Kouluväkivaltatapausten selvittämisen toimintamallit yläkouluissa
Keikkala, Viivi (2018)
Keikkala, Viivi
Poliisiammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512610
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millaisia toimintamalleja yläkouluilla on kouluväkivaltatapausten selvittämiseen. Kouluväkivaltatapauksilla tässä tarkoitettiin tilanteita, joissa oppilas kohdistaa väkivaltaa toisia oppilaita tai koulun henkilökuntaa kohtaan. Opinnäytetyössä tarkasteltiin yläkoulujen rehtoreiden käsityksiä ja kokemuksia aiheesta.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä teemahaastattelua. Aineistonkeruuvaiheessa haastateltiin neljää yläkoulun rehtoria Sisä-Suomen alueelta. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tyypillisin kouluväkivaltatapaus on tulosten mukaan oppilaiden välisen toverillisen painimisen muuttuminen väkivallaksi. Kunniaväkivaltaa kerrottiin ilmenevän jonkin verran maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kesken.
Kouluväkivaltatapausten selvittämisen toimintamalleissa ensisijaista on aktiivisen toiminnan lopettaminen, tilanteen osapuolten puhuttaminen ja oppilaiden huoltajien tiedottaminen tapahtuneesta. Akuutin tilanteen selvittelyn jälkeen väkivallan tekijänä olleeseen oppilaaseen kohdistetaan mahdollisia perusopetuslain mukaisia kurinpitotoimia. Jos kouluväkivaltatapaus on vakava, tehdään tilanteesta rikosilmoitus ja lastensuojeluilmoitus. Näiden mahdollisten toimien jälkeen tilanteen kehittymistä seurataan kyselemällä kouluväkivallan uhrin ja tekijän kuulumisia tasaisin väliajoin. Yksittäinen, hyväksi koettu, selvittämisen toimintamalli oli kasvatuskeskustelumalli.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää esim. kouluväkivaltatapausten selvittämisen toimintamallien kehittämisessä ja eri koulujen sekä viranomaisten ja muiden toimijoiden välisen yhteistyön lisäämisessä.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä teemahaastattelua. Aineistonkeruuvaiheessa haastateltiin neljää yläkoulun rehtoria Sisä-Suomen alueelta. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tyypillisin kouluväkivaltatapaus on tulosten mukaan oppilaiden välisen toverillisen painimisen muuttuminen väkivallaksi. Kunniaväkivaltaa kerrottiin ilmenevän jonkin verran maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kesken.
Kouluväkivaltatapausten selvittämisen toimintamalleissa ensisijaista on aktiivisen toiminnan lopettaminen, tilanteen osapuolten puhuttaminen ja oppilaiden huoltajien tiedottaminen tapahtuneesta. Akuutin tilanteen selvittelyn jälkeen väkivallan tekijänä olleeseen oppilaaseen kohdistetaan mahdollisia perusopetuslain mukaisia kurinpitotoimia. Jos kouluväkivaltatapaus on vakava, tehdään tilanteesta rikosilmoitus ja lastensuojeluilmoitus. Näiden mahdollisten toimien jälkeen tilanteen kehittymistä seurataan kyselemällä kouluväkivallan uhrin ja tekijän kuulumisia tasaisin väliajoin. Yksittäinen, hyväksi koettu, selvittämisen toimintamalli oli kasvatuskeskustelumalli.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää esim. kouluväkivaltatapausten selvittämisen toimintamallien kehittämisessä ja eri koulujen sekä viranomaisten ja muiden toimijoiden välisen yhteistyön lisäämisessä.