Vasta-alkajan opas nuorisotyölliseen e-urheiluun : Nuorisotyöntekijän sisäänajo kilpapelikulttuuriin
Koskinen, Tommi (2018)
Koskinen, Tommi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919086
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten elektronista urheilua tuntematon nuorisotyöntekijä saadaan perehdytettyä nuorisotyölliseen elektroniseen urheiluun. Kehittämistyön tavoitteena oli tehdä opas, joka auttaa perehdyttämisessä. Elektroninen urheilu, e-urheilu, e-urheilu tai kilpapelaaminen on kilpailullista urheilua, jossa käytetään pelivälineenä jonkinlaista elektronista laitetta, tavallisimmin tietokonetta tai konsolia. Nuorisotyöllisessä elektronisessa urheilussa tätä kilpaurheilua käytetään nuorisotyön lähtökohdista ja nuorisotyöllisiin tavoitteisiin.
Opinnäytetyön tilaaja oli Turun kaupungin nuorisopalvelut ja Turku Game Academy. Turku Game Academylla toimii tällä hetkellä kuusi joukkuetta, joista kukin pelaa tavoitteellisesti yhtä seuraavista kolmesta pelistä: Counter Strike Global Offensive, Overwatch, League of Legends. Toiminnan tavoitteena on tuoda peliharrastuksen kautta nuorille sosiaalista vahvistamista, uusia elämyksiä ja mielekästä harrastustoimintaa ilmaiseksi.
Kehittämistyö oli kvalitatiivinen tutkimus. Aineistonkeräysmenetelminä tutkimuksessa käytettiin webropol-kyselytutkimusta sekä teemahaastattelua. Kehittämistyön menetelmänä käytettiin lisäksi benchmarking-menetelmää. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Webropol-kyselyn avulla selvitettiin nuorisoalalla työskentelevien ja nuorisoalaa opiskelevien valmiuksia nuorisotyölliseen elektroniseen urheiluun, sekä sitä, mihin asioihin he kaipaisivat tukea nuorisotyöllisen elektronisen urheilun suhteen. Benchmarking-menetelmällä selvitettiin, millainen rooli eri nuorisotyöllisissä e-urheiluorganisaatioissa työskentelevillä työntekijöillä on, ja millaista tietotaitoa työskentely vaatii. Teemahaastatteluilla hankittiin tietoa siitä, mitä tietotaitoa nuorisotyöllinen e-urheilutoiminta vaatii ja miten aloittelijan kannattaa alaan perehtyä, sekä pyrittiin vastaamaan kyselyssä selvitettyihin oleellisimpiin tuen tarpeisiin.
Työn tulokset osoittavat, että avainasemassa työntekijän perehtymisessä on verkostoituminen työtä jo tekevien kanssa ja kilpapelaamisen sosiokulttuurisen maailman omakohtainen kokeminen. Ilmeni myös, että nuorisotyöllistä e-urheilua ohjaavilta työntekijöiltä kaivataan kommunikoinnin, joukkuetoiminnan, reilun pelin, ja elämänhallinnan tukemista.
Työn ajankohtaisuudesta kertoo elektronisen urheilun suosion kasvu viime vuosina. Tällä hetkellä arvioidaan, että Suomesta voi kehittyä e-urheilun suurmaa. Se vaatii kuitenkin seuratoiminnan, valmennustoiminnan ja nuorisotoiminnan sekä niiden yhteistyön kehittämistä. Nuorisotyöllinen e-urheilu voi olla monelle tulevalle ammattilaiselle hänen pelaajapolkunsa ensimmäinen askel.
Opinnäytetyön tilaaja oli Turun kaupungin nuorisopalvelut ja Turku Game Academy. Turku Game Academylla toimii tällä hetkellä kuusi joukkuetta, joista kukin pelaa tavoitteellisesti yhtä seuraavista kolmesta pelistä: Counter Strike Global Offensive, Overwatch, League of Legends. Toiminnan tavoitteena on tuoda peliharrastuksen kautta nuorille sosiaalista vahvistamista, uusia elämyksiä ja mielekästä harrastustoimintaa ilmaiseksi.
Kehittämistyö oli kvalitatiivinen tutkimus. Aineistonkeräysmenetelminä tutkimuksessa käytettiin webropol-kyselytutkimusta sekä teemahaastattelua. Kehittämistyön menetelmänä käytettiin lisäksi benchmarking-menetelmää. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Webropol-kyselyn avulla selvitettiin nuorisoalalla työskentelevien ja nuorisoalaa opiskelevien valmiuksia nuorisotyölliseen elektroniseen urheiluun, sekä sitä, mihin asioihin he kaipaisivat tukea nuorisotyöllisen elektronisen urheilun suhteen. Benchmarking-menetelmällä selvitettiin, millainen rooli eri nuorisotyöllisissä e-urheiluorganisaatioissa työskentelevillä työntekijöillä on, ja millaista tietotaitoa työskentely vaatii. Teemahaastatteluilla hankittiin tietoa siitä, mitä tietotaitoa nuorisotyöllinen e-urheilutoiminta vaatii ja miten aloittelijan kannattaa alaan perehtyä, sekä pyrittiin vastaamaan kyselyssä selvitettyihin oleellisimpiin tuen tarpeisiin.
Työn tulokset osoittavat, että avainasemassa työntekijän perehtymisessä on verkostoituminen työtä jo tekevien kanssa ja kilpapelaamisen sosiokulttuurisen maailman omakohtainen kokeminen. Ilmeni myös, että nuorisotyöllistä e-urheilua ohjaavilta työntekijöiltä kaivataan kommunikoinnin, joukkuetoiminnan, reilun pelin, ja elämänhallinnan tukemista.
Työn ajankohtaisuudesta kertoo elektronisen urheilun suosion kasvu viime vuosina. Tällä hetkellä arvioidaan, että Suomesta voi kehittyä e-urheilun suurmaa. Se vaatii kuitenkin seuratoiminnan, valmennustoiminnan ja nuorisotoiminnan sekä niiden yhteistyön kehittämistä. Nuorisotyöllinen e-urheilu voi olla monelle tulevalle ammattilaiselle hänen pelaajapolkunsa ensimmäinen askel.