Koulunuorisotyöntekijä kouluyhteisöön : case Kuokkala
Nevanpää, Anu; Lappi, Johanna (2010)
Nevanpää, Anu
Lappi, Johanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410339
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää koulunuorisotyöntekijän tarve, työnkuva ja nimike yläkoulussa opettajien/henkilökunnan näkökulmasta. Lisäksi sillä haluttiin selvittää millä koulutuspohjilla koulunuorisotyöntekijänä voisi toimia ja olisiko yhteisöpedagogin työote sopiva tehtävään. Aineiston keräsimme Kuokkalan koulun henkilökunnalta haastattelemalla kahta henkilöä ja muille jaoimme kyselylomakkeet maaliskuussa 2010. Tutkimuksemme on laadullinen.
Tutkimuksen tilaajana oli Humanistisen ammattikorkeakoulun Nuorten Matalan kynnyksen ohjausmalli –OhjausLaturi hanke, jonka tavoitteena on mallintaa koulujen sisälle sekä verkostoon moniammatillista ohjaustoimintaa oppilashuollon ja nuorisotyön rajapinnassa. Hankkeen pilottikouluna toimii Kuokkalan koulu.
Tutkimuksen käsitteitä ovat yhteisöllisyys koulussa, nuoren syrjäytyminen ja koulu, haastava käyttäytyminen, oppilashuolto ja erityisopetus, opettajan työnkuva ja yhteisöpedagogi koulunuorisotyöntekijänä.
Tutkimus osoittaa, että koulunuorisotyöntekijälle on suuri tarve ja tila kouluyhteisössä. Tärkeimpänä työtehtävänä nähdään kouluviihtyvyyden ja yhteisöllisyyden ylläpitäminen sekä kehittäminen. Nuorten kohtaaminen, luotettavana aikuisena oleminen, keskustelun ja kuuntelun mahdollistaminen, nähdään työn perustana. Kuokkalan koulussa on jo hyviä toimintamalleja muun muassa yhteisöllisyyden, kouluviihtyvyyden ja haastavaan käyttäytymisen puuttumisessa, mutta opettajien ja koulunkäyntiavustajien aika koetaan riittämättömänä.
Sopivan työnimikkeen keksiminen koettiin vaikeaksi. Nimikkeen toivottaisiin olevan työtehtäviä kuvaava, helposti lausuttava ja lisäksi sen tulisi olla täysin suomenkielinen.
Yhteisöpedagogi – koulutuksen tunnettuus vastaajien keskuudessa oli melko vähäinen, mutta kuitenkin sen katsottiin olevan sopiva pohja toimia koulunuorisotyöntekijänä. Aineistosta nousi esille myös muita koulutuksia, joilla voisi työskennellä tässä tehtävässä. Lisäksi ilmeni eriäviä mielipiteitä siitä, minkä tasoinen koulutuspohja koulunuorisotyöntekijällä tulisi olla, vai riittääkö vain että on ”hyvä tyyppi”.
Tutkimuksen tilaajana oli Humanistisen ammattikorkeakoulun Nuorten Matalan kynnyksen ohjausmalli –OhjausLaturi hanke, jonka tavoitteena on mallintaa koulujen sisälle sekä verkostoon moniammatillista ohjaustoimintaa oppilashuollon ja nuorisotyön rajapinnassa. Hankkeen pilottikouluna toimii Kuokkalan koulu.
Tutkimuksen käsitteitä ovat yhteisöllisyys koulussa, nuoren syrjäytyminen ja koulu, haastava käyttäytyminen, oppilashuolto ja erityisopetus, opettajan työnkuva ja yhteisöpedagogi koulunuorisotyöntekijänä.
Tutkimus osoittaa, että koulunuorisotyöntekijälle on suuri tarve ja tila kouluyhteisössä. Tärkeimpänä työtehtävänä nähdään kouluviihtyvyyden ja yhteisöllisyyden ylläpitäminen sekä kehittäminen. Nuorten kohtaaminen, luotettavana aikuisena oleminen, keskustelun ja kuuntelun mahdollistaminen, nähdään työn perustana. Kuokkalan koulussa on jo hyviä toimintamalleja muun muassa yhteisöllisyyden, kouluviihtyvyyden ja haastavaan käyttäytymisen puuttumisessa, mutta opettajien ja koulunkäyntiavustajien aika koetaan riittämättömänä.
Sopivan työnimikkeen keksiminen koettiin vaikeaksi. Nimikkeen toivottaisiin olevan työtehtäviä kuvaava, helposti lausuttava ja lisäksi sen tulisi olla täysin suomenkielinen.
Yhteisöpedagogi – koulutuksen tunnettuus vastaajien keskuudessa oli melko vähäinen, mutta kuitenkin sen katsottiin olevan sopiva pohja toimia koulunuorisotyöntekijänä. Aineistosta nousi esille myös muita koulutuksia, joilla voisi työskennellä tässä tehtävässä. Lisäksi ilmeni eriäviä mielipiteitä siitä, minkä tasoinen koulutuspohja koulunuorisotyöntekijällä tulisi olla, vai riittääkö vain että on ”hyvä tyyppi”.