Maskeeraajaopiskelijoiden muuttuvat oppimisympäristöt
Kyöstiö, Jaana (2010)
Kyöstiö, Jaana
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078285
Tiivistelmä
Toimintatutkimuksen tavoitteena on Helsingin palvelualojen oppilaitoksen teatterimaskeeraaja opiskelijoiden oppimisen, motivaation ja työllistymisen mahdollisuuksien parantaminen ja kehittäminen.
Menetelmänä on käytetty luovasti toiminnallista tutkimustapaa. Tutkimus perustuu käytännön toimintaan jossa halutaan parantaa ja kehittää jo olemassa olevia tapoja opettaa ammatillista koulutusta. Tutkimusmenetelmät olivat havainnointi, palaverit ja haastattelut koko projektin ajalta. Tutkimuksen aikana vuorottelevat suunnittelu, toiminta ja toiminnan arviointi.
Tutkimus tehtiin yhteistyössä Teatterikorkeakoulun kanssa. Maskeeraajaopiskelijat olivat maskeeraamassa syyslukukaudella 2009 kolme erilaista näytelmää jotka olivat Teatterikorkeakoulun opiskelijoiden maisteri- ja kandi töitä.
Tutkimuksella on merkitystä maskeeraajien työllistymiselle teatterialalle sekä erilaisiin tapahtumiin. Teatteriala on varsin poikkeava ammattiala liiketyöskentelyyn tottuneille parturi-kampaajille ja kosmetologeille joille Teatterimaskeerauksen ammattitutkinnon suorittaminen on jatkokoulutusta.Tutkimuksen avulla saatiin selville kuinka paljon oikeassa teatteriproduktiossa harjoittelu avartaa ja muuttaa käsitystä teatterin tekemisestä. Maskeeraajien työ vaativissa produktioissa, suunnittelupalavereista työryhmän kanssa ja useat maskiharjoitukset projektin aikana antoivat paremman kuvan alan vaatimuksista kuin pelkästään luokkaoppiminen. Monenlaiset vaihtuvat tilanteet ja yllätykset esitysten harjoitusvaiheessa ja esitysten kuluessa antoivat ajattelemisen aihetta moniin käytännön pulmiin. Työmotivaatio parani kun tehtävänä oli tärkeä ja oikea teatteriesitys. Maskeeraajat saivat realistisen kuvan työelämän vaatimuksista ja haasteista konkreettisesti.
Projekteissa mukanaolo helpottaa työelämään siirtymisen kynnystä kun jo opintojen aikana voidaan verkostoitua alan muiden opiskelijoiden kanssa. Tuottajan on helppo markkinoida ammattitaitoisia ja luotettavia maskeeraajia moniin erilaisiin projekteihin.
Tutkimuksessa selvisi että näitä teatteriprojekteja kannattaa jatkaa opetuksen osana maskeeraajaopiskelijoille, motivoituminen ja oma ammatti-identiteetti vahvistuivat koko opintojen ajaksi.
Tästä tutkimuksesta on apua kaikille teattereiden ja tapahtumien tuottajille ja muille alalla toimijoille jotka hakevat ammattitaitoisia maskeeraajia produktioihinsa. Tutkimuksesta käy ilmi teatterimaskeerauksen opetuksen työelämälähtöisyys ja kuinka hyvin maskeeraajat ovat perehtyneet teatterityöhön jo opintojen aikana.
Menetelmänä on käytetty luovasti toiminnallista tutkimustapaa. Tutkimus perustuu käytännön toimintaan jossa halutaan parantaa ja kehittää jo olemassa olevia tapoja opettaa ammatillista koulutusta. Tutkimusmenetelmät olivat havainnointi, palaverit ja haastattelut koko projektin ajalta. Tutkimuksen aikana vuorottelevat suunnittelu, toiminta ja toiminnan arviointi.
Tutkimus tehtiin yhteistyössä Teatterikorkeakoulun kanssa. Maskeeraajaopiskelijat olivat maskeeraamassa syyslukukaudella 2009 kolme erilaista näytelmää jotka olivat Teatterikorkeakoulun opiskelijoiden maisteri- ja kandi töitä.
Tutkimuksella on merkitystä maskeeraajien työllistymiselle teatterialalle sekä erilaisiin tapahtumiin. Teatteriala on varsin poikkeava ammattiala liiketyöskentelyyn tottuneille parturi-kampaajille ja kosmetologeille joille Teatterimaskeerauksen ammattitutkinnon suorittaminen on jatkokoulutusta.Tutkimuksen avulla saatiin selville kuinka paljon oikeassa teatteriproduktiossa harjoittelu avartaa ja muuttaa käsitystä teatterin tekemisestä. Maskeeraajien työ vaativissa produktioissa, suunnittelupalavereista työryhmän kanssa ja useat maskiharjoitukset projektin aikana antoivat paremman kuvan alan vaatimuksista kuin pelkästään luokkaoppiminen. Monenlaiset vaihtuvat tilanteet ja yllätykset esitysten harjoitusvaiheessa ja esitysten kuluessa antoivat ajattelemisen aihetta moniin käytännön pulmiin. Työmotivaatio parani kun tehtävänä oli tärkeä ja oikea teatteriesitys. Maskeeraajat saivat realistisen kuvan työelämän vaatimuksista ja haasteista konkreettisesti.
Projekteissa mukanaolo helpottaa työelämään siirtymisen kynnystä kun jo opintojen aikana voidaan verkostoitua alan muiden opiskelijoiden kanssa. Tuottajan on helppo markkinoida ammattitaitoisia ja luotettavia maskeeraajia moniin erilaisiin projekteihin.
Tutkimuksessa selvisi että näitä teatteriprojekteja kannattaa jatkaa opetuksen osana maskeeraajaopiskelijoille, motivoituminen ja oma ammatti-identiteetti vahvistuivat koko opintojen ajaksi.
Tästä tutkimuksesta on apua kaikille teattereiden ja tapahtumien tuottajille ja muille alalla toimijoille jotka hakevat ammattitaitoisia maskeeraajia produktioihinsa. Tutkimuksesta käy ilmi teatterimaskeerauksen opetuksen työelämälähtöisyys ja kuinka hyvin maskeeraajat ovat perehtyneet teatterityöhön jo opintojen aikana.