TALK-kielityöpajan tuotteistaminen
Laurén, Marika (2018)
Laurén, Marika
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818826
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Zodiak – Uuden tanssin keskukselle ja se käsittelee taiteen yleisötyön tuotteistamista. Zodiak on Kaapelitehtaalla toimiva nykytanssin tapahtuma- ja esityskeskus ja se toimii samalla Helsingin tanssin alue-keskuksena. Yleisötyö on Zodiakille tärkeää toimintaa, mutta sen perustuminen hankerahoitukselle tekee siitä haavoittuvaa. Hanke- ja apurahat ohjaavat myös voimakkaasti sitä, minkälaisia projekteja yleisötyön parissa tehdään. Ajatus yleisötyön tuotteistamiseen ja palvelumuotoilun hiomiseen lähti siis tarpeesta vahvistaa Zodiakin rahoituspohjaa.
TALK-kielityöpaja on Zodiakin yleisötyössä kehitetty toiminnallisuuteen ja liikkee-seen perustuva kieltenopetusmenetelmä. TALKia ei ole koskaan tuotteistettu ja tätä kautta työpajoille tavoitellaan nyt parempaa näkyvyyttä ja kustannustehokkuutta. Toiveena on, että hyvä palvelumuotoilu voisi jatkossa auttaa uusien yhteistyökumppanuuksien solmimisessa. Lisäksi sisäisiin prosesseihin kaivattiin tehokkuutta, koska kielityöpajojen kehittäjän näkökulmasta kaikki hankkeeseen ja työpajoihin liittyvä tieto oli paljolti yhden työntekijän varassa.
Opinnäytetyö perustui kvalitatiiviseen aineistonkeruuseen ja analyysiin sekä palvelumuotoiluteoriaan. Tietoperustana käytin monivuotisen TALK-hankkeen aikana taiteilijoille, kieltenopettajille ja oppilaille tehtyjä haastatteluja ja TALKista saatuja palautteita. Teoriaosuudessa käyn läpi yleisötyön käsitettä ja tuotteistamista. Näiden tietojen pohjalta lähestyin palvelumuotoiluprosessia ja järjestin Zodiakin toimiston väelle aivoriihen, mikä edesauttoi prosessin aikana syntyneiden ideoiden työstämistä.
Lopputuloksena päädyin panostamaan TALKin näkyvyyteen, markkinointiin ja sisäisten prosessien tehostamiseen. Nettisivut uusittiin täysin noudattaen Zodiakin uutta graafista ilmettä ja samoin esite päivitettiin ajan tasalle. Lisäksi aivan uutena tuotteena kehitin tilaus- ja raportointilomakkeen sujuvoittamaan tilausten hallintaa ja kommunikointia Zodiakin, tilaajan ja taiteilijoiden kesken. Koska tuotoksia ei ehditty opinnäytetyöprosessin aikana testaamaan käytännössä, perustui tulosten arviointi toimeksiantajalta saatuun palautteeseen. Palvelumuotoiluun oltiin tyytyväisiä ja tuotteistamista aiotaan hyödyntää jatkossa myös laajemmin Zodiakin toiminnassa.
TALK-kielityöpaja on Zodiakin yleisötyössä kehitetty toiminnallisuuteen ja liikkee-seen perustuva kieltenopetusmenetelmä. TALKia ei ole koskaan tuotteistettu ja tätä kautta työpajoille tavoitellaan nyt parempaa näkyvyyttä ja kustannustehokkuutta. Toiveena on, että hyvä palvelumuotoilu voisi jatkossa auttaa uusien yhteistyökumppanuuksien solmimisessa. Lisäksi sisäisiin prosesseihin kaivattiin tehokkuutta, koska kielityöpajojen kehittäjän näkökulmasta kaikki hankkeeseen ja työpajoihin liittyvä tieto oli paljolti yhden työntekijän varassa.
Opinnäytetyö perustui kvalitatiiviseen aineistonkeruuseen ja analyysiin sekä palvelumuotoiluteoriaan. Tietoperustana käytin monivuotisen TALK-hankkeen aikana taiteilijoille, kieltenopettajille ja oppilaille tehtyjä haastatteluja ja TALKista saatuja palautteita. Teoriaosuudessa käyn läpi yleisötyön käsitettä ja tuotteistamista. Näiden tietojen pohjalta lähestyin palvelumuotoiluprosessia ja järjestin Zodiakin toimiston väelle aivoriihen, mikä edesauttoi prosessin aikana syntyneiden ideoiden työstämistä.
Lopputuloksena päädyin panostamaan TALKin näkyvyyteen, markkinointiin ja sisäisten prosessien tehostamiseen. Nettisivut uusittiin täysin noudattaen Zodiakin uutta graafista ilmettä ja samoin esite päivitettiin ajan tasalle. Lisäksi aivan uutena tuotteena kehitin tilaus- ja raportointilomakkeen sujuvoittamaan tilausten hallintaa ja kommunikointia Zodiakin, tilaajan ja taiteilijoiden kesken. Koska tuotoksia ei ehditty opinnäytetyöprosessin aikana testaamaan käytännössä, perustui tulosten arviointi toimeksiantajalta saatuun palautteeseen. Palvelumuotoiluun oltiin tyytyväisiä ja tuotteistamista aiotaan hyödyntää jatkossa myös laajemmin Zodiakin toiminnassa.