Poliisin mahdollisuudet puuttua koulussa tapahtuvaan oppilaiden väliseen kiusaamiseen : tutkimuksen kohteena Jokirannan yläkoulun 8. luokka-aste
Manninen, Riina (2018)
Manninen, Riina
Poliisiammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120920610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120920610
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoitus on selvittää, mitkä mahdollisuudet sekä resurssit poliisilla on puuttua koulussa tapahtuvaan oppilaiden väliseen kiusaamiseen. Tutkimuksessa selvitetään lisäksi opettajien, rehtorin sekä oppilaiden vanhempien odotuksia poliisin toiminnasta. Poliisilla ja oppilaitosyhteistyöllä on pitkä historia ja yhteistyö on ollut tärkeässä osassa ennalta estävää- ja lähipoliisitoimintaa. Tutkimuksen tarkoitus on kuitenkin selvittää, mitä muuta poliisi voi esitutkinnan aloittamisen sijaan tehdä, kun kiusaamista ilmenee.
Tutkimus on toteutettu pääosin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin. Aineisto on kerätty puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, puhelinhaastattelulla sekä kvantitatiiviselle tutkimukselle ominaisella kyselylomakkeella, johon on vastattu anonyymisti.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä kerrotaan yleisesti kiusaamisesta ilmiönä, sen ilmenemismuodoista ja vaikutuksista. Teoriaosuudessa käsitellään lisäksi poliisin lakisääteisiä tehtäviä, ennalta estävää toimintaa sekä yhteistyötä oppilaitosten kesken.
Tulokset osoittivat, että poliisi pystyy puuttumaan koulukiusaamiseen ennalta estävästi luennomalla laista ja kiusaamisesta sekä konkreettisesti selvittämällä tapauksia yhdessä asianosaisten, vanhempien ja koulun edustajan kesken. Koulu ja vanhemmat toivoivat poliisilta enemmän läsnäoloa nuorten keskuudessa ja oppitunteja laista sekä kiusaamisen vaikutuksista. Poliisin resurssit ja toimintamahdollisuudet puuttua kiusaamiseen ovat kuitenkin haasteelliset ja rajalliset.
Tutkimus on toteutettu pääosin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin. Aineisto on kerätty puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, puhelinhaastattelulla sekä kvantitatiiviselle tutkimukselle ominaisella kyselylomakkeella, johon on vastattu anonyymisti.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä kerrotaan yleisesti kiusaamisesta ilmiönä, sen ilmenemismuodoista ja vaikutuksista. Teoriaosuudessa käsitellään lisäksi poliisin lakisääteisiä tehtäviä, ennalta estävää toimintaa sekä yhteistyötä oppilaitosten kesken.
Tulokset osoittivat, että poliisi pystyy puuttumaan koulukiusaamiseen ennalta estävästi luennomalla laista ja kiusaamisesta sekä konkreettisesti selvittämällä tapauksia yhdessä asianosaisten, vanhempien ja koulun edustajan kesken. Koulu ja vanhemmat toivoivat poliisilta enemmän läsnäoloa nuorten keskuudessa ja oppitunteja laista sekä kiusaamisen vaikutuksista. Poliisin resurssit ja toimintamahdollisuudet puuttua kiusaamiseen ovat kuitenkin haasteelliset ja rajalliset.