”Vanhemmalla pitää olla monia rooleja eri tilanteissa” : vanhempien rooli lapsen osallistumisessa Ottakaa mut mukaan -projektin ryhmätoimintaan ja sosiaalisten taitojen kehittymisessä
Honkaselkä, Elina (2010)
Honkaselkä, Elina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410317
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Joensuun Pelastakaa lapset ry:n hallinnoimalle Ottakaa mut mukaan - projektille, jonka kohderyhmänä ovat 5. - 6. - luokkalaiset lapset, jotka ovat jollain tavoin torjuttuja vertaisryhmissään. Projektin yhtenä tavoitteena on vahvistaa lasten sosiaalisia taitoja ja tukea niiden kehittymistä ryhmätoimintaa hyödyntäen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millä lailla Ottakaa mut mukaan - projektin ryhmätoiminnassa mukana olevien lasten vanhemmat tukevat lastensa sosiaalisten taitojen kehitystä ja millainen rooli vanhemmalla on siinä, että lapsi osallistuu ryhmätoimintaan. Lisäksi tutkimuksella pyrittiin selvittämään, onko lapsen sukupuolella merkitystä siinä, miten vanhemmat ohjeistavat lapsiaan.
Tutkimuksen kohderyhmänä oli kuusi Ottakaa mut mukaan - projektissa olevaa lasta sekä kuusi heidän vanhempaansa. Kohderyhmän suuruus määräytyi Ottakaa mut mukaan -projektin ryhmäkoon mukaan, joka vaihtelee yleensä neljästä lapsesta kuuteen. Haastateltavia oli mukana neljästä eri ryhmästä.
Menetelmänä käytettiin haastattelua. Lapsille suunnatut haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja vanhemmille kohdennetut haastattelut olivat puolistrukturoituja, koska heille lähetettiin sähköpostikysely. Kahta vanhempaa haastateltiin puhelimitse.
Tutkimuksessa kävi selville, että vanhemmat ovat tietoisia erilaisista rooleistaan ja lapsen osallistumisessa Ottakaa mut mukaan -projektin ryhmätoimintaan vanhemmat kokivat roolinsa lähinnä kannustajana. Vanhemmat kokivat tukevansa lasten sosiaalisiin taitojen kehittymistä keskustelemalla erilaisista tilanteista lapsen kanssa ja tarjoamalla erilaisia toimintamalleja ongelmatilanteisiin. Lapset eivät koke-neet vanhempien neuvovan ja ohjaavan heitä paljoakaan. Suurin osa vanhemmista koki, että lapsen sukupuolella on merkitystä, kun häntä ohjataan ja neuvotaan. Sekä lapset ja vanhemmat olivat tyytyväisiä kerhotoimintaan ja toiminta koettiin monipuolisena.
Tulokset ovat lähinnä Ottakaa mut mukaan - projektin ja Joensuun Pelastakaa Lapset ry:n hyödynnettävissä. Tuloksia ei voi suoraan hyödyntää muissa organisaatioissa, sillä tutkimus on tehty koskemaan juuri Ottakaa mut mukaan - projektin toimintaa. Työstä näkee, millaisena vanhemmat kokevat roolinsa ja millä tavoin he tukevat lasten sosiaalisten taitojen kehittymistä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millä lailla Ottakaa mut mukaan - projektin ryhmätoiminnassa mukana olevien lasten vanhemmat tukevat lastensa sosiaalisten taitojen kehitystä ja millainen rooli vanhemmalla on siinä, että lapsi osallistuu ryhmätoimintaan. Lisäksi tutkimuksella pyrittiin selvittämään, onko lapsen sukupuolella merkitystä siinä, miten vanhemmat ohjeistavat lapsiaan.
Tutkimuksen kohderyhmänä oli kuusi Ottakaa mut mukaan - projektissa olevaa lasta sekä kuusi heidän vanhempaansa. Kohderyhmän suuruus määräytyi Ottakaa mut mukaan -projektin ryhmäkoon mukaan, joka vaihtelee yleensä neljästä lapsesta kuuteen. Haastateltavia oli mukana neljästä eri ryhmästä.
Menetelmänä käytettiin haastattelua. Lapsille suunnatut haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja vanhemmille kohdennetut haastattelut olivat puolistrukturoituja, koska heille lähetettiin sähköpostikysely. Kahta vanhempaa haastateltiin puhelimitse.
Tutkimuksessa kävi selville, että vanhemmat ovat tietoisia erilaisista rooleistaan ja lapsen osallistumisessa Ottakaa mut mukaan -projektin ryhmätoimintaan vanhemmat kokivat roolinsa lähinnä kannustajana. Vanhemmat kokivat tukevansa lasten sosiaalisiin taitojen kehittymistä keskustelemalla erilaisista tilanteista lapsen kanssa ja tarjoamalla erilaisia toimintamalleja ongelmatilanteisiin. Lapset eivät koke-neet vanhempien neuvovan ja ohjaavan heitä paljoakaan. Suurin osa vanhemmista koki, että lapsen sukupuolella on merkitystä, kun häntä ohjataan ja neuvotaan. Sekä lapset ja vanhemmat olivat tyytyväisiä kerhotoimintaan ja toiminta koettiin monipuolisena.
Tulokset ovat lähinnä Ottakaa mut mukaan - projektin ja Joensuun Pelastakaa Lapset ry:n hyödynnettävissä. Tuloksia ei voi suoraan hyödyntää muissa organisaatioissa, sillä tutkimus on tehty koskemaan juuri Ottakaa mut mukaan - projektin toimintaa. Työstä näkee, millaisena vanhemmat kokevat roolinsa ja millä tavoin he tukevat lasten sosiaalisten taitojen kehittymistä.