Jokainen näkyväksi. : Hartolan Yhtenäiskoulun 8. luokan ryhmäytymisen tukeminen voimauttavan valokuvan avulla.
Pajunen, Kati (2018)
Pajunen, Kati
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801161350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801161350
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Hartolan kunnan Yhtenäiskoulu. Tavoitteena oli tuottaa työn tilaajalle ajantasaista tietoa projektiin osallistuneen luokan tilanteesta sekä tarkastella voimauttavan valokuvan menetelmän käyttöä Hartolan Yhtenäiskoulun 8. luokan ryhmäytymisen ja luokkahengen tukemisessa. Luokan oppilaille työn tavoitteena oli saada rohkeutta kohdata erilaisuutta ja luoda luokkaan hyväksyvä tunnelma. Lisäksi tavoitteena oli kehittää yhteistyössä kunnan nuorisotoimen ja työn tilaajan välillä mallia, jolla tukea ja vahvistaa luokkien ryhmäytymistä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimustyönä ja sen tutkimussuuntauksena oli tapaustutkimus. Työn aineisto koostuu aiheeseen liittyvästä tietoperustasta, ajankohtaisesta aineistosta, puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, prosessin osallistuvasta havainnoinnista sekä saadusta palautteesta projektiin osallistuneilta tahoilta. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin voimauttavan valokuvan projektina, jonka prosessikuvaus on osana työn aineistoa.
Voimauttavan valokuvan menetelmällä toteutettu projekti koostui oma albumi – työskentelystä sekä oma kuva – työskentelystä. Projektin keskiössä oli opetella katsomista hyväksyvällä ja arvostavalla katseella. Oma kuva – työskentelyssä oppilaat kuvasivat pareittain ja saivat kaikki omat kuvansa itselleen paperikuvina, joista valitsivat itselleen sen kaikkein tärkeimmän kuvan. Nämä tärkeimmät kuvat käytiin läpi koko luokan kanssa yhdessä. Sekä oma albumi – työskentely että oma kuva – työskentely antoivat luokanvalvojalle mahdollisuuden vuorovaikutteiseen kohtaamiseen oppilaiden kanssa. Lisäksi työskentely antoi oppilaille mahdollisuuden näyttää itsestään ehkä uudenkin puolen sekä luokanvalvojalle että muille oppilaille.
Projektista saatu palaute oli niin siihen osallistuneilta oppilailta kuin luokanvalvojalta ja ohjaajiltakin pelkästään myönteistä. Palautteen perusteella opinnäytetyön tekijä totesi projektin onnistuneeksi. Työn tuloksena voidaan todeta voimauttavan valokuvan olevan toimiva menetelmä luokkien ryhmäyttämiseen kaikilla luokka-asteilla ja etenkin nivelvaiheissa luokka-asteelta toiselle siirryttäessä. Yksi-lön vahvistumisen kautta voidaan tukea koko ryhmän me - hengen vahvistumista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimustyönä ja sen tutkimussuuntauksena oli tapaustutkimus. Työn aineisto koostuu aiheeseen liittyvästä tietoperustasta, ajankohtaisesta aineistosta, puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, prosessin osallistuvasta havainnoinnista sekä saadusta palautteesta projektiin osallistuneilta tahoilta. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin voimauttavan valokuvan projektina, jonka prosessikuvaus on osana työn aineistoa.
Voimauttavan valokuvan menetelmällä toteutettu projekti koostui oma albumi – työskentelystä sekä oma kuva – työskentelystä. Projektin keskiössä oli opetella katsomista hyväksyvällä ja arvostavalla katseella. Oma kuva – työskentelyssä oppilaat kuvasivat pareittain ja saivat kaikki omat kuvansa itselleen paperikuvina, joista valitsivat itselleen sen kaikkein tärkeimmän kuvan. Nämä tärkeimmät kuvat käytiin läpi koko luokan kanssa yhdessä. Sekä oma albumi – työskentely että oma kuva – työskentely antoivat luokanvalvojalle mahdollisuuden vuorovaikutteiseen kohtaamiseen oppilaiden kanssa. Lisäksi työskentely antoi oppilaille mahdollisuuden näyttää itsestään ehkä uudenkin puolen sekä luokanvalvojalle että muille oppilaille.
Projektista saatu palaute oli niin siihen osallistuneilta oppilailta kuin luokanvalvojalta ja ohjaajiltakin pelkästään myönteistä. Palautteen perusteella opinnäytetyön tekijä totesi projektin onnistuneeksi. Työn tuloksena voidaan todeta voimauttavan valokuvan olevan toimiva menetelmä luokkien ryhmäyttämiseen kaikilla luokka-asteilla ja etenkin nivelvaiheissa luokka-asteelta toiselle siirryttäessä. Yksi-lön vahvistumisen kautta voidaan tukea koko ryhmän me - hengen vahvistumista.