”Taide luo toivoa”: Taideterapeuttinen ryhmätoiminta nuorten turvapaikanhakijoiden mielenterveyden tukena
Keihäs, Laura (2018)
Keihäs, Laura
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901151298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901151298
Tiivistelmä
Kansainvälisten tutkimusten mukaan traumakokemukset ovat yleisiä pakolaistaustaisilla ihmisillä ja monet heistä kärsivät traumaperäisestä stressistä, masennuksesta, unettomuudesta ja ahdistuneisuudesta. Nuoret, ilman huoltajaa tulevat alaikäiset turvapaikanhakijat ovat kaikkein haavoittuvimmassa asemassa ja tarvitsevat psykososiaalista tukea mahdollisimman pian Suomeen saavuttuaan.
Opinnäytetyöni tavoitteena on kuvata, miten taideterapeuttisen ryhmätoiminnan avulla voidaan tukea nuorten turvapaikanhakijoiden mielenterveyttä. Kehittämistutkimuksen tilaaja on Suomen Punaisen Ristin vastaanottokeskus Turussa. Olen pitänyt vastaanottokeskuksessa taideryhmiä syksyllä 2015 sekä vuosina 2017 ja 2018. Työni sisältää havaintoja näistä taideryhmistä, kansainvälistä tutkimustietoa ja pakolaisnuorten omia mielipiteitä taideterapeuttisen ryhmätoiminnan hyödyistä.
Kuvataideterapeuttina halusin selvittää, miten ilman huoltajaa tulleet turvapaikanhakijanuoret itse kokivat syksyllä 2015 ryhmäkodissa pitämäni taideryhmän. Haastattelin opinnäytetyötäni varten kahdeksaa taideryhmään osallistunutta pakolaisnuorta (66 % osallistujista) ja työni tuo esille heidän omaa ääntään ja mielipiteitään, mikä tuo uutta tietoa nuorisotyön alalle. Suurin osa nuorista koki, että taideryhmässä oleminen vähensi heidän yksinäisyyden tunnettaan. Nuorten mielestä kuvien tekeminen ryhmässä oli mukavaa, rauhoittavaa, ja auttoi unohtamaan muut asiat hetkeksi. Tapaamani nuoret turvapaikanhakijat ovat opettaneet minulle paljon resilienssistä, eli mielen joustavuudesta ja selviytymiskyvystä.
Vastaanottokeskuksiin tarvitaan toiminnallisia ryhmiä turvapaikanhakijoiden mielenterveyden tueksi. Tutkimustiedon perusteella taideterapeuttinen ryhmätoiminta voi tukea turvapaikanhakijanuorten jaksamista ja resilienssiä monin tavoin: he voivat kokea olevansa vaikeuksista huolimatta aktiivisia toimijoita, ilmaista itseään luovalla tavalla (jopa ilman yhteistä kieltä), ja tuntea kuuluvansa johonkin yhteisöön.
Opinnäytetyöni osana laadin Turun vastaanottokeskukselle ohjeistuksen voimavarojen vahvistamiseen keskittyvästä taideterapeuttisesta ryhmätoiminnasta ilman huoltajaa tulleiden turvapaikanhakijanuorten kanssa. Taideterapeuttinen työskentely ryhmässä rauhoittaa ja mahdollistaa toiminnallisuuden ja osallisuuden kokemuksia.
Opinnäytetyöni tavoitteena on kuvata, miten taideterapeuttisen ryhmätoiminnan avulla voidaan tukea nuorten turvapaikanhakijoiden mielenterveyttä. Kehittämistutkimuksen tilaaja on Suomen Punaisen Ristin vastaanottokeskus Turussa. Olen pitänyt vastaanottokeskuksessa taideryhmiä syksyllä 2015 sekä vuosina 2017 ja 2018. Työni sisältää havaintoja näistä taideryhmistä, kansainvälistä tutkimustietoa ja pakolaisnuorten omia mielipiteitä taideterapeuttisen ryhmätoiminnan hyödyistä.
Kuvataideterapeuttina halusin selvittää, miten ilman huoltajaa tulleet turvapaikanhakijanuoret itse kokivat syksyllä 2015 ryhmäkodissa pitämäni taideryhmän. Haastattelin opinnäytetyötäni varten kahdeksaa taideryhmään osallistunutta pakolaisnuorta (66 % osallistujista) ja työni tuo esille heidän omaa ääntään ja mielipiteitään, mikä tuo uutta tietoa nuorisotyön alalle. Suurin osa nuorista koki, että taideryhmässä oleminen vähensi heidän yksinäisyyden tunnettaan. Nuorten mielestä kuvien tekeminen ryhmässä oli mukavaa, rauhoittavaa, ja auttoi unohtamaan muut asiat hetkeksi. Tapaamani nuoret turvapaikanhakijat ovat opettaneet minulle paljon resilienssistä, eli mielen joustavuudesta ja selviytymiskyvystä.
Vastaanottokeskuksiin tarvitaan toiminnallisia ryhmiä turvapaikanhakijoiden mielenterveyden tueksi. Tutkimustiedon perusteella taideterapeuttinen ryhmätoiminta voi tukea turvapaikanhakijanuorten jaksamista ja resilienssiä monin tavoin: he voivat kokea olevansa vaikeuksista huolimatta aktiivisia toimijoita, ilmaista itseään luovalla tavalla (jopa ilman yhteistä kieltä), ja tuntea kuuluvansa johonkin yhteisöön.
Opinnäytetyöni osana laadin Turun vastaanottokeskukselle ohjeistuksen voimavarojen vahvistamiseen keskittyvästä taideterapeuttisesta ryhmätoiminnasta ilman huoltajaa tulleiden turvapaikanhakijanuorten kanssa. Taideterapeuttinen työskentely ryhmässä rauhoittaa ja mahdollistaa toiminnallisuuden ja osallisuuden kokemuksia.