Lapsijärjestöissä osallisuutta kehittämässä : Osallisuutta kehitettäessä kehitetään koko järjestöä
Sirenne, Soili (2018)
Sirenne, Soili
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168567
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten osallisuudesta on Suomessa puhuttu pitkään ja kehitetty eteenpäin, mutta silti sekä kunta-, koulu ja myös järjestömaailmassa ollaan usein edelleen kuulemisen tasolla ja lasten ja nuorten todelliset vaikutusmahdollisuudet asioihin ovat usein hyvin pieniä.
Opinnäytetyön aiheena on osallisuuden kehittäminen neljässä (4) lapsijärjestössä. Opinnäytetyöni tilaa-ja on Nuorten Kotkien Keskusliitto – Unga Örnars Centralförbund NKK ry ja työssä ovat mukana Suo-men Setlementtiliitto ry, Suomen Nuorisoseurat ry sekä Suomen Demokratian Pioneerien Liitto ry.
Työn tavoitteena on nostaa osallisuus esille ja antaa kehitysehdotuksia osallisuuden nostamiseksi sille tasolle, että lapset ja nuoret pääsevät aidosti vaikuttamaan ja olemaan mukana tekemässä päätöksiä järjestöissä, joissa he harrastavat ja ovat aktiivisia.
Työssä tutustuttiin järjestöjen toimintaan havainnoimalla ja pitämällä toiminnalliset osallisuustyöpajat yhteensä seitsemälle lapsi- ja nuorisoryhmälle. Työpajoissa oli mukana yhteensä 75 lasta/nuorta. Ryhmissä harrastettiin kansantanssia, teatteria tai ne olivat ns. yleiskerhoja, joiden ohjelmassa on monenlaista tekemistä. Ryhmissä vierailtiin kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla havainnoiden ryhmän toimintaa ja toisella kerralla pitäen toiminnalliset työpajat osallisuudesta. Lopuksi havainnointien ja työpajojen huomioista ja osallisuudesta keskusteltiin järjestöjen toiminnanjohtajien tai lapsi- ja nuorisotoi-minnan vastaavien kanssa pohtien jatkotoimenpiteitä sekä mahdollista yhteistyötä aihepiirin sisällä. Työn menetelmien valintaan vaikutti vahvasti se, että kehittämistyössä haluttiin lasten ja nuorten ääni kuuluviin.
Työn keskeinen kysymys on, että pääsevätkö lapset ja nuoret aidosti vaikuttamaan järjestöissä? Työn tuloksena syntyi pitkä lista asioita, joihin kiinnittämällä huomiota päästään osallisuudessa eteenpäin. Osallisuutta ei voi pohtia irrallisena asiana, vaan se liittyy vahvasti kaikkeen päätöksenteosta koulutuk-seen ja yhteisöllisyydestä ryhmäytymiseen. Kehittääkseen todellista osallisuutta järjestön on kehitettä-vä samalla myös lähes kaikkea rakenteista toimintatapoihin.
Työn tulokset antavat näiden neljän mukana olleen järjestön lisäksi myös muille järjestöille tietoa ja toimenpide-esityksiä osallisuuden kehittämistyöhön. Monia esille nostettuja asioita voi hyödyntää laa-jemminkin lasten ja nuorten osallisuutta kehitettäessä myös kunta- ja koulumaailmassa.
Opinnäytetyön aiheena on osallisuuden kehittäminen neljässä (4) lapsijärjestössä. Opinnäytetyöni tilaa-ja on Nuorten Kotkien Keskusliitto – Unga Örnars Centralförbund NKK ry ja työssä ovat mukana Suo-men Setlementtiliitto ry, Suomen Nuorisoseurat ry sekä Suomen Demokratian Pioneerien Liitto ry.
Työn tavoitteena on nostaa osallisuus esille ja antaa kehitysehdotuksia osallisuuden nostamiseksi sille tasolle, että lapset ja nuoret pääsevät aidosti vaikuttamaan ja olemaan mukana tekemässä päätöksiä järjestöissä, joissa he harrastavat ja ovat aktiivisia.
Työssä tutustuttiin järjestöjen toimintaan havainnoimalla ja pitämällä toiminnalliset osallisuustyöpajat yhteensä seitsemälle lapsi- ja nuorisoryhmälle. Työpajoissa oli mukana yhteensä 75 lasta/nuorta. Ryhmissä harrastettiin kansantanssia, teatteria tai ne olivat ns. yleiskerhoja, joiden ohjelmassa on monenlaista tekemistä. Ryhmissä vierailtiin kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla havainnoiden ryhmän toimintaa ja toisella kerralla pitäen toiminnalliset työpajat osallisuudesta. Lopuksi havainnointien ja työpajojen huomioista ja osallisuudesta keskusteltiin järjestöjen toiminnanjohtajien tai lapsi- ja nuorisotoi-minnan vastaavien kanssa pohtien jatkotoimenpiteitä sekä mahdollista yhteistyötä aihepiirin sisällä. Työn menetelmien valintaan vaikutti vahvasti se, että kehittämistyössä haluttiin lasten ja nuorten ääni kuuluviin.
Työn keskeinen kysymys on, että pääsevätkö lapset ja nuoret aidosti vaikuttamaan järjestöissä? Työn tuloksena syntyi pitkä lista asioita, joihin kiinnittämällä huomiota päästään osallisuudessa eteenpäin. Osallisuutta ei voi pohtia irrallisena asiana, vaan se liittyy vahvasti kaikkeen päätöksenteosta koulutuk-seen ja yhteisöllisyydestä ryhmäytymiseen. Kehittääkseen todellista osallisuutta järjestön on kehitettä-vä samalla myös lähes kaikkea rakenteista toimintatapoihin.
Työn tulokset antavat näiden neljän mukana olleen järjestön lisäksi myös muille järjestöille tietoa ja toimenpide-esityksiä osallisuuden kehittämistyöhön. Monia esille nostettuja asioita voi hyödyntää laa-jemminkin lasten ja nuorten osallisuutta kehitettäessä myös kunta- ja koulumaailmassa.