Kuka laivaa ohjaa ja minne se seilaa? : Etsivän nuorisotyön johtaminen ja sen mahdollistamat työn rakenteet
Sorell, Anni-Reetta (2017)
Sorell, Anni-Reetta
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918803
Tiivistelmä
Työn tilasi Lounais-Suomen aluhallintovirasto, joka tekee alueensa päätökset opetus- ja kultturiministeriön myöntämän etsivän nuorisotyön rahoituksen jakamisesta. Kehittämistyö kohdistui etsivän nuorisotyön johtamiseen ja sen mahdollisuuksiin luoda työlle tarvittavia rakenteita. Tavoitteena oli vahvistaa johtamista ja parantaa sitä kautta työntekijöiden työhyvinvointia ja työhön sitoutumista sekä laadukkasta asiakastyötä.
Kehittämistyön aineisto kerättiin osallistuvalla havainnoinnilla etsivän nuorisotyön alueellisista verkostoista sekä tulevaisuuden tutkimuksen menetelmällä, e-Delfoi-verkkopaneeleilla. Panelistit pohtivat työmuodon toivottavia tulevaisuuden kuvia johtamisen ja työn rakenteiden kannalta. Lisäksi aineiston pohjalta suunnitetiin yhteistyössä etsivän nuorisotyön koordinaatiotyöryhmän kanssa konkreettisia kehittämistyökaluja. Niitä tullaan kehittämään ja kokeilemaan aluehallintovirastojen tuella.
Työmuodon haasteina esiin nousivat pienet työryhmät ja työn johtaminen usein melko etäältä. Työn visiot ja tavoitteet näyttivät usein muodostuvan työntekijöiden näkemyksistä eivätkä ne välttämättä juurtuneet osaksi organisaation toimintaa. Työntekijöiden vaihtuvuus oli nopeaa ja työssä jaksamisen haasteet nousivat voimakkaasti esiin aineistosta. Työnjako esimiesten ja työntekijöi-den kesken vaikutti epäselvältä ja työntekijät hoitivat usein myös hallinnollisia tehtäviä. Esimiesten ja työntekijöiden välisen dialogin vähäisyys nousi esiin jatkuvasti ja se aiheutti työmuodon hajanaisuutta, sekä heikensi työntekijöiden hyvinvointia ja työhön sitoutumista merkittävästi.
Kehittämistyön aikana tunnistettiin useita etsivässä nuorisotyössä työntekijöiden työhyvinvointia ja työhön sitoutumista tukevia työn rakenteita sekä johtamisen piirteitä, joita on mahdollista hyödyntää etsivän työn kehittämisessä laajasti.
Kehittämistyökaluiksi ehdotetaan useita työmuodon sisällä dialogia kehittäviä menetelmiä. Esimiesten kouluttaminen työmuodon perusteisiin sekä esimiesten mentoroinnin tavoitteena on tukea esimiehiä vaativan työn johtamisessa. Lisäksi työyhteisöjen nähtiin tarvitsevan yhdessä esi-miesten kanssa vertaisoppimiseen perustuvia menetelmiä kehittämistyön vahvistamiseksi, työn kuvan kirkastamiseksi ja työturvallisuusajattelun vahvistamiseksi haastavassa työssä. Myös etsivään työhön kohdennettu ammatillisen koulutuksen tarve nousi vahvasti esiin aineistosta. Kehit-tämisehdotukset ovat hyödynnettävissä myös laajemmin nuorisotyön ja muiden ihmissuhdetöiden kehittämisessä vertaisoppimisen ja dialogisuuden vahvistamiseksi työyhteisöissä.
Kehittämistyön aineisto kerättiin osallistuvalla havainnoinnilla etsivän nuorisotyön alueellisista verkostoista sekä tulevaisuuden tutkimuksen menetelmällä, e-Delfoi-verkkopaneeleilla. Panelistit pohtivat työmuodon toivottavia tulevaisuuden kuvia johtamisen ja työn rakenteiden kannalta. Lisäksi aineiston pohjalta suunnitetiin yhteistyössä etsivän nuorisotyön koordinaatiotyöryhmän kanssa konkreettisia kehittämistyökaluja. Niitä tullaan kehittämään ja kokeilemaan aluehallintovirastojen tuella.
Työmuodon haasteina esiin nousivat pienet työryhmät ja työn johtaminen usein melko etäältä. Työn visiot ja tavoitteet näyttivät usein muodostuvan työntekijöiden näkemyksistä eivätkä ne välttämättä juurtuneet osaksi organisaation toimintaa. Työntekijöiden vaihtuvuus oli nopeaa ja työssä jaksamisen haasteet nousivat voimakkaasti esiin aineistosta. Työnjako esimiesten ja työntekijöi-den kesken vaikutti epäselvältä ja työntekijät hoitivat usein myös hallinnollisia tehtäviä. Esimiesten ja työntekijöiden välisen dialogin vähäisyys nousi esiin jatkuvasti ja se aiheutti työmuodon hajanaisuutta, sekä heikensi työntekijöiden hyvinvointia ja työhön sitoutumista merkittävästi.
Kehittämistyön aikana tunnistettiin useita etsivässä nuorisotyössä työntekijöiden työhyvinvointia ja työhön sitoutumista tukevia työn rakenteita sekä johtamisen piirteitä, joita on mahdollista hyödyntää etsivän työn kehittämisessä laajasti.
Kehittämistyökaluiksi ehdotetaan useita työmuodon sisällä dialogia kehittäviä menetelmiä. Esimiesten kouluttaminen työmuodon perusteisiin sekä esimiesten mentoroinnin tavoitteena on tukea esimiehiä vaativan työn johtamisessa. Lisäksi työyhteisöjen nähtiin tarvitsevan yhdessä esi-miesten kanssa vertaisoppimiseen perustuvia menetelmiä kehittämistyön vahvistamiseksi, työn kuvan kirkastamiseksi ja työturvallisuusajattelun vahvistamiseksi haastavassa työssä. Myös etsivään työhön kohdennettu ammatillisen koulutuksen tarve nousi vahvasti esiin aineistosta. Kehit-tämisehdotukset ovat hyödynnettävissä myös laajemmin nuorisotyön ja muiden ihmissuhdetöiden kehittämisessä vertaisoppimisen ja dialogisuuden vahvistamiseksi työyhteisöissä.