Luo liiketoimintaa taiteesi ympärille : Opas vapaan kentän artisteille
Salminen da Costa, Tiina (2018)
Salminen da Costa, Tiina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117655
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii keikkailevien artistien markkina-arvoa, palkkausta ja asenteita esiintyvien alojen sisällä. Se tutkii artistien toimeksiantajien tietoutta ja asenteita artisteja kohtaan sekä artistien ja heidän tilaajiensa välistä suhdetta liittyen luovien alojen liiketoimintaan, kysyntään ja arvostukseen. Idea aiheeseen lähti tarpeesta selvittää artistien matalaa markkina-arvoa ja sen taustoja: Vaikuttavatko tähän toimeksiantajat vai artistit itse? Työn aihe on ajankohtainen ja perustuu myös alan yleiseen tarpeeseen. Apurahat ovat yhä vähenevä vara ja taidetta on liiketoiminnallistettava, jos sitä haluaa pystyä tekemään. Liiketoiminnalliset toimet ovat myös olennaisia, jos halutaan edistää luovien alojen työllistämistä.
Tilaaja on start-up-vaiheessa oleva yritys, jonka tulevaan liiketoimintamalliin ja tarjoamaan opinnäytetyön tulokset tulevat vaikuttamaan.
Työn tuloksena selvisi, mitkä ovat alan keskeiset ongelmat ja tähän tarjotaan artisteille opas, josta löytyy puutteellinen tieto ja tiedonlähteitä. Tutkimusten tulokset näyttävät, että artistit itse vaikuttavat siihen, miksi markkina-arvo ei pääse nousemaan.
Opinnäytetyötä varten aikana kerättiin tietoa artisteilta, heidän työnsä tilaajilta ja alan asiantuntijoilta Saadun tietoperustan avulla kokosin tiedon oppaan muotoon. Sen tavoitteena on antaa keikkaileville artisteille ensikäden tietopohja oman alansa ja kykynsä tuotteistamiseen ostettavaan muotoon. Sen sisältö on koottu artistikunnan omien kysymysten perusteella. Pääotsikoina oppaassa toimivat mm. tuotanto, taiteiden markkina-arvo, IPR-oikeudet, tuotteistaminen, hinnoittelu, markkinointi, myynti ja ammattimaisena artistina toimimisen edellytykset.
Tilaaja on start-up-vaiheessa oleva yritys, jonka tulevaan liiketoimintamalliin ja tarjoamaan opinnäytetyön tulokset tulevat vaikuttamaan.
Työn tuloksena selvisi, mitkä ovat alan keskeiset ongelmat ja tähän tarjotaan artisteille opas, josta löytyy puutteellinen tieto ja tiedonlähteitä. Tutkimusten tulokset näyttävät, että artistit itse vaikuttavat siihen, miksi markkina-arvo ei pääse nousemaan.
Opinnäytetyötä varten aikana kerättiin tietoa artisteilta, heidän työnsä tilaajilta ja alan asiantuntijoilta Saadun tietoperustan avulla kokosin tiedon oppaan muotoon. Sen tavoitteena on antaa keikkaileville artisteille ensikäden tietopohja oman alansa ja kykynsä tuotteistamiseen ostettavaan muotoon. Sen sisältö on koottu artistikunnan omien kysymysten perusteella. Pääotsikoina oppaassa toimivat mm. tuotanto, taiteiden markkina-arvo, IPR-oikeudet, tuotteistaminen, hinnoittelu, markkinointi, myynti ja ammattimaisena artistina toimimisen edellytykset.