Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Rossi ja Viima tunnetaitoja opettelemassa : Menetelmäopas alle kouluikäisten lasten tunnetaitojen harjoittamiseksi

Litmanen, Iida; Antinaho, Veera (2018)

Avaa tiedosto
lmaopas alle kouluikaisten lasten tunnetaitojen harjoittamiseksi Veera Antinaho ja Iida Litmanen.pdf (2.249Mt)
Lataukset: 


Litmanen, Iida
Antinaho, Veera
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111596
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ja vahvistaa alle kouluikäisten lasten tunnetaitoja arjessa. Tähän tavoitteeseen päästäksemme kehitimme Rossi ja Viima tunnetaitoja opettelemassa- menetelmäoppaan. Opas on koottu toimiviksi todetuista menetelmistä, joiden avulla lasten tunnetaitoharjoittelu onnistuu yksilöllisesti. Menetelmäoppaassa tavoitteena on tunteiden nimeämisen ja tunnistamisen opettelu sekä itsessä että muissa, sekä tunteiden säätelyyn ja hallintaan liittyvien taitojen harjoittelu. Opas on tarkoitettu sekä perheiden että ammattilaisten hyödynnettäväksi lasten kanssa. Opinnäytetyön tilaajana toimii Savon vammaisasuntosäätiön hallinnoima Lastu-projekti, jonka toiminnallisiin tarpeisiin tuotimme tämän menetelmäoppaan.

Lähestymistapana opinnäytetyössä käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmistä kyselyä ja havainnointia. Palautekyselyiden tavoitteena oli saada palautetta perheiltä menetelmien sekä oppaan toimivuudesta. Palautekyselyihin saatiin 30 vastausta. Havainnoinnin kautta saatiin muodostettua näkemys siitä, toimivatko menetelmät ja opas kohderyhmän kanssa.

Yhteisöpedagogi voi omalla käyttäytymisellään ja ohjaamisellaan tukea ja vahvistaa lasten tunnetaitojen opettamista kasvun ja kehityksen eri vaiheissa. Hän voi hyödyntää opinnäytetyönä kehittämäämme menetelmäopasta alle kouluikäisten lasten kohtaamisessa ja vuorovaikutuksen tukena. Oppaan avulla hän saa tietoa myös uusista menetelmistä ja toimintatavoista tunnetaitojen harjoittamiseksi sekä osallisuuden lisäämiseksi.

Opinnäytetyön tavoitteet toteutuivat sekä käytännössä että teoriassa. Menetelmäoppaasta tuli laaja ja kattava kokonaisuus, joka täytti tavoitteet hyvin. Menetelmäopas on herättänyt kiinnostusta eri tahoilta ja se on koettu tarpeelliseksi. Ammatillisuus ja oman aiheen asiantuntijuus kasvoivat opinnäytetyöprosessin myötä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste