Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Jotta oppisimme työelämästä : Vaihtovirtaa! -teemaviikko Lempäälän lukiossa opiskelijoiden kokemana

Järvensivu, Hanna (2018)

 
Avaa tiedosto
Jarvensivu Hanna.pdf (691.7Kt)
Lataukset: 


Järvensivu, Hanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718644
Tiivistelmä
Vaihtovirtaa! -teemaviikko toteutettiin Lempäälän lukiossa keväällä 2018 osana laajempaa työelämäläheistä hanketta. Vaihtovirtaa! -teemaviikon tavoitteina oli opiskelijoiden ryhmätyö- ja ongelmaratkaisutaitojen sekä työelämätietouden parantuminen. Näitä tavoitteita pyrittiin toteuttamaan mahdollisimman toiminnallisella tavalla, ja tästä muotoutui teemaviikon lähtökohta.

Teemaviikon aikana lukion opiskelijat ratkaisivat pienryhmissä pirkanmaalaisten yritysten ja yhdistysten ongelmia. Opiskelijoiden jakaminen ryhmiin perustui psykologi Meredith Belbinin tiimiroolianalyysiin, jonka avulla jokainen voi määrittää vahvuuksiensa perusteella itselleen tiimiroolin.

Teemaviikolle osallistui 235 opiskelijaa, 31 yritystä ja viisi yhdistystä, jotka määrittelivät opiskelijaryhmiä varten työpaikaltaan jonkin ongelman. Yritykset ja yhdistykset jaettiin ryhmille opettajien toimesta ja opiskelijat siirtyivät kahden päivän ajaksi työpaikoille tutustumaan niiden arkeen, työntekijöihin ja ongelmiin. Kahden päivän ajan he ratkaisivat näitä ongelmia opiskelijoista erikseen koulutettujen fasilitaattorien avustuksella. Viidentenä päivänä ongelmanratkaisun tulokset esiteltiin messutapahtumassa lukiolla kyseessä oleville yrityksille.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten opiskelijat kokivat tämän oppimisympäristön muutoksen. Teemaviikon aikainen työskentely tapahtui ryhmissä, ilman kokoaikaista opettajan ohjausta. Lisäksi työskentely perustui osittain ongelmaperustaisen oppimisen periaatteisiin. Jokainen opiskelija oli määrittänyt itselleen tiimiroolin, jonka odotettiin osaltaan parantavan ryhmien työskentelyä ja ongelmanratkaisun tuloksia.

Opiskelijoille osoitettuun kyselyyn teemaviikosta vastasi 197 henkilöä, vastausprosentti oli n. 84. Vastausten perusteella teemaviikko koettiin pääosin hyödylliseksi opiskelijoille, ja se oli osaltaan parantanut heidän tietouttaan työelämästä. Eniten hyödyllisenä opiskelijat pitivät ryhmässä työskentelyä ja työelämään tutustumista. Useimmat osallistuisivat uudelleen teemaviikon kaltaisiin tapahtumiin.

Opiskelijat kritisoivat eniten teemaviikon aikataulutusta. Myöskään tiimirooleilla ei nähty olleen juurikaan vaikutusta ryhmän työskentelyyn tai ongelmanratkaisuun. Teemaviikon yhteistyön muodot; yritysten ja yhdistysten ongelmanratkaisu nähtiin joissain vastauksissa olleen hyödyllinen vain tuleville yrittäjille tai yrityksille itselleen.

Kyselyn avulla saatuja tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa suunniteltaessa uudenlaisia oppimisympäristöjä sekä teemaviikon kaltaisia tapahtumia. Tulosten avulla voidaan vastata paremmin opiskelijoiden tarpeisiin ja luoda entistä onnistuneempia muuttuvia oppimisympäristöjä kuitenkin opetussuunnitelmat huomioiden.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste