Yleisötapahtuman brändin rakentaminen. Asiakaspalvelu brändin kilpailuetuna. : CASE: Finnish Floorball in Singapore 2017
Kauhanen, Karoliina (2018)
Kauhanen, Karoliina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803113227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803113227
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on käsitellä tapahtuman brändin rakentamisen vaiheita sekä perustella, miksi asiakaspalvelu on tärkeä osa brändäyprosessia. Tutkimustyön tavoitteena on analysoida ja avata tapahtumabrändin rakentamista ja toimenpiteitä teoriapohjan, kehittämistyön menetelmien avulla hankitun tiedon ja case-esimerkin kautta.
Opinnäytetyön tilasi Singapore Floorball Association, joka yhteistyössä monien tahojen kanssa järjesti viikon mittaisen Classic vs TPS -Finnish Floorball in Singapore -salibandytapahtumakokonaisuuden Singaporessa marraskuussa 2017. Tapahtumako-konaisuuteen kuului lukuisia suomalaisjoukkueiden pitämiä salibandykursseja, -työpajoja ja -vierailuja, historiallinen runkosarjaottelu sekä yhteisöllisiä sivutapahtumia, kuten fanitapaaminen ja tervetuliaistilaisuus.
Tapahtuma järjestettiin ensimmäistä kertaa, joten kehittämistarve löytyi kokonaisuuden brändäämiselle sekä asiakaspalvelukanavien rakentamiselle. Kertaluontoisen showcase-tapahtuman tavoitteet olivat Suomi100-juhlavuoden kunnioittaminen kunnianhimoisella tapahtumalla, singaporelaisten salibandyharrastajien motivointi ja kannustaminen sekä Singaporen urheilutoimijoihin vaikuttaminen. Oli siis uskottavuudenkin kannalta tärkeää, että tapahtumalla oli selkeä, näkyvä brändi. Tuotoksena oli brändätty tapahtuma, jonka rakentamisessa on otettu käyttöön monikanavaisen asiakaspalvelun keinot. Brändäys-prosessin dokumentointi ja perustaminen teoriaan ja kehittämistyön menetelmiin tuotti uutta tutkimustietoa.
Tietoa, ratkaisuja ja uusia toimintatapoja syntyi havainnoinnin, dokumenttianalyysin ja yhteisöllisten ideointimenetelmien avulla. Työssä sovelletaan kirjallisuutta tapahtumatuotannon, markkinoinnin, tuotteistamisen, asiakaspalvelun, asiakaskokemuksen, viestinnän, kriisiviestinnän, henkilöbrändäyksen ja brändinhallinnan aloilta.
Toinen kehittämistyön tuotos on tapahtumabrändin rakentamisen malli. Mallin tarkoituksena on kerätä yhteen teoria- ja kokemusperäinen tieto konkreettiseksi tuotokseksi. Malli löytyy opinnäytetyön liitteistä, ja tapahtumajärjestäjät voivat hyödyntää sitä halki toimialan.
Opinnäytetyön tilasi Singapore Floorball Association, joka yhteistyössä monien tahojen kanssa järjesti viikon mittaisen Classic vs TPS -Finnish Floorball in Singapore -salibandytapahtumakokonaisuuden Singaporessa marraskuussa 2017. Tapahtumako-konaisuuteen kuului lukuisia suomalaisjoukkueiden pitämiä salibandykursseja, -työpajoja ja -vierailuja, historiallinen runkosarjaottelu sekä yhteisöllisiä sivutapahtumia, kuten fanitapaaminen ja tervetuliaistilaisuus.
Tapahtuma järjestettiin ensimmäistä kertaa, joten kehittämistarve löytyi kokonaisuuden brändäämiselle sekä asiakaspalvelukanavien rakentamiselle. Kertaluontoisen showcase-tapahtuman tavoitteet olivat Suomi100-juhlavuoden kunnioittaminen kunnianhimoisella tapahtumalla, singaporelaisten salibandyharrastajien motivointi ja kannustaminen sekä Singaporen urheilutoimijoihin vaikuttaminen. Oli siis uskottavuudenkin kannalta tärkeää, että tapahtumalla oli selkeä, näkyvä brändi. Tuotoksena oli brändätty tapahtuma, jonka rakentamisessa on otettu käyttöön monikanavaisen asiakaspalvelun keinot. Brändäys-prosessin dokumentointi ja perustaminen teoriaan ja kehittämistyön menetelmiin tuotti uutta tutkimustietoa.
Tietoa, ratkaisuja ja uusia toimintatapoja syntyi havainnoinnin, dokumenttianalyysin ja yhteisöllisten ideointimenetelmien avulla. Työssä sovelletaan kirjallisuutta tapahtumatuotannon, markkinoinnin, tuotteistamisen, asiakaspalvelun, asiakaskokemuksen, viestinnän, kriisiviestinnän, henkilöbrändäyksen ja brändinhallinnan aloilta.
Toinen kehittämistyön tuotos on tapahtumabrändin rakentamisen malli. Mallin tarkoituksena on kerätä yhteen teoria- ja kokemusperäinen tieto konkreettiseksi tuotokseksi. Malli löytyy opinnäytetyön liitteistä, ja tapahtumajärjestäjät voivat hyödyntää sitä halki toimialan.