. Tutkimuksen tarkoituksena oli pohtia, toimiiko jalkapallo sosiaalisena vahvistajana. Tutkimuksessa painotus on erityisesti elämän hallinnan tukemisessa ja sosiaalisten taitojen kehittymisessä.
Aineiston keräsin kyselylomakkeilla yhdeltä tyttöjoukkueelta ja yhdeltä poikajoukkueelta, sekä sähköpostilla neljältä valmentajalta. Pelaajien kysely oli kvantitatiivinen ja valmentajien kvalitatiivinen.
Lähes kaikki nuoret urheilevat, liikkuvat tai ainakin kokeilevat jotain urheilulajia. Jalkapallosta on hyvä tehdä tutkimuksia, sillä se on Suomessa nuorten keskuudessa suosituin urheilulaji.
Tutkimuksessani selvisi, että pojat kokevat jalkapallon kehittävän voimakkaasti heidän sosiaalisia taitojaan ja elämän hallintaa. Tyttöjen vastaukset olivat pitkälti samansuuntaiset, mutta he eivät koe jalkapallon vaikutusta niin voimakkaana kuin pojat.
Onnistumisten ja epäonnistumisten käsittely on kehittynyt pelaajilla jalkapallon ansiosta. Onnistumisia tuuletetaan ja juhlitaan. Epäonnistumisista keskustellaan ja sitä kautta etsitään ratkaisuja ongelman selvittämiseksi. Kavereiden ja joukkueen osuus korostuu onnistumisten ja epäonnistumisten käsittelyssä.
Valmentajat kokevat toimivansa nuorisotyöntekijöinä valmentaessaan juniorijoukkuetta. Jalkapallossa syntyy jatkuvasti erilaisia kasvatustilanteita ja näissä valmentajien osuus korostuu. He asettavat rajoja ja seuraavat nuorten kokonaisvaltaista kehittymistä. Vaikka he opettavat jalkapallotaitoja, he kuitenkin kasvattavat ihmisiä. | fi |
dc.description.abstract | Social exclusion is said to be the most essential risk among young people in Finland. The meaning of this study is to discuss if football acts as a tool for social reinforcement. I emphasized in my study specially life management and the progress of social skills.
I collected my material through a questionnaire from one girl team and one boy team and through e-mail from four coaches. Questions to players were quantitative and to coaches qualitative.
Almost every youth go in for sports or at least tries on some sport. It is easy to make studies of football, because it is the most popular sport in Finland.
In my study became clear that in boys opinion football improves much their social skills and life management. The answers of the girls were quite similar but they did not experience the meaning of football to be so strong.
The processing of success and failure has improved among the players owing to football. They celebrate the success. About the failure they discuss to find solution to the problem. The meaning of friends and the team becomes bigger when they deal with success than when dealing with failure.
The coaches experience to work as youth workers when they coach junior team. Dur-ing trainings and matches there are all the time all kind of educational situations and the meaning of the skills of coaches get bigger. Although they teach football, in the same time they set limits and support the growing up of the young people. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Humanistinen ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Jalkapallo - sosiaalinen vahvistaja | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/2062 | |
dc.organization | Humanistinen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | jalkapallo | |
dc.subject.ysa | joukkuepelit | |
dc.subject.ysa | empowerment | |
dc.subject.ysa | sosiaaliset taidot | |
dc.contributor.organization | Humanistinen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | jalkapallo | |
dc.subject.keyword | sosiaalinen vahvistaminen | |
dc.subject.keyword | elämänhallinta | |
dc.subject.keyword | sosiaaliset taidot | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Yhteisöpedagogiikka|sv=Samhällspedagogik|en=Community Education| | |
dc.subject.discipline | Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma | |