"Se on win-win, molemmat voittaa" : Ammattioppilaitoksen opiskelijoiden toteuttama työelämälähtöinen toimintatuokio. Askel kohti vapaaehtoistoimintaa?
Toivainen, Päivi (2018)
Toivainen, Päivi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822338
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli haastatteluihin perustuvaa aineistoa apuna käyttäen selvittää, voiko ammattikoulun opiskelijoiden toteuttama, ulkopuoliselle asiakasryhmälle suunniteltu työelämälähtöinen toimintatuokio olla askel koulun ulkopuolella tehtävään vapaaehtoistoimintaan. Sen lisäksi kehittämistavoitteena oli haastatteluiden avulla saada selville opiskelijoiden näkemyksiä ja kehittämisehdotuksia toimintatuokioista hyväntekeväisyyden näkökulmasta katsottuna. Olivatko ne hyödyllisiä? Mitä voisi tehdä paremmin? Taustalla oli myös laajempi ja abstraktimpi kehittämistehtäväajatus ammattioppilaitoksen roolista historiallisessa perspektiivissä: voisiko ammattioppilaitos kasvattaa työntekijäkansalaisten ohella myös vapaaehtoistyöntekijäkansalaisia ja voisiko työelämälähtöistä toimintatuokiota käyttää yhtenä välineenä tässä kokeilussa?
Tietoperustassa lähestyttiin ammattikoulua historiallisen toimintaympäristön näkökulmasta; sen päämäärätietoisesta kehittämisestä poliittisten päätösten avulla ja sen kyvystä muotoutua ajan tarpeita ja arvoja vastaavaksi koulutuspaikaksi. Vapaaehtoisuutta esiteltiin lähinnä määritelmien tasolla ja otettiin tarkasteluun toisen asteen oppilaitoksissa Vantaalla pilotoiva Kansalaisareenan vapaaehtoistoiminnan STEA-rahoitteinen hanke.
Kaikki haastatteluun osallistuneet opiskelijat olivat olleet mukana vähintään yhdessä työelämälähtöisessä toimintatuokiossa. Opiskelijoita haastateltiin kolmessa eri ryhmässä. Haastattelurunko oli jaettu neljään eri teemaan: opiskelijoiden käsitykseen vapaaehtoisuudesta yleensä, vapaaehtoistoiminnan merkityksestä yleisellä tasolla, oppilaitoksen organisoimasta hyväntekeväisyydestä eli näkemyksiä toimintatuokioista sekä tulevaisuudensuunnitelmista vapaaehtoistoiminnan parissa. Haastattelut toteutettiin eri päivinä ja ne tehtiin teemahaastattelun periaatteella. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin sanatarkasti.
Kehittämishanke tuotti tilaajalle ”vihreää valoa” toimintatuokioiden jatkamisen suhteen. Aineistosta tuli kuitenkin esiin selviä kehittämisideoita, joihin kannattaa suhtautua vakavasti opiskelijoiden motivaatiota ajatellen. Tuokioiden suunnitteluun tulee varata aikaa ja niiden suunnitteluun tulee panostaa. Opiskelijat ilmoittivat myös olevansa motivoituneempia toimintaan, mikäli asiakasryhmä valitaan luokassa demokraattisesti äänestämällä. Kehittämistyö antoi viitteitä siihen suuntaan, että onnistuneella toimintatuokion suunnittelulla ja toteutuksella saattaa olla kannustava vaikutus vapaaehtoistoiminnan tekemiseen myös koulun ulkopuolella. Nuorten innostus vapaaehtoistoimintaa kohtaan yleisellä tasolla oli erittäin myötämielistä, mitä ei sovi unohtaa tulevaisuuden oppimistavoitteita laadittaessa.
Asiasanat
Tietoperustassa lähestyttiin ammattikoulua historiallisen toimintaympäristön näkökulmasta; sen päämäärätietoisesta kehittämisestä poliittisten päätösten avulla ja sen kyvystä muotoutua ajan tarpeita ja arvoja vastaavaksi koulutuspaikaksi. Vapaaehtoisuutta esiteltiin lähinnä määritelmien tasolla ja otettiin tarkasteluun toisen asteen oppilaitoksissa Vantaalla pilotoiva Kansalaisareenan vapaaehtoistoiminnan STEA-rahoitteinen hanke.
Kaikki haastatteluun osallistuneet opiskelijat olivat olleet mukana vähintään yhdessä työelämälähtöisessä toimintatuokiossa. Opiskelijoita haastateltiin kolmessa eri ryhmässä. Haastattelurunko oli jaettu neljään eri teemaan: opiskelijoiden käsitykseen vapaaehtoisuudesta yleensä, vapaaehtoistoiminnan merkityksestä yleisellä tasolla, oppilaitoksen organisoimasta hyväntekeväisyydestä eli näkemyksiä toimintatuokioista sekä tulevaisuudensuunnitelmista vapaaehtoistoiminnan parissa. Haastattelut toteutettiin eri päivinä ja ne tehtiin teemahaastattelun periaatteella. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin sanatarkasti.
Kehittämishanke tuotti tilaajalle ”vihreää valoa” toimintatuokioiden jatkamisen suhteen. Aineistosta tuli kuitenkin esiin selviä kehittämisideoita, joihin kannattaa suhtautua vakavasti opiskelijoiden motivaatiota ajatellen. Tuokioiden suunnitteluun tulee varata aikaa ja niiden suunnitteluun tulee panostaa. Opiskelijat ilmoittivat myös olevansa motivoituneempia toimintaan, mikäli asiakasryhmä valitaan luokassa demokraattisesti äänestämällä. Kehittämistyö antoi viitteitä siihen suuntaan, että onnistuneella toimintatuokion suunnittelulla ja toteutuksella saattaa olla kannustava vaikutus vapaaehtoistoiminnan tekemiseen myös koulun ulkopuolella. Nuorten innostus vapaaehtoistoimintaa kohtaan yleisellä tasolla oli erittäin myötämielistä, mitä ei sovi unohtaa tulevaisuuden oppimistavoitteita laadittaessa.
Asiasanat