Nuorten osallisuus ja yhteisöllisyys Lähdetään kyläilemään -hankkeessa
Onali, Johanna (2017)
Onali, Johanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319448
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Työn tilaajana on Asikkalan 4H-yhdistys. Opinnäytetyö käsittelee nuorten osallisuuteen ja yhteisöllisyyteen vaikuttavia tekijöitä 4H-yhdistyksen Lähdetään kyläilemään hankkeessa. Työssä tutkitaan, mitkä tekijät vaikuttavat nuorten kokemuksiin osallisuudesta ja mikä merkitys niillä on yksilön elinoloihin.
Osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemukset vaikuttavat 4H-työn ja siihen olennaisesti liittyvän hanketoiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen. Opinnäytetyö palvelee Lähdetään kyläilemään -hankkeen vaikuttavuuden arviointia osallisuuden näkökulmasta ja tarjoaa kehittämisideoita hankkeen jatkoa ajatellen. Yhteiskunnallisesta näkökulmasta osallisuudella ja yhteisöllisyydellä on syrjäytymisen ehkäisyä edistävä funktio.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista tutkimusta. Vuoden ajan kestäneen tutkimuksen aineisto koostuu osaksi hankkeen aikana rakentuneen toiminnallisen kyläsuunnitelman havainnoista ja arvioinnista. Tämä toimintamalli on käsittänyt tapahtumia ja toimintoja, jotka on suunniteltu ja toteutettu yhdessä kylän nuorten ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Tutkimuksen aikana on seurattu ja havainnoitu nuorten osallisuuden kokemuksia sekä yhteisöjen ja verkostojen toimintaa. Tutkimuksen aikana on tehty ryhmähaastattelu, johon osallistui 41 nuorta ja haastattelulomakkeen täytti 11 nuorta.
Opinnäytetyöhön kiinteästi liittyvän Lähdetään kyläilemään -hankkeen tavoitteena on edistää nuorten tietoisuutta oman kylän, kunnan ja maaseudun mahdollisuuksista sekä aktivoida nuoria vaikuttamaan ja osallistumaan mielekkään toiminnan kehittämiseen omassa elinympäristössä. Havainto on, että kyläidentiteetti on kasvanut osallistumisen ja yhteisöllisen toiminnan myötä. Osallisuuden tunne voimaannuttaa yhteisöä sisältäpäin ja edistää kylien elinvoimaisuutta sekä vaikuttaa nuoren elämänhallintataitojen omaksumiseen.
Tutkimustulosten mukaan Asikkalan kylien nuorten osallisuuden kokemuksiin vaikuttavat palvelujen ja liikenneyhteyksien saatavuus. Koulu toimii sosiaalisten verkostojen keskiössä ja kyläkoulujen lakkauttamisen myötä syrjäseutujen nuorten harrastuspaikat ovat siirtyneet kuntakeskukseen. Lähiyhteisön tuki sosiaalisten verkostojen ja harrastusmahdollisuuksien saavuttamiseksi ja ylläpitämiseksi on tärkeää, jotta nuorten osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemukset pääsevät rakentumaan. Tunne yhteenkuuluvuudesta, yhdenvertaisuudesta ja mahdollisuudesta vaikuttaa edistää osallistumista ja sitoutumista toimintaan. Huomioimisen arvoisia tutkimustuloksia ovat ikärakenteen, nuorten reaaliaika käsityksen ja ohjaajan sitoutumisen vaikutus toimintojen lopputulokseen.
Vaikka yhteiskunnan rakenteiden muutos ruokkii alueellista eriarvoistumista, on olemassa keinoja yhdenvertaisuuden tavoittamiseksi. Poliittisen päätöksenteon tueksi tulisi tarjota kohdennettua tutkimustietoa maantieteellisten vaikutusten eroista nuorten hyvinvointiin. Arjen osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukemalla ehkäistään syrjäytymistä, joka on paitsi kansantaloudellinen uhka myös hyvinvointivaltiota murentava tekijä.
Työn tilaajana on Asikkalan 4H-yhdistys. Opinnäytetyö käsittelee nuorten osallisuuteen ja yhteisöllisyyteen vaikuttavia tekijöitä 4H-yhdistyksen Lähdetään kyläilemään hankkeessa. Työssä tutkitaan, mitkä tekijät vaikuttavat nuorten kokemuksiin osallisuudesta ja mikä merkitys niillä on yksilön elinoloihin.
Osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemukset vaikuttavat 4H-työn ja siihen olennaisesti liittyvän hanketoiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen. Opinnäytetyö palvelee Lähdetään kyläilemään -hankkeen vaikuttavuuden arviointia osallisuuden näkökulmasta ja tarjoaa kehittämisideoita hankkeen jatkoa ajatellen. Yhteiskunnallisesta näkökulmasta osallisuudella ja yhteisöllisyydellä on syrjäytymisen ehkäisyä edistävä funktio.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista tutkimusta. Vuoden ajan kestäneen tutkimuksen aineisto koostuu osaksi hankkeen aikana rakentuneen toiminnallisen kyläsuunnitelman havainnoista ja arvioinnista. Tämä toimintamalli on käsittänyt tapahtumia ja toimintoja, jotka on suunniteltu ja toteutettu yhdessä kylän nuorten ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Tutkimuksen aikana on seurattu ja havainnoitu nuorten osallisuuden kokemuksia sekä yhteisöjen ja verkostojen toimintaa. Tutkimuksen aikana on tehty ryhmähaastattelu, johon osallistui 41 nuorta ja haastattelulomakkeen täytti 11 nuorta.
Opinnäytetyöhön kiinteästi liittyvän Lähdetään kyläilemään -hankkeen tavoitteena on edistää nuorten tietoisuutta oman kylän, kunnan ja maaseudun mahdollisuuksista sekä aktivoida nuoria vaikuttamaan ja osallistumaan mielekkään toiminnan kehittämiseen omassa elinympäristössä. Havainto on, että kyläidentiteetti on kasvanut osallistumisen ja yhteisöllisen toiminnan myötä. Osallisuuden tunne voimaannuttaa yhteisöä sisältäpäin ja edistää kylien elinvoimaisuutta sekä vaikuttaa nuoren elämänhallintataitojen omaksumiseen.
Tutkimustulosten mukaan Asikkalan kylien nuorten osallisuuden kokemuksiin vaikuttavat palvelujen ja liikenneyhteyksien saatavuus. Koulu toimii sosiaalisten verkostojen keskiössä ja kyläkoulujen lakkauttamisen myötä syrjäseutujen nuorten harrastuspaikat ovat siirtyneet kuntakeskukseen. Lähiyhteisön tuki sosiaalisten verkostojen ja harrastusmahdollisuuksien saavuttamiseksi ja ylläpitämiseksi on tärkeää, jotta nuorten osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemukset pääsevät rakentumaan. Tunne yhteenkuuluvuudesta, yhdenvertaisuudesta ja mahdollisuudesta vaikuttaa edistää osallistumista ja sitoutumista toimintaan. Huomioimisen arvoisia tutkimustuloksia ovat ikärakenteen, nuorten reaaliaika käsityksen ja ohjaajan sitoutumisen vaikutus toimintojen lopputulokseen.
Vaikka yhteiskunnan rakenteiden muutos ruokkii alueellista eriarvoistumista, on olemassa keinoja yhdenvertaisuuden tavoittamiseksi. Poliittisen päätöksenteon tueksi tulisi tarjota kohdennettua tutkimustietoa maantieteellisten vaikutusten eroista nuorten hyvinvointiin. Arjen osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukemalla ehkäistään syrjäytymistä, joka on paitsi kansantaloudellinen uhka myös hyvinvointivaltiota murentava tekijä.