Verkkovapaaehtoistoiminnan arviointi vapaaehtoisten näkökulmasta
Tamminen, Miisa (2018)
Tamminen, Miisa
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512535
Tiivistelmä
Kehittämistyöni tavoitteena oli kerätä tietoa Pelastakaa Lapset ry:n verkkovapaaeh-toisten kokemuksista vapaaehtoiseksi hakeutumisesta, koulutuksesta, vapaaehtois-työstä sekä tulevaisuuden toiveista. Työn oli tarkoitus myös osoittaa kehittämisehdo-tuksia vapaaehtoistoimintaa koskien vaikka sen pääpaino onkin vapaaehtoisten ko-kemuksissa ja kokemusten hyödyntämisessä kehittämistyössä. Kehittämistyöni läh-tökohtana oli omakohtainen kokemus Pelastakaa Lapset ry:n verkkovapaaehtoisena toimimisesta. Kouluttauduin itse vapaaehtoiseksi 9/2016 jonka jälkeen tein verkko-vapaaehtoisena töitä Pelastakaa Lapset ry:n verkkonuorisotyön palveluissa, SUUN-TA, NETARI sekä MANTELI-chatissa.Tutkimusmenetelminä työssäni käytin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutki-musmenetelmiä. Havainnointia toteutin osallistuessani verkkovapaaehtoisten perus-koulutukseen 11/ 2016 sekä toimiessani yhtenä vapaaehtoisista. Tämän lisäksi laa-din Webropol-kyselyn kaikille Pelastakaa Lapset ry:n verkko-vapaaehtoisille tarkoi-tuksena selvittää ja saada vahvistusta koulutuksessa esiin nousseisiin aiheisiin. Kehittämistyöni pääpaino on laadullisessa tutkimuksessa ja vapaaehtoisten äänen esiin tuomisessa. Kehittämistyön tilaajatahona toimii Pelastakaa Lapset ry:n Lapset ja digitaalinen media-yksikkö
Sain käyttämieni kehittämismenetelmien avulla selvitettyä vapaaehtoisten läpi-käymän prosessin vaiheittain. Aina vapaaehtoiseksi hakeutumisesta ja odotuksista verkkovapaaehtoisten peruskoulutukseen sekä konkreettiseen verkkovapaaehtois-toimintaan. Onnistuin kartoittamaan vapaaehtoisten kokemuksia koko matkan varrel-ta, mukaan lukien tulevaisuuden toiveet ja tavoitteet koskien verkkovapaaehtoisena toimimista. Aineiston analyysissä hyödynsin Yeungin (2005) motivaation timanttimal-lia.
Sain käyttämieni kehittämismenetelmien avulla selvitettyä vapaaehtoisten läpi-käymän prosessin vaiheittain. Aina vapaaehtoiseksi hakeutumisesta ja odotuksista verkkovapaaehtoisten peruskoulutukseen sekä konkreettiseen verkkovapaaehtois-toimintaan. Onnistuin kartoittamaan vapaaehtoisten kokemuksia koko matkan varrel-ta, mukaan lukien tulevaisuuden toiveet ja tavoitteet koskien verkkovapaaehtoisena toimimista. Aineiston analyysissä hyödynsin Yeungin (2005) motivaation timanttimal-lia.