Erämaan laiva : Viittomakielisen tarinan luomisen hyödyt
Halonen, Altti (2018)
Halonen, Altti
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117765
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda viittomakielinen tarina viittomakieliselle lapsiyleisölle. Tarinan kehityksen aikana tutkin kirjallisuutta viittomakielisen tarinan kerronnan perinteestä ja sen tunnusmerkeistä. Tavoitteena oli kerätä tietoa viittomakielisen tarinan hyödyistä tulkkiopiskelijalle ja siitä, kuinka näitä hyötyjä voisi hyödyntää viittomakielen opiskelussa ja kenties tulkkauksessa.
Viittomakielisen tarinan luomistyön aikana käytin inspiraation lähteenä erilaisia viitottuja videoaineistoja. Tarinan kehittämisessä ja luomisessa minulla oli apunani Ursa Minorin Noora Karjalainen, joka toimi asiantuntijana opinnäytetyöni aikana sekä työni tilaajana. Karjalainen auttoi tarinan luomisessa alusta aina loppuun asti. Karjalainen antoi palautetta työni aikana ja palautteen avulla sain kehitettyä tarinaani eteenpäin.
Kirjoitin tarinan kehityksen aikana prosessipäiväkirjaa, johon kirjoitin ylös mietteitäni, harjoituksieni tuloksia sekä Karjalaiselta saatuja palautteita tarinasta eri vaiheissa. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössäni käytettiin prosessianalyysia.
Viittomakielinen tarina, Erämaan laiva, joka on tuotteena tässä opinnäytetyössä, on itse suunniteltu ja kehitelty tarina. Opinnäytetyöstä on hyötyä tulkkiopiskelijoille, valmistuneille tulkeille sekä tarinan kohdeyleisölle.
Viittomakielisen tarinan luomisesta sain tietoa viittomakielisen tarinankerronnan perinteestä sekä tunnusmerkeistä sekä niiden hyödyntämisestä tulkkauksessa. Sain lisää oppia itse viittomakielestä ja sen rakenteesta, kuin myös inspiroivan ja tehokkaan viittomakielen harjoittelumenetelmän. Työtä voitaisiin hyödyntää tulevaisuudessa kehittämällä viittomakielisen tarinan luomispaja, jossa tulkkiopiskelijat asiantuntijan johdolla voisivat kehittää tarinan viittomakielellä ja hyödyntää siitä saatavia oppeja opiskeluissaan tai työelämässä. Työn tuloksena saatiin myös viitottu tarina.
Viittomakielisen tarinan luomistyön aikana käytin inspiraation lähteenä erilaisia viitottuja videoaineistoja. Tarinan kehittämisessä ja luomisessa minulla oli apunani Ursa Minorin Noora Karjalainen, joka toimi asiantuntijana opinnäytetyöni aikana sekä työni tilaajana. Karjalainen auttoi tarinan luomisessa alusta aina loppuun asti. Karjalainen antoi palautetta työni aikana ja palautteen avulla sain kehitettyä tarinaani eteenpäin.
Kirjoitin tarinan kehityksen aikana prosessipäiväkirjaa, johon kirjoitin ylös mietteitäni, harjoituksieni tuloksia sekä Karjalaiselta saatuja palautteita tarinasta eri vaiheissa. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössäni käytettiin prosessianalyysia.
Viittomakielinen tarina, Erämaan laiva, joka on tuotteena tässä opinnäytetyössä, on itse suunniteltu ja kehitelty tarina. Opinnäytetyöstä on hyötyä tulkkiopiskelijoille, valmistuneille tulkeille sekä tarinan kohdeyleisölle.
Viittomakielisen tarinan luomisesta sain tietoa viittomakielisen tarinankerronnan perinteestä sekä tunnusmerkeistä sekä niiden hyödyntämisestä tulkkauksessa. Sain lisää oppia itse viittomakielestä ja sen rakenteesta, kuin myös inspiroivan ja tehokkaan viittomakielen harjoittelumenetelmän. Työtä voitaisiin hyödyntää tulevaisuudessa kehittämällä viittomakielisen tarinan luomispaja, jossa tulkkiopiskelijat asiantuntijan johdolla voisivat kehittää tarinan viittomakielellä ja hyödyntää siitä saatavia oppeja opiskeluissaan tai työelämässä. Työn tuloksena saatiin myös viitottu tarina.