Parempaa pinskutoimintaa : lapsijärjestön laatumallin kehittäminen ja käyttöönotto
Hakolampi, Anni (2018)
Hakolampi, Anni
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087029
Tiivistelmä
Laatuajattelu on levinnyt yritysmaailmasta kolmannelle sektorille, mutta työkaluja laadun kehittämiseksi erityisesti lapsijärjestönäkökulmasta on vähän. Lapsijärjestössä lasten osallisuus ja sen näkyväksi tekeminen on järjestöjen perustehtävä ja YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen 12.artiklan määrittämä velvoite, joka hyvin havainnollistettuina järjestötoiminnassa turvaa resurssit myös tulevaisuudessa. Tämä on lapsijärjestölle myös olennainen laatutekijä. Tämän kehittämistyön tavoitteena on mallintaa yhden lapsijärjestön laatuprosessi laadun mittareiden valinnasta aina arviointiin saakka. Työn tilaajana toimii Suomen Demokratian Pioneerien Liitto ry, jota tekstissä kutsun jatkossa järjestön virallisella lyhenteellä Pinskut. Ammattialalle opinnäytetyö antaa konkreettisen esimerkin tavasta, miten laatua voidaan järjes-telmällisesti parantaa lapsijärjestössä.
Kehittämistyön asetelma rakentuu kysymykselle: miten laatua voidaan mitata, arvioida ja kehittää sys-temaattisesti lapsijärjestöissä? Toinen kysymys keskeinen kysymys koskee sitä, miten tämä lapsijärjestön laatuprosessi ja sen erityispiirteet mallinnetaan. Kehittämistyössä on keskeistä kartoittaa lapsijär-jestön tarpeisiin ja periaatteisiin sopivat toimintamallit laadun systemaattiseen kehittämiseen, ja mallintaa tämä järjestölle sopivaksi laadun prosessimalliksi.
Laadun keskiöön nousee järjestön itse asettamat strategiset tavoitteet ja arvot. Strategisista linjoista tärkein on lapsilähtöisyys, jonka korostuminen Pinskuille työstettävässä laatumallissa on olennaista sen käytettävyyden kannalta. Valikoimani tutkimusote on tutkijan kriittisrealistiseen paradigmaan nojautuva, realistiseen evaluaatioon perustuva proseduaalinen arviointitutkimus. Monimenetelmällisellä tutkimusotteella arvioin kehittämiskohteesta eri tavoin kerättyjen tietojen merkitystä ja vaikuttavuutta. Monimenetelmällisyyden kantava ajatus on hyödyntää sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä lopputulokseen pääse-miseksi. Lopuksi toteutuu kokoava arviointi.
Aineistosta nousi esiin erityisesti viestinnän ongelmat, mutta myös lasten ja nuorten osallisuuden vahvistamisessa oli parannettavaa. Laatutyössä keskityin erityisesti lasten osallisuutta esiintuovaan malliin, johon voidaan yhdistellä myös muita laadullisia tavoitteita pinskuarvojen mukaisesti. Alustavien tulosten valossa näyttää siltä, että laatumalli vastaa asetettuihin tavoitteisiin erittäin hyvin ja se toimii käytännössä.
Kehittämistyön asetelma rakentuu kysymykselle: miten laatua voidaan mitata, arvioida ja kehittää sys-temaattisesti lapsijärjestöissä? Toinen kysymys keskeinen kysymys koskee sitä, miten tämä lapsijärjestön laatuprosessi ja sen erityispiirteet mallinnetaan. Kehittämistyössä on keskeistä kartoittaa lapsijär-jestön tarpeisiin ja periaatteisiin sopivat toimintamallit laadun systemaattiseen kehittämiseen, ja mallintaa tämä järjestölle sopivaksi laadun prosessimalliksi.
Laadun keskiöön nousee järjestön itse asettamat strategiset tavoitteet ja arvot. Strategisista linjoista tärkein on lapsilähtöisyys, jonka korostuminen Pinskuille työstettävässä laatumallissa on olennaista sen käytettävyyden kannalta. Valikoimani tutkimusote on tutkijan kriittisrealistiseen paradigmaan nojautuva, realistiseen evaluaatioon perustuva proseduaalinen arviointitutkimus. Monimenetelmällisellä tutkimusotteella arvioin kehittämiskohteesta eri tavoin kerättyjen tietojen merkitystä ja vaikuttavuutta. Monimenetelmällisyyden kantava ajatus on hyödyntää sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä lopputulokseen pääse-miseksi. Lopuksi toteutuu kokoava arviointi.
Aineistosta nousi esiin erityisesti viestinnän ongelmat, mutta myös lasten ja nuorten osallisuuden vahvistamisessa oli parannettavaa. Laatutyössä keskityin erityisesti lasten osallisuutta esiintuovaan malliin, johon voidaan yhdistellä myös muita laadullisia tavoitteita pinskuarvojen mukaisesti. Alustavien tulosten valossa näyttää siltä, että laatumalli vastaa asetettuihin tavoitteisiin erittäin hyvin ja se toimii käytännössä.