Seikkailukasvatuksen hyödyt peruskoulun opetuksessa
Laitakari, Venla (2018)
Laitakari, Venla
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019295
Tiivistelmä
Osa uuden opetussuunnitelman keskeisiä tavoitteita on luoda oppimiselle pohjaa oppilaan kokemuksista, tunteista, kiinnostuksen kohteista ja vuorovaikutuksesta sekä huomioida opetuksessa oppilaiden yksilölliset tavat oppia. LUMA-keskuksella olevaan hankkeeseen Koulutuksesta kouluun tuotetaan kokeellisia projekteja opettajien kanssa. Hankkeen tavoitteena on edistää oppilaiden, opettajaopiskelijoiden sekä opettajien taitoja ja motivaatiota erilaisia työtapoja, välineitä ja oppimisympäristöjä hyödyntävässä opetuksessa.
Lähdimme mukaan hankkeeseen kehittämällä seikkailukasvatukselliset ohjeet opettajille, joita hyödyntämällä opettajat voivat toteuttaa itsenäisesti oppitunnin seikkailukasvatuksellisia menetelmiä hyödyntäen.
Tavoitteenamme oli luoda mahdollisuus tuoda seikkailukasvatuksellisia oppimismenetelmiä peruskoulun opetukseen sekä tehdä seikkailukasvatuksesta tunnetumpi pedagogisena menetelmänä.
Teimme LUMA-keskuksen koulutuksesta kouluun hankkeeseen yhdeksän erilaista ohjetta seikkailukasvatuksellisten tehtävien toteuttamiseksi sekä niihin tarvittavat tarvikkeet. Ohjeet on saatavilla LUMA-keskuksen kotisivuilta ja valmiit tarvikkeet voi hake LUMA-keskuksen toimistosta Lahdessa. Olemme luoneet näin opettajille helpon tavan tuoda seikkailukasvatus osaksi opetusta.
Tehtävämme saavuttivat käytännössä niiden määriteltyjä tavoitteita, sekä olivat tavoitellun mukaisesti opettajille selkeät.
Työn kautta luotiin uusia tapoja opettaa peruskoulussa sekä saatiin uusi näkökulma yhteisöpedagogin uudenlaiselle tarpeelle. Työn kautta saatin selville, ettei seikkailukasvatuksen tuominen peruskoulun opetukseen ole aivan niin yksinkertaista resurssien vähäisyyden vuoksi.
Lähdimme mukaan hankkeeseen kehittämällä seikkailukasvatukselliset ohjeet opettajille, joita hyödyntämällä opettajat voivat toteuttaa itsenäisesti oppitunnin seikkailukasvatuksellisia menetelmiä hyödyntäen.
Tavoitteenamme oli luoda mahdollisuus tuoda seikkailukasvatuksellisia oppimismenetelmiä peruskoulun opetukseen sekä tehdä seikkailukasvatuksesta tunnetumpi pedagogisena menetelmänä.
Teimme LUMA-keskuksen koulutuksesta kouluun hankkeeseen yhdeksän erilaista ohjetta seikkailukasvatuksellisten tehtävien toteuttamiseksi sekä niihin tarvittavat tarvikkeet. Ohjeet on saatavilla LUMA-keskuksen kotisivuilta ja valmiit tarvikkeet voi hake LUMA-keskuksen toimistosta Lahdessa. Olemme luoneet näin opettajille helpon tavan tuoda seikkailukasvatus osaksi opetusta.
Tehtävämme saavuttivat käytännössä niiden määriteltyjä tavoitteita, sekä olivat tavoitellun mukaisesti opettajille selkeät.
Työn kautta luotiin uusia tapoja opettaa peruskoulussa sekä saatiin uusi näkökulma yhteisöpedagogin uudenlaiselle tarpeelle. Työn kautta saatin selville, ettei seikkailukasvatuksen tuominen peruskoulun opetukseen ole aivan niin yksinkertaista resurssien vähäisyyden vuoksi.