”Kannustusta, kiinnostusta, koulutusta…” : Digitaalisen nuorisotyön perehdyttämismateriaali
Nakari, Juuli (2018)
Nakari, Juuli
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107573
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli luoda digitaalisen nuorisotyön perehdyttämismateriaali. Perehdyttämismateriaali toimii työvälineenä sekä esimiestyössä, että nuorisonohjaajan arjessa uusia työntekijöitä perehdyttäessä tai työtehtävien muuttuessa. Opinnäytetyöni selkeyttää digitaalisen nuorisotyön tematiikkaa, käytäntöjä sekä luo tutkimukseen pohjautuvaa kuvaa nykyajan nuoresta. Lisäksi se luo edellytyksiä kehittämiselle tarjoamalla helposti käyttöönotettavia vinkkejä toimintaan.
Digitaalisuus ja teknologiakehitys ovat koko ajan enemmän ja enemmän osa jokaisen nuoren elämää. On siis luonnollista, että myös nuorisotyö näkyy digimaailmassa tarjoamassa nuorille mahdollisuuksia kasvaa, kokeilla, ottaa kantaa ja toteuttaa itseään turvallisessa ympäristössä.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Espoon Kaupungin nuorisopalvelut. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisesti ja laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Perehdyttämismateriaalin suunnittelussa versioihin ovat ottaneet kantaa organisaation sisäinen digitaalisen nuorisotyön kehittämisryhmä sekä laajempi porukka esimiehiä, asiantuntijoita ja nuorisonohjaajia kehittämispäivässä, jossa materiaalia esiteltiin. Lisäksi esimiestyön näkökulman tarpeen selvittämiseksi haastateltiin kahta johtavaa nuorisonohjaajaa ja nuorisonohjaajien tarpeiden ja toiveiden mukaan saamiseksi heille tuotettiin kysely.
Tuotoksena syntynyt digitaalisen nuorisotyön perehdyttämismateriaali on visuaalinen ja helposti muokattavissa tarpeiden mukaisesti. Se toimii sekä organisaation sisäisenä perehdyttämisen työkaluna, että laajemman kuvan luojana sekä inspiraation lähteenä. Perehdyttämismateriaali on helposti muokattavissa myös muiden organisaatioiden käyttöön, koska se sisältää paljon yleispätevää tietoa ja valmiit ”otsikot”, joihin tuottaa sisältöä.
Kaiken kaikkiaan pidän opinnäytetyötä mahdollisuutena huomioida digitaalisen nuorisotyön erityispiirteet ja sen tuomat mahdollisuudet osaksi nuorisotyön suunnittelua ja varsinaista toimintaa.
Digitaalisuus ja teknologiakehitys ovat koko ajan enemmän ja enemmän osa jokaisen nuoren elämää. On siis luonnollista, että myös nuorisotyö näkyy digimaailmassa tarjoamassa nuorille mahdollisuuksia kasvaa, kokeilla, ottaa kantaa ja toteuttaa itseään turvallisessa ympäristössä.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Espoon Kaupungin nuorisopalvelut. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisesti ja laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Perehdyttämismateriaalin suunnittelussa versioihin ovat ottaneet kantaa organisaation sisäinen digitaalisen nuorisotyön kehittämisryhmä sekä laajempi porukka esimiehiä, asiantuntijoita ja nuorisonohjaajia kehittämispäivässä, jossa materiaalia esiteltiin. Lisäksi esimiestyön näkökulman tarpeen selvittämiseksi haastateltiin kahta johtavaa nuorisonohjaajaa ja nuorisonohjaajien tarpeiden ja toiveiden mukaan saamiseksi heille tuotettiin kysely.
Tuotoksena syntynyt digitaalisen nuorisotyön perehdyttämismateriaali on visuaalinen ja helposti muokattavissa tarpeiden mukaisesti. Se toimii sekä organisaation sisäisenä perehdyttämisen työkaluna, että laajemman kuvan luojana sekä inspiraation lähteenä. Perehdyttämismateriaali on helposti muokattavissa myös muiden organisaatioiden käyttöön, koska se sisältää paljon yleispätevää tietoa ja valmiit ”otsikot”, joihin tuottaa sisältöä.
Kaiken kaikkiaan pidän opinnäytetyötä mahdollisuutena huomioida digitaalisen nuorisotyön erityispiirteet ja sen tuomat mahdollisuudet osaksi nuorisotyön suunnittelua ja varsinaista toimintaa.