Käytännön ratkaisu vai visuaalinen elementti? – kalustuksen rooli tapahtumissa : Lounais-Suomen Vuokrakalusteen kaluste- ja palveluvalikoiman kehittäminen asiakaslähtöisin menetelmin
Nietosvuori, Roosa (2018)
Nietosvuori, Roosa
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718393
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee palveluiden kehittämistä ja opinnäytetyön tilaajan Lounais-Suomen Vuokrakaluste Oy:n kaluste- ja palveluvalikoiman kehittämistä asiakaslähtöisin menetelmin. Vuokrakalusteen palveluja ovat erilaisten kalusteiden, somisteiden ja muun tapahtumavarustuksen vuokraus-, kuljetus- ja asennuspalvelut.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia palveluiden kehittämistä tietoperustan kautta ja Vuokrakalusteen palvelupolkua ja asiakkaiden käyttäytymistä, tarpeita ja toiveita tietoperustaa ja menetelmiä käyttäen. Työssä selvitetään kalustuksen ja somistuksen merkitystä palvelunkäyttäjille, heidän valintaan vaikuttavia tekijöitä ja motiiveja niiden taustalla.
Opinnäytetyötä varten tehtiin netissä julkaistu kaikille avoin kysely, joka oli auki reilun kuukauden. Lisäksi työtä varten haastateltiin kymmentä tilaajan asiakasta. Vastauksia tukemaan tai kyseenalaistamaan haettiin lisäksi vastauksia benchmarkkauksen kautta, jossa pyrin selvittämään benchmarkkauksen kohteelta erilaisen tuote- tai palvelutarjooman tarvetta, kysyntää ja alkuperäistä syytä palvelun perustamiselle.
Tuloksista kävi ilmi, että palvelunkäyttäjät tarvitsevat ensisijaisesti kalusteita, jotka vastaavat ulkonäöllisesti heidän tarpeitaan ja jotka ovat kohtuullisesti ja kilpailukykyisesti hinnoiteltuja. Ulkonäköön liittyviä tekijöitä ovat kalusteen esteettinen muotoilu, yrityksen oma värimaailma ja teemat. Kalustehankintaehdotuksissa korostui ulkokalusteet, helposti yhdisteltävät kalusteet ja kalusteiden muuntautuvuus. Näin asiakkaat löytävät kalustevalikoimasta luottotuotteensa, jolla helpottaa omaa työtä ja vähentää suunnittelutyöhön menevää aikaa. Uuden palvelun tarpeeksi nousi mahdollisuus pikatoimitukseen, kokonaisvaltaisempi suunnittelupalvelu ja mahdollisuus tuotteiden muokkaamiseen. Palvelulta odotetaan myös informatiivisia nettisivuja, joista palvelunkäyttäjän on helppo etsiä ja vertailla tarvitsemaansa kalustusta.
Työ tuotti hyödyllistä tietoa vuokrakalustepalveluiden nykyisistä ja potentiaalisista käyttäjistä. Työ tuotti tilaajalle kehitysehdotuksen, josta Vuokrakaluste voi tutkimustulosten perusteella lähteä päivittämään kalustekantaansa ja palveluitaan. Mielestäni työn hyöty välittyy tilaajan lisäksi laajemmin ammattikunnalle. Vuokrakalustetoimijat pystyvät tarkastelemaan työtä samasta näkökulmasta kuin tilaaja, jolloin he voivat hyödyntää tietoa oman toimintansa kehittämiseen ja asiakkaiden tutkimiseen. Tapahtumajärjestäjille työstä voi löytyä hyödyllisiä huomioita heidän omiin kalustus- ja somistusvalintoihin ja tietoa siitä, miten muut erilaiset toimijat tekevät valintojaan ja miten he kokevat tapahtumien kalustuksen osana visuaalista ilmettä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia palveluiden kehittämistä tietoperustan kautta ja Vuokrakalusteen palvelupolkua ja asiakkaiden käyttäytymistä, tarpeita ja toiveita tietoperustaa ja menetelmiä käyttäen. Työssä selvitetään kalustuksen ja somistuksen merkitystä palvelunkäyttäjille, heidän valintaan vaikuttavia tekijöitä ja motiiveja niiden taustalla.
Opinnäytetyötä varten tehtiin netissä julkaistu kaikille avoin kysely, joka oli auki reilun kuukauden. Lisäksi työtä varten haastateltiin kymmentä tilaajan asiakasta. Vastauksia tukemaan tai kyseenalaistamaan haettiin lisäksi vastauksia benchmarkkauksen kautta, jossa pyrin selvittämään benchmarkkauksen kohteelta erilaisen tuote- tai palvelutarjooman tarvetta, kysyntää ja alkuperäistä syytä palvelun perustamiselle.
Tuloksista kävi ilmi, että palvelunkäyttäjät tarvitsevat ensisijaisesti kalusteita, jotka vastaavat ulkonäöllisesti heidän tarpeitaan ja jotka ovat kohtuullisesti ja kilpailukykyisesti hinnoiteltuja. Ulkonäköön liittyviä tekijöitä ovat kalusteen esteettinen muotoilu, yrityksen oma värimaailma ja teemat. Kalustehankintaehdotuksissa korostui ulkokalusteet, helposti yhdisteltävät kalusteet ja kalusteiden muuntautuvuus. Näin asiakkaat löytävät kalustevalikoimasta luottotuotteensa, jolla helpottaa omaa työtä ja vähentää suunnittelutyöhön menevää aikaa. Uuden palvelun tarpeeksi nousi mahdollisuus pikatoimitukseen, kokonaisvaltaisempi suunnittelupalvelu ja mahdollisuus tuotteiden muokkaamiseen. Palvelulta odotetaan myös informatiivisia nettisivuja, joista palvelunkäyttäjän on helppo etsiä ja vertailla tarvitsemaansa kalustusta.
Työ tuotti hyödyllistä tietoa vuokrakalustepalveluiden nykyisistä ja potentiaalisista käyttäjistä. Työ tuotti tilaajalle kehitysehdotuksen, josta Vuokrakaluste voi tutkimustulosten perusteella lähteä päivittämään kalustekantaansa ja palveluitaan. Mielestäni työn hyöty välittyy tilaajan lisäksi laajemmin ammattikunnalle. Vuokrakalustetoimijat pystyvät tarkastelemaan työtä samasta näkökulmasta kuin tilaaja, jolloin he voivat hyödyntää tietoa oman toimintansa kehittämiseen ja asiakkaiden tutkimiseen. Tapahtumajärjestäjille työstä voi löytyä hyödyllisiä huomioita heidän omiin kalustus- ja somistusvalintoihin ja tietoa siitä, miten muut erilaiset toimijat tekevät valintojaan ja miten he kokevat tapahtumien kalustuksen osana visuaalista ilmettä.