Toimintakykymittari : Hoidon toteutumista ja seurantaa helpottava työkalu lastensuojelun laitoshoidon erityisyksikköön
Torvinen, Riia (2018)
Torvinen, Riia
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019369
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimintakykymittari kuntouttavaan lastensuojelun laitoshoidon erityisyksikköön. Erityisyksikköön sijoitetaan vakavasti oireilevia peruskouluikäisiä lapsia ja nuoria, joilla voi olla esimerkiksi käytöshäiriöitä, ongelmia koulunkäynnissä ja arkea hankaloittavaa neuropsykiatrista oirehdintaa. Laitoshoidon tavoitteena on kuntouttaa sijoitettuja lapsia ja nuoria, jotta heidän toimintakykynsä eri osa-alueilla paranisi ja arki alkaisi sujua paremmin. Toimintakykymittari on kehitetty tilaajan, Poijukodit Oy:n toiveesta saada yksikköön juuri heidän tarpeisiinsa vastaava työkalu, jolla laitoshoidossa tapahtuvaa kuntoutusta, eli toimintakyvyssä tapahtuvia muutoksia voidaan seurata. Toimintakykymittari antaa työntekijöille arvokasta tietoa hoidon toteutumisesta sekä mahdollistaa varhaisen puuttumisen, mikäli asiakkaan toimintakyvyssä ei tapahdu toivottavia muutoksia. Toimintakykymittarin avulla hoidon toteutumisen seuranta ja arviointi helpottuu.
Kehittämistyö perustuu työelämälähtöiseen toimeksiantoon ja kehitän tilaajalle valmiin tuotoksen, joten kyseessä on toiminallinen opinnäytetyö. Toiminnallinen opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, jonka ensimmäinen osa on raportti joka antaa teoriapojan kehitettävälle mittarille sekä kuvaa kehittämistyön prosessin. Tutkimusmenetelmäksi valitsin havainnoinnin, sillä harjoittelun aikana ja myöhemmin työvuoroissa minun oli helppoa havainnoida lasten ja nuorten toimintakykyä eri tilanteissa heille luonnollisessa ympäristössä. Työyhteisön osallistaminen aivoriihikeskustelun muodossa oli työn lopputuloksen kannalta tärkein tutkimusmenetelmä, sillä työyhteisön äänellä on tärkeä rooli siinä, että toimintakykymittari palvelee juuri heidän tarpeitaan. Lisäksi olen hyödyntänyt benchmarkkausta itse toimintakykymittariin liittyvissä asioissa.
Kehittämistyöstä syntynyt toimintakykymittari on tarkoitus ottaa työkaluksi ja osaksi hoidon seurantaa Poijukodit Oy:llä. Tavoite on, että säännöllisellä toimintakykymittarin täytöllä työyhteisö saa tietoa asiakkaan toimintakyvyssä tapahtuneista muutoksista laitoshoidon aikana. Lisäksi toimintakykymittarin avulla työyhteisöllä on mahdollisuus arvioida käytössä olevia hoitomenetelmiä ja niiden soveltuvuutta jokaisen asiakkaan kohdalla erikseen.
Ammattialaa ajatellen työn tärkeimpänä tavoitteena kehittämistyön loppuun saattamisen lisäksi on tuoda ilmi yhteisöpedagogin osaaminen ja mahdollisuudet myös lastensuojelun piirissä. Toiminnan havainnointi, ohjaus ja kehittäminen on osa koulutusta, mutta haluan tällä työllä tuoda esille sen, että yhteisöpedagogikin pystyy vaativaan lastensuojelutyöhön sekä olemaan mukana kehittämässä sitä.
Kehittämistyö perustuu työelämälähtöiseen toimeksiantoon ja kehitän tilaajalle valmiin tuotoksen, joten kyseessä on toiminallinen opinnäytetyö. Toiminnallinen opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, jonka ensimmäinen osa on raportti joka antaa teoriapojan kehitettävälle mittarille sekä kuvaa kehittämistyön prosessin. Tutkimusmenetelmäksi valitsin havainnoinnin, sillä harjoittelun aikana ja myöhemmin työvuoroissa minun oli helppoa havainnoida lasten ja nuorten toimintakykyä eri tilanteissa heille luonnollisessa ympäristössä. Työyhteisön osallistaminen aivoriihikeskustelun muodossa oli työn lopputuloksen kannalta tärkein tutkimusmenetelmä, sillä työyhteisön äänellä on tärkeä rooli siinä, että toimintakykymittari palvelee juuri heidän tarpeitaan. Lisäksi olen hyödyntänyt benchmarkkausta itse toimintakykymittariin liittyvissä asioissa.
Kehittämistyöstä syntynyt toimintakykymittari on tarkoitus ottaa työkaluksi ja osaksi hoidon seurantaa Poijukodit Oy:llä. Tavoite on, että säännöllisellä toimintakykymittarin täytöllä työyhteisö saa tietoa asiakkaan toimintakyvyssä tapahtuneista muutoksista laitoshoidon aikana. Lisäksi toimintakykymittarin avulla työyhteisöllä on mahdollisuus arvioida käytössä olevia hoitomenetelmiä ja niiden soveltuvuutta jokaisen asiakkaan kohdalla erikseen.
Ammattialaa ajatellen työn tärkeimpänä tavoitteena kehittämistyön loppuun saattamisen lisäksi on tuoda ilmi yhteisöpedagogin osaaminen ja mahdollisuudet myös lastensuojelun piirissä. Toiminnan havainnointi, ohjaus ja kehittäminen on osa koulutusta, mutta haluan tällä työllä tuoda esille sen, että yhteisöpedagogikin pystyy vaativaan lastensuojelutyöhön sekä olemaan mukana kehittämässä sitä.