Frapa -verkkofraasipankki viittovien lasten kanssa kommunikoiville
Tuominiemi, Viivi (2018)
Tuominiemi, Viivi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100515712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100515712
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tilaajina olivat yksityiset toimijat, Outi Pippuri ja Saara Lautala, jotka ovat molemmat suomalaisen viittomakielen aineenopettajia. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa inter- nettiin helppokäyttöinen fraasipankki, josta löytyy lasten kanssa käytettäviä arjen fraaseja tukiviittomilla, viitotulla puheella ja suomalaisella viittomakielellä tuotettuina. Produktina valmistui Frapa-fraasipankki, josta löytyy yleisimmin lasten kanssa käytetyt fraasit tukiviittomilla, viitotulla puheella ja suomalaisella viittomakielellä tuotettuina, helppokäyttöisinä videoina.
Kehittämistehtävänä on toiminnankuvaus siitä, mitä tällaisen fraasipankin tuottamisessa tulee huomioida ja kuinka se toteutuu. Tässä opinnäytetyön raportissa kerrotaan materiaalin toteuttamisesta vaihe vai- heelta fraasien keräämisestä aina valmiin internet-sivuston tuottamiseen asti. Työssä käsitellään myös esille nousseet haasteet ja niihin löydetyt ratkaisut.
Produktin teko aloitettiin havainnoimalla ympäristöä päiväkodeissa, leireillä ja arjen tilanteissa, sekä ke- räämällä lasten kanssa käytettyjä fraaseja. Tämän jälkeen tehtiin käännöstyö yhteistyössä lehtoreiden ja opinnäytetyön tilaajien kanssa. Käännettävistä fraaseista kuvattiin alustavat videot käännösvaiheessa ja lopulliset videot kuvattiin yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa. Videoiden editointi tehtiin tiiviissä yhteistyössä toisen työni tilaajan, Outi Pippurin kanssa. Videoiden vieminen YouTube-alustalle ja sieltä nettisivustolle tehtiin aivan työn loppuvaiheessa.
Valmis produkti, Frapa-verkkofraasipankki viittovien lasten kanssa kommunikoiville sisältää 32 arjen fraa- sia lajiteltuna neljään kategoriaan: kysymykset, kehut, kiellot ja kehotukset sekä toimintaohjeet. Jokainen fraasi on kuvattu tukiviittomilla, viitotulla puheella ja suomalaisella viittomakielellä tuotettuna. Tukiviitto- min tuotetuissa videoissa on ääni, kun taas viitotulla puheella ja suomalaisella viittomakielellä tuotetut videot ovat äänettömiä.
Opinnäytetyön produkti on suunnattu viittovien lasten vanhemmille, sekä näiden lasten kanssa työsken- televille, kuten päiväkodin henkilökunnalle. Fraasipankkia on tarkoitus hyödyntää myös opetuskäyttöön. Raportista hyötyy jokainen, joka suunnittelee vastaavanlaista sanastotyötä.
Kehittämistehtävänä on toiminnankuvaus siitä, mitä tällaisen fraasipankin tuottamisessa tulee huomioida ja kuinka se toteutuu. Tässä opinnäytetyön raportissa kerrotaan materiaalin toteuttamisesta vaihe vai- heelta fraasien keräämisestä aina valmiin internet-sivuston tuottamiseen asti. Työssä käsitellään myös esille nousseet haasteet ja niihin löydetyt ratkaisut.
Produktin teko aloitettiin havainnoimalla ympäristöä päiväkodeissa, leireillä ja arjen tilanteissa, sekä ke- räämällä lasten kanssa käytettyjä fraaseja. Tämän jälkeen tehtiin käännöstyö yhteistyössä lehtoreiden ja opinnäytetyön tilaajien kanssa. Käännettävistä fraaseista kuvattiin alustavat videot käännösvaiheessa ja lopulliset videot kuvattiin yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa. Videoiden editointi tehtiin tiiviissä yhteistyössä toisen työni tilaajan, Outi Pippurin kanssa. Videoiden vieminen YouTube-alustalle ja sieltä nettisivustolle tehtiin aivan työn loppuvaiheessa.
Valmis produkti, Frapa-verkkofraasipankki viittovien lasten kanssa kommunikoiville sisältää 32 arjen fraa- sia lajiteltuna neljään kategoriaan: kysymykset, kehut, kiellot ja kehotukset sekä toimintaohjeet. Jokainen fraasi on kuvattu tukiviittomilla, viitotulla puheella ja suomalaisella viittomakielellä tuotettuna. Tukiviitto- min tuotetuissa videoissa on ääni, kun taas viitotulla puheella ja suomalaisella viittomakielellä tuotetut videot ovat äänettömiä.
Opinnäytetyön produkti on suunnattu viittovien lasten vanhemmille, sekä näiden lasten kanssa työsken- televille, kuten päiväkodin henkilökunnalle. Fraasipankkia on tarkoitus hyödyntää myös opetuskäyttöön. Raportista hyötyy jokainen, joka suunnittelee vastaavanlaista sanastotyötä.