Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ei oo motii! : JOPO-toiminnan merkitys nuoren sosiaalisen vahvistamisen näkökulmasta

Karvonen, Marjo (2018)

 
Avaa tiedosto
Karvonen_Marjo.pdf (820.8Kt)
Lataukset: 


Karvonen, Marjo
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091115063
Tiivistelmä
JOPO-toiminta on toiminnallinen, työtä ja opintoja yhdistävä tapa suorittaa perusopetuksen päättötodistus. Se on tarkoitettu heille, joilla päättötodistuksen saaminen on vaarantunut erinäisistä syistä.

Opinnäytetyössä tutkitaan mitkä syyt olivat Joustavan Perusopetuksen (JOPO)-ryhmään hakeutumisen takana, millaisena nuoret kokivat opiskelun JOPO-luokalla ja kuinka he kokivat toiminnan vaikuttaneen tämänhetkiseen elämäänsä. Yksi merkittävä tutkimuskysymys on myös nivelvaiheen helpottamisen tarve siirryttäessä turvallisesta JOPO-ympäristöstä jatko-opintojen pariin. Opinnäytetyön tavoitteena on vahvistaa toiminnan ylläpidon merkitystä päättäjien, opetushenkilöstön ja vanhempien silmissä sekä poistaa turhia ennakkoluuloja ja pelkoja toimintaa koskien.
Webropol-kysely lähetettiin 31 Raaseporin JOPO-luokalla opiskelleelle nuorelle, joista 16 vastasi. Kaikki tutkimukseen osallistuneet nuoret ovat jo päättäneet peruskoulunsa ja vastaajien ikäjakauma sijoittuu 16-22 vuoteen.

Olen halunnut tuoda esiin myös oppilaiden vanhempien kokemuksia lastensa JOPO-vuodesta. Kysely lähetettiin 15 vanhemmalle, joista viisi vastasi.

Edellisten lisäksi olen tehnyt sähköpostihaastattelun Raaseporin JOPO-luokkaa koko sen toiminnan ajan opettaneen erityisopettajan kanssa.

Sekä kyselyt, että haastattelu toteutettiin porrastetusti maalis-kesäkuun 2018 aikana.

Tutkimuksen mukaan JOPO-toiminta on merkittävä nuoren sosiaalisen vahvistamisen kannalta. Sekä nuoret, heidän vanhempansa, että erityisopettaja nostivat esiin seikkoja, jotka tukevat vahvasti tätä nä-kemystä. Olisi kuitenkin tärkeää synnyttää yhteistyötä perusopetuksen ja toisen asteen oppilaitosten välillä, jotta nuorten jatko-opinnot sujuisivat toivotusti. Yhteistyötä tulisi kehittää lisäksi muun muassa nuorisotoimen, sosiaalitoimen ja mielenterveyspalvelujen kanssa. Konkreettisena tuotoksena tulisi suunnitella harjoittelu- / työssäoppimiskansio.

Tutkimus on saanut alkunsa sekä kahden lapseni JOPO-vuosien, että oman lukuvuoden mittaisen har-joittelujaksoni aikana syntyneiden kokemusten pohjalta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste