Suomalainen musiikkifestivaali ja mediapalvelut : ohjeistus mediapalvelupisteen rakentamiseksi
Hirvonen, Milja (2010)
Hirvonen, Milja
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179420
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii suomalaisen musiikkifestivaalin mediapalveluita ja mediasuhteiden tärkeyttä osana organisaation ulkoista viestintää. Tapahtumajärjestäjä voi ylläpitää mediasuhteita tarjoamalla median edustajille toimivia ja ajanmukaisia palveluita, jotka helpottavat heidän työtään festivaalin aikana.
Tutkimuksen tarkoituksena oli laatia kysely, jonka avulla selvitettiin millaisia palveluita suomalaiset festivaalit median edustajille tarjoavat, ja kuinka ne käytännössä toimivat. Kirjallisuuden avulla tutkittiin millainen on suomalainen musiikkifestivaali, ja mikä merkitys toimivilla mediasuhteilla on organisaatiolle. Työssä pyrittiin myös erittelemään keinoja toimivan mediasuhteen rakentamiseen ja ylläpitoon.
Tutkimuskohteeksi valittiin suomalainen musiikkifestivaali, jonka keskimääräinen ja vuosittainen kävijämäärä on vähintään 20 000, ja joka kestoltaan on korkeintaan kolmepäiväinen. Menetelmänä työssä käytettiin kyselyä, joka laadittiin festivaalin tiedottajalle, promoottorille tai muulle mediapalveluista vastaavalle henkilölle. Kysely lähetettiin 12 festivaalille, joista siihen vastasi kuusi kappaletta, vastausprosentin ollen 50%.
Tutkimustulokset osoittavat, että suomalaisilla musiikkifestivaaleilla on keskenään hyvinkin erilaiset mediapalvelut. Mediapalvelupistettä ei kaikilta festivaaleilta löydy, vaikka median edustajien kävijämäärän perusteella näin voisi kuvitella. Osalla festivaaleista median edustajille tarkoitetut palvelut osoittautuivat hyvinkin kattaviksi ja monipuolisiksi ja niihin käytettiin paljon resursseja. Jotkut festivaaleista eivät taas tarjonneet median käyttöön juuri muuta kuin langattoman verkon. Mikään tutkittavista festivaaleista ei myöskään kerännyt median edustajilta kirjallista palautetta. Pääosin festivaaleilla oli kuitenkin toimivat suhteet median kanssa ja niitä pidettiin festivaalin toimivuuden kannalta tärkeinä.
Kyselyn tulosten perusteella laadittiin ohjeistus mediapalvelupisteen rakentamiseksi. Ohjeistuksen tarkoituksena on tukea festivaalin mediapalveluista vastaavaa henkilöä työssään. Ensisijainen hyöty työstä on festivaalin mediapalveluista vastaavalle henkilölle, jonka vastuulla mediapalveluiden olemassaolo ja toimivuus on. Toissijaisena hyödynsaajana voi nähdä festivaalilla vierailevat median edustajat, joita varten palvelut on tehty. Työstä hyötyy myös festivaalijärjestäjä, koska organisaatio saa kaipaamansa näkyvyyden toimivien mediapalveluiden avulla.
Tutkimuksen tarkoituksena oli laatia kysely, jonka avulla selvitettiin millaisia palveluita suomalaiset festivaalit median edustajille tarjoavat, ja kuinka ne käytännössä toimivat. Kirjallisuuden avulla tutkittiin millainen on suomalainen musiikkifestivaali, ja mikä merkitys toimivilla mediasuhteilla on organisaatiolle. Työssä pyrittiin myös erittelemään keinoja toimivan mediasuhteen rakentamiseen ja ylläpitoon.
Tutkimuskohteeksi valittiin suomalainen musiikkifestivaali, jonka keskimääräinen ja vuosittainen kävijämäärä on vähintään 20 000, ja joka kestoltaan on korkeintaan kolmepäiväinen. Menetelmänä työssä käytettiin kyselyä, joka laadittiin festivaalin tiedottajalle, promoottorille tai muulle mediapalveluista vastaavalle henkilölle. Kysely lähetettiin 12 festivaalille, joista siihen vastasi kuusi kappaletta, vastausprosentin ollen 50%.
Tutkimustulokset osoittavat, että suomalaisilla musiikkifestivaaleilla on keskenään hyvinkin erilaiset mediapalvelut. Mediapalvelupistettä ei kaikilta festivaaleilta löydy, vaikka median edustajien kävijämäärän perusteella näin voisi kuvitella. Osalla festivaaleista median edustajille tarkoitetut palvelut osoittautuivat hyvinkin kattaviksi ja monipuolisiksi ja niihin käytettiin paljon resursseja. Jotkut festivaaleista eivät taas tarjonneet median käyttöön juuri muuta kuin langattoman verkon. Mikään tutkittavista festivaaleista ei myöskään kerännyt median edustajilta kirjallista palautetta. Pääosin festivaaleilla oli kuitenkin toimivat suhteet median kanssa ja niitä pidettiin festivaalin toimivuuden kannalta tärkeinä.
Kyselyn tulosten perusteella laadittiin ohjeistus mediapalvelupisteen rakentamiseksi. Ohjeistuksen tarkoituksena on tukea festivaalin mediapalveluista vastaavaa henkilöä työssään. Ensisijainen hyöty työstä on festivaalin mediapalveluista vastaavalle henkilölle, jonka vastuulla mediapalveluiden olemassaolo ja toimivuus on. Toissijaisena hyödynsaajana voi nähdä festivaalilla vierailevat median edustajat, joita varten palvelut on tehty. Työstä hyötyy myös festivaalijärjestäjä, koska organisaatio saa kaipaamansa näkyvyyden toimivien mediapalveluiden avulla.