Digitaaliset pelit nuorisotyön mahdollisuutena
Niemeläinen, Harri (2010)
Niemeläinen, Harri
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005209961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005209961
Tiivistelmä
Digitaalisten pelien suunnitelmallinen käyttö kunnallisessa nuorisotyössä on vähäistä. Parhaillaan varttuvan digitaalisen sukupolven arkeen erilaiset pelit kuuluvat kuitenkin olennaisesti. Opinnäytteessäni kartoitin joensuulaisten nuorten pelitapoja ja -tottumuksia. Pohdin pelien mahdollisuuksia nuorisotyöllisenä välineenä sekä menetelmänä. Digitaalisten pelien peruskäsitettä olen avannut erilaisten määritelmien, pelihistorian sekä pelaajien ja pelitapojen kautta. Nuorten käsityksiä pelipainotteisesta nuorisotyöstä selvitin kyselylomaketutkimuksen avulla. Otos (n=199) valikoitui joensuulaisen lyseon peruskoulun 7.- 8.- ja 9.-luokan oppilaista.
Tutkimustulokset osoittivat pelien koskettavan jollain tasolla lähes kaikkia nuoria. Mahdollisuudet pelaamiseen löytyivät myös lähes jokaisen nuoren kotoa. Tyttöjen ja poikien eroavaisuudet nousivat esille muun muassa pelitapojen sekä suosikkipelien yhteydessä. Pelaamisen intensiteetti oli pojilla tyttöjä korkeampi; ainoastaan osa pojista koki pelaamisen harrastetoiminnaksi. Pelipainotteinen nuorisotyö herätti vastaajissa varauksellista kiinnostusta. Enemmistö nuorista hyväksyisi nuoriso-ohjaajan pelikaveriksi. Lisäksi valtaosa uskoi pelien mahdollistavan uusien kaverien saamista. Neljännes vastaajista olisi valmis tutustumaan pelitoimintaan tarkemmin, mikäli sellaista olisi Joensuussa tarjolla. Toimintamalli herätti kiinnostusta myös sellaisissa nuorissa, jotka eivät olleet nuorisotyön piirissä.
Aiheen puitteissa tapahtuvan jatkotutkimuksen tarve on ilmeinen. Tutkimukseni osoitti nuorten keskuudesta löytyvän kysyntää pelitoiminnalle. Nuorisotyön kehittämisen kannalta pelipainotteinen nuorisotyö tulisikin ottaa huomioon eräänä potentiaalisena vaihtoehtona. Pelitalo-hankkeen malli on osoittanut menetelmän toimivan myös käytännön tasolla. Opinnäytetyötäni tulisi käyttää pohjana jatkotutkimukselle, jossa nuorten lisäksi huomiota tulisi kiinnittää myös nuorisotyöntekijöihin ja heidän asenteidensa kartoittamiseen.
Tutkimustulokset osoittivat pelien koskettavan jollain tasolla lähes kaikkia nuoria. Mahdollisuudet pelaamiseen löytyivät myös lähes jokaisen nuoren kotoa. Tyttöjen ja poikien eroavaisuudet nousivat esille muun muassa pelitapojen sekä suosikkipelien yhteydessä. Pelaamisen intensiteetti oli pojilla tyttöjä korkeampi; ainoastaan osa pojista koki pelaamisen harrastetoiminnaksi. Pelipainotteinen nuorisotyö herätti vastaajissa varauksellista kiinnostusta. Enemmistö nuorista hyväksyisi nuoriso-ohjaajan pelikaveriksi. Lisäksi valtaosa uskoi pelien mahdollistavan uusien kaverien saamista. Neljännes vastaajista olisi valmis tutustumaan pelitoimintaan tarkemmin, mikäli sellaista olisi Joensuussa tarjolla. Toimintamalli herätti kiinnostusta myös sellaisissa nuorissa, jotka eivät olleet nuorisotyön piirissä.
Aiheen puitteissa tapahtuvan jatkotutkimuksen tarve on ilmeinen. Tutkimukseni osoitti nuorten keskuudesta löytyvän kysyntää pelitoiminnalle. Nuorisotyön kehittämisen kannalta pelipainotteinen nuorisotyö tulisikin ottaa huomioon eräänä potentiaalisena vaihtoehtona. Pelitalo-hankkeen malli on osoittanut menetelmän toimivan myös käytännön tasolla. Opinnäytetyötäni tulisi käyttää pohjana jatkotutkimukselle, jossa nuorten lisäksi huomiota tulisi kiinnittää myös nuorisotyöntekijöihin ja heidän asenteidensa kartoittamiseen.
