Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys lapsen kehitykselle. : Kuinka kehittyä vuorovaikuttajana?
Lovén, Sanna (2019)
Lovén, Sanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902182437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902182437
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten varhaisen vuorovaikutuksen onnistuminen vaikuttaa lapsen kehitykseen, ja miten varhaisen vuorovaikutuksen onnistumista voidaan tukea. Varhainen vuorovaikutus on tärkeää lapsen ja vanhemman/lähimmän huoltajan suhteen kehittymisen kannalta, mutta sillä on pienen ihmisen edessä olevan elämän kannalta vielä suurempi merkitys. Lapsi kasvaa ja kehittyy kokonaisvaltaisesti vuorovaikutussuhteessa.
Vuorovaikutuksen merkityksestä löytyy laajasti tietoa. Nykyään vuorovaikutus perheissä on erilaista kuin aiempien sukupolvien kanssa. Ennen mahdollisuudet sosiaaliseen elämään rajoittui tapaamiseen kasvokkain tai puhumiseen puhelimessa. Nykyään voidaan edellämainittujen lisäksi viestiä älylaitteilla kirjoittamalla tai erilaisin kuvin.
Opinnäytetyön luvuissa tuon esille tarkemmin, minkälaisissa arkiaskareissa on hyvä harjoitella lapsen kehitystä tukevia taitoja. Kehittämistehtävänä oli lisäksi saada aikaiseksi helposti ymmärrettävä info-vihko. Tuotos on tietojen pohjalta kerätty tiivistelmä lapsen perustarpeista, joita myös vuorovaikutuskohtaamisiksi voidaan kuvata.
Tiedot on kerätty valmiiden aineistojen lisäksi haastattelemalla sekä havainnoimalla. Havainnointi tehtiin Merilän yksikössä loka-marraskuussa 2018, haastattelut ja muu aineiston keruu opinnäytetyön kirjoittamisen aikana.
Lastensuojelussa on lähtökohtana lapsen etu ja hyvinvointi. Lastensuojelun väliintulo ei tarkoita samaa kuin lapsen huostaanotto. Se tarkoittaa selkeiden tavoitteiden asettamista, jotta lasta kotona hoitavat vanhemmat pystyisivät tarjoamaan lapselle hyvät kasvuolosuhteet. Joskus perheen tilanne vaatii perheen tilanteen kokonaisvaltaista arviointia kodin ulkopuolella.
Lausteen perhekuntoutuskeskuksella on perheiden arviointiyksikkö Turussa sekä Uudessakaupungissa. Opinnäytetyötäni varten olin työharjoittelussa Uudenkaupungin yksikössä, jolloin sain kerättyä arvokasta tietoa opinnäytetyötäni varten. Keräsin tietoa siitä, mitkä on lapsen kannalta tärkeimmät arjessa muistettavat asiat ja keräsin ne tiiviiksi kokonaisuudeksi. Tuotos on Merilän yksikön vapaassa käytössä.
Vuorovaikutuksen merkityksestä löytyy laajasti tietoa. Nykyään vuorovaikutus perheissä on erilaista kuin aiempien sukupolvien kanssa. Ennen mahdollisuudet sosiaaliseen elämään rajoittui tapaamiseen kasvokkain tai puhumiseen puhelimessa. Nykyään voidaan edellämainittujen lisäksi viestiä älylaitteilla kirjoittamalla tai erilaisin kuvin.
Opinnäytetyön luvuissa tuon esille tarkemmin, minkälaisissa arkiaskareissa on hyvä harjoitella lapsen kehitystä tukevia taitoja. Kehittämistehtävänä oli lisäksi saada aikaiseksi helposti ymmärrettävä info-vihko. Tuotos on tietojen pohjalta kerätty tiivistelmä lapsen perustarpeista, joita myös vuorovaikutuskohtaamisiksi voidaan kuvata.
Tiedot on kerätty valmiiden aineistojen lisäksi haastattelemalla sekä havainnoimalla. Havainnointi tehtiin Merilän yksikössä loka-marraskuussa 2018, haastattelut ja muu aineiston keruu opinnäytetyön kirjoittamisen aikana.
Lastensuojelussa on lähtökohtana lapsen etu ja hyvinvointi. Lastensuojelun väliintulo ei tarkoita samaa kuin lapsen huostaanotto. Se tarkoittaa selkeiden tavoitteiden asettamista, jotta lasta kotona hoitavat vanhemmat pystyisivät tarjoamaan lapselle hyvät kasvuolosuhteet. Joskus perheen tilanne vaatii perheen tilanteen kokonaisvaltaista arviointia kodin ulkopuolella.
Lausteen perhekuntoutuskeskuksella on perheiden arviointiyksikkö Turussa sekä Uudessakaupungissa. Opinnäytetyötäni varten olin työharjoittelussa Uudenkaupungin yksikössä, jolloin sain kerättyä arvokasta tietoa opinnäytetyötäni varten. Keräsin tietoa siitä, mitkä on lapsen kannalta tärkeimmät arjessa muistettavat asiat ja keräsin ne tiiviiksi kokonaisuudeksi. Tuotos on Merilän yksikön vapaassa käytössä.