Opitun tunnistaminen ja tunnustaminen MLL Varsinais-Suomen piirin vapaaehtoisen polulla
Jalo, Tarja (2018)
Jalo, Tarja
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117665
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia onko vapaaehtoistyössä opitun tunnistamisesta ja tunnustamisesta käytännössä etua vapaaehtoistyöntekijälle. Työn tavoitteena oli selvittää non-formaalin oppimisen konkreettista hyödynnettävyyttä selvittämällä oppilaitosten ja työnantajan näkökulmaa siihen onko vapaaehtoistyössä opitusta hyötyä kohteeseen haettaessa.
Opinnäytetyön tilaajana oli Mannerheimin Lastensuojeluliiton Varsinais-Suomen piiri ry, jonka non-formaalin osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen sai alkunsa monikulttuurisesta toiminnasta, Monikulttuurinen lapsi- ja perhetoiminta -hankkeessa. Hankkeessa havaittiin, että yksi merkittävä vapaaehtoistoimintaan osallistumisen syy on toive opiskelu- tai työpaikan löytymisestä. Opinnäytetyön konkreettinen tuotos on saatua tutkimustietoa hyödyntävä vapaaehtoistyön palvelulupaus sekä vapaaehtoistyön mainos.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia kehittämistyön menetelmiä, jotka olivat bencmarkkaus sekä kysely-haastattelun yhdistelmä. Benchmarking-menetelmä kohdistui Suomen Partiolaisten tekemään harrastustoiminnassa opitun tunnistamisesta ja tunnustamisesta tuottamaan materiaaliin internetissä. Haastattelut olivat kysely-puolistrukturoitu haastattelun yhdistelmiä. Kaikki menetelmät toteutettiin vuoden 2018 ensimmäisellä puolikkaalla. Kehittämistyön menetelmistä syntyneet tulokset analysoitiin teemoittain.
Aineiston tulosten perusteella vapaaehtoistyö edistää työllistymistä ja lisää mahdollisuuksia saada opiskelupaikka. Tulokset osoittivat, että vapaaehtoistyössä hankittu kokemus rinnastetaan palkkatyöhön ja se toimii mm. aktiivisuuden osoituksena. Esille nousi, että vapaaehtoistyössä opitun oman osaamisen tunnistaminen ja sen sanoittaminen sekä sen näkyväksi tekeminen työelämälle on merkityksellistä. Lisäksi parhaiten edistetään epävirallisen ja arkioppimisen tunnistamista ja tunnustamista osaamisperusteisella toiminnalla.
Opinnäytetyön tilaajana oli Mannerheimin Lastensuojeluliiton Varsinais-Suomen piiri ry, jonka non-formaalin osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen sai alkunsa monikulttuurisesta toiminnasta, Monikulttuurinen lapsi- ja perhetoiminta -hankkeessa. Hankkeessa havaittiin, että yksi merkittävä vapaaehtoistoimintaan osallistumisen syy on toive opiskelu- tai työpaikan löytymisestä. Opinnäytetyön konkreettinen tuotos on saatua tutkimustietoa hyödyntävä vapaaehtoistyön palvelulupaus sekä vapaaehtoistyön mainos.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia kehittämistyön menetelmiä, jotka olivat bencmarkkaus sekä kysely-haastattelun yhdistelmä. Benchmarking-menetelmä kohdistui Suomen Partiolaisten tekemään harrastustoiminnassa opitun tunnistamisesta ja tunnustamisesta tuottamaan materiaaliin internetissä. Haastattelut olivat kysely-puolistrukturoitu haastattelun yhdistelmiä. Kaikki menetelmät toteutettiin vuoden 2018 ensimmäisellä puolikkaalla. Kehittämistyön menetelmistä syntyneet tulokset analysoitiin teemoittain.
Aineiston tulosten perusteella vapaaehtoistyö edistää työllistymistä ja lisää mahdollisuuksia saada opiskelupaikka. Tulokset osoittivat, että vapaaehtoistyössä hankittu kokemus rinnastetaan palkkatyöhön ja se toimii mm. aktiivisuuden osoituksena. Esille nousi, että vapaaehtoistyössä opitun oman osaamisen tunnistaminen ja sen sanoittaminen sekä sen näkyväksi tekeminen työelämälle on merkityksellistä. Lisäksi parhaiten edistetään epävirallisen ja arkioppimisen tunnistamista ja tunnustamista osaamisperusteisella toiminnalla.