Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tilapäiset alaköysiradat seikkailukasvatuksen menetelmänä

Lahtela, Nina-Vanessa; Mäntynen, Henna (2018)

 
Avaa tiedosto
Lahtela_Nina-Vanessa_Mantynen_Henna.pdf (800.5Kt)
Lataukset: 


Lahtela, Nina-Vanessa
Mäntynen, Henna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147884
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Humanistisen ammattikorkeakoulun ToiMeen! – Toiminnalliset menetelmät avuksi aineen opettajan arkeen -hankkeelle. Sen tavoitteena on avata lukijalleen, mitä seikkailukasva- tus on ja miten se vaikuttaa nuorisotyön sekä koulumaailman kentillä. Toisena tavoitteena on lisätä alaköysiratojen näkyvyyttä kasvatuksellisena menetelmänä.

Opinnäytetyömme on ajankohtainen, sillä kirjoitettua tietoa tai yhtenäisiä rakennus- ja ohjaamisohjeita tilapäisistä alaköysiradoista ei löydy. Seikkailukasvatuksen kasvattaessa kovaa vauhtia näkyvyyttään on tärkeää, että kaikki tieto menetelmän eri välineistä olisi helposti saatavilla. Työn tuotoksena teimme oppaan alaköysiratojen rakentamiseen ja ohjaamiseen, joka löytyy ToiMeen! -hankkeen internetsivuilta. Yhtenäisten ohjeiden avulla toimintaa voidaan tehdä turvallisesti.

Kerätäksemme lisää tietoa alaköysiratojen hyödyntämisestä teimme kyselyn alan toimijoille. Kysely lähetettiin sähköpostin muodossa henkilöille, joiden tiedettiin käyttävän alaköysiratoja työssään. Sen avulla selvitimme käyttäjien kokemuksia, taustaa ja erilaisia näkemyksiä alaköysiratojen rakentamisesta, turvallisuudesta sekä ohjaamisesta.

Oppaan toimivuutta ja hyödyllisyyttä testasi testiryhmä. Heidän palautteensa osoittaa oppaan olevan hyödyllinen myös aloitteleville ohjaajille. Erityisesti videot olivat nopeuttaneet rakennusprosessia. Opasta ja ohjeita voi kehittää jatkuvasti. Muutaman vuoden päästä voitaisiin tutkia esimerkiksi sitä, kuinka moni opettaja on ottanut menetelmän käyttöönsä ja minkälaisia kokemuksia he saivat.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste