Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nuorten tieto- ja neuvontapalvelun kokemusperäinen arviointi : Kehittämisehdotuksia Nuortenelämä.fi-chatille ja Kysyttävää-palstalle

Papinaho, Riina (2018)

 
Avaa tiedosto
Riina_Papinaho.pdf (1.185Mt)
Lataukset: 


Papinaho, Riina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168454
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli luoda kehittämisehdotuksia Nuortenelämä.fi-chatille ja Kysyttävää-palstalle. Kyseiset palvelukanavat kuuluvat nuorille suunnattuun Nuortenelämä.fi-palveluun, jota ylläpitää opinnäytetyöni tilaaja – Osaamiskeskus Koordinaatti.

Palvelun kohderyhmä tulee osallistaa palvelun arviointiin ja kehittämiseen. Opinnäytetyössäni arviointi- ja kehittämiskohteena olleet palvelukanavat ovat suunnattu pääasiassa 13-25 –vuotiaille nuorille ja siksi on tärkeää olla ajan tasalla siitä, mitä mieltä he niistä ovat. Sen takia opinnäytetyössäni nuoret pääsivät arvioimaan ja antamaan palautetta Nuortenelämä.fi-chatia ja Kysyttävää-palstaa koskien. Arviointi- ja palautteenkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä.

Kyselytutkimuksella selvitettiin nuorten näkemyksiä siitä, mikä palvelukanavissa on hyvää ja onnistunutta sekä nuorten ehdotuksia ja toiveita palvelukanavien ja -kokemusten parantamiseksi. Tutkimuksessa käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia kysymyksiä. Palvelukanavia arvioitiin omiin kokemuksiin perustuen.

Työllä saatiin selville, että Nuortenelämä.fi-chatin aukioloaika ei vastaa nuorten toiveisiin. Nuoret toivoivat chatin olevan auki eri aikaan ja pidempään kuin tällä hetkellä. Tiedot chatista eivät ole helposti nuorten löydettävissä ja he eivät ole täysin tyytyväisiä chatin jonotusaikaan. He toivoivat saavansa kysymyksiinsä vastauksen nopeammin Kysyttävää-palstalla ja erityisesti Hyvinvointi ja terveys -kategorian kysymyksiin toivottiin nopeampaa vastausta. Kaikki Kysyttävää-palstan ohjeet ja tiedot vastaajista eivät olleet nuorten mielestä selkeitä. He kokivat, että aiemmat kysymykset ja vastaukset Kysyttävää-palstalla antavat vertaistukea ja tuovat helpotusta omaan tilanteeseen. Nuorten mielestä sekä Nuortenelämä.fi-chat että Kysyttävää-palsta palvelevat kohderyhmäänsä pääosin hyvin ja he kokivat, että molemmat palvelukanavat ovat luotettavia ja hyödyllisiä.

Saadun aineiston pohjalta muotoiltiin kehittämisehdotuksia, joita tilaaja voi hyödyntää palvelukanavien kehittämisen tukena. Tutkimuksessani käytettyä kyselypohjaa voidaan käyttää tulevaisuudessakin Nuortenelämä.fi-palvelun kanavien arvioinnissa. Kyselypohjaa voidaan soveltaa myös muiden samankaltaisten nuorten tieto- ja neuvontapalveluiden arviointiin ja kehittämiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste